بیش از سه دهه حضور در سینمای ایران پوران درخشنده را به یکی از اصلی ترین فیلمسازان زن سینمای ایران کرده است که حتی اگر حاصل آثارش هم نتیجه مطلوبی نداشته باشد اما حضورش در هر رویدادی دارای اهمیت است.
به گزارش سینماسینما، پوران درخشنده پس از نزدیک به چهار سال دوری از سینما این بار با فیلمی به جشنواره فیلم فجر آمده است که در ادامه مسیر دغدغه مند او در بررسی آسیب های اجتماعی و چالش های زندگی امروزی به سراغش رفته است و «زیر سقف دودی» را می توان ادامه روند منطقی این فیلمساز بعد از ساخت «هیس دخترها فریاد نمی زنند» دانست.
درخشنده که در سال های اخیر سعی کرده است با وسواس بیشتری فیلم بسازد دنیای آدم هایش را جدی تر از قبل دنبال می کند و دغدغه های او از سمت مسائل معمول اجتماعی به سمت آسیب ها و خطرات اجتماعی برده است به نحوی که می توان گفت او در «زیر سقف دودی» به دنبال گمشده ای است که در «هیس دخترها فریاد نمی زنند» به دنبالش بود و آن امنیت اجتماعی است.
چه آثار درخشنده را دوست داشته باشیم و چه با ذائقه فیلمسازی او فرسنگ ها فاصله داشته باشیم نمی توان منکر این موضوع شد که او یکی از فیلمسازان مهم سینمای اجتماعی ایران است که در طول سی سال گذشته آثار قابل توجه و مهمی را در این حوزه خلق کرده است. درخشنده البته در سال های دورتر باز هم سراغ آسیب های اجتماعی رفته بود و در شمعی در باد نیز یکی از موضوعات مبتلا به جامعه را به تصویر کشیده بود که ما حصل آن سیمرغ بلورین بازیگری برای بهرام رادان شد.
فیلم «زیر سقف دودی»، درباره معضل طلاق عاطفی بین زوجهاست و درخشنده برای نگارش آن با تعدای از دانشجویان علوم انسانی مشاوره کرده است.
پوران درخشنده که همواره دغدغه خود را نسبت به مسائل اجتماعی نشان داده است، نبود مهرورزی و عشقورزی را یکی از بزرگترین آسیبهای اصلی جامعه امروز میداند و میگوید: یکی از مهمترین مشکلات ما مدیریت نکردن و نبود مهر است و این چنین است که فاصلهها، بیتفاوتیها و دلزدگیها بیشتر میشود. در این وضعیت است که با مسائلی مانند ازدواج سفید، بیتعهدی، نداشتن تحمل، فرار از مهر، گسترش اعتیاد و رواج مواد توهمزا روبهرو میشویم چرا که همه اینها پیامدهای نبود مهر و توجه است. به همین دلیل امروزه شاهدیم که بیشتر خانهها به خوابگاه تبدیل شده و دیگر محل امن خانوادهها نیستند.
او با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل خانوادگی در مدیومهای هنری اظهار میکند: آمار بالای طلاق عاطفی نشان میدهد راهی نداریم جز نهادینه کردن مسائل خانوادگی و اینکه به مباحث فرهنگی رنگ تازهای ببخشیم. از نظر من سینما فقط سرگرمی نیست و محلی است که باید مسائل اجتماعی را در آن مطرح کنیم.
بازیگران و عوامل فیلم:
در زیر سقف دودی مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، آزیتا حاجیان، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، حسام نواب صفوی، هادی مرزبان، رسول نجفیان، شهرام حقیقت دوست، فریبا متخصص، نفیسه روشن و فرشید زارعی فرد بازی می کنند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از: فیلمنامه: پوران درخشنده، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، صدابرداری: عباس رستگارپور، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: گلناز گلشن
نکته مهم و غافلگیرانه فیلم:
زوج هنری فرهاد اصلانی و مریلا زارعی پس از تجربه های موفقی همچون «خرس» و «دختر» اینبار نیز در «زیر سقف دودی» در مقابل یکدیگر بازی می کنند و به احتمال زیاد فارغ از فضای فیلم و موضوع ملتهب آن مخاطب شاهد یک بازی متفاوت از این دو بازیگر سینمای ایران باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- مریلا زارعی؛ واقعیترین مهدعلیا
- عاشقانهای خام از کارگردانی کاربلد/ نگاهی به سریال «جیران»
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- روز ششم: سفارشی هم میسازی خوبش را بساز! + تلاش برای فرهادی شدنِ یک حاتمیکیا!/ نگاهی به فیلمهای «هِناس» و «شب طلایی»
- ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یک عقبگرد بزرگ/ نگاهی به فیلم «هناس»
- خوشامد به نسلی که سینما را می شناسد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- انتشار تصاویری از گریم بازیگران در سریال «سلمان فارسی» + ویدئو
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»