دبیر جشنواره سینما حقیقت از برگزاری یادبود خسرو سینایی در این رویداد خبر داد و تاکید کرد: اجرای آنلاین جشنواره امکان بهتر دیده شدن آثار این چهره معتبر سینمای مستند را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش سینماسینما محمد حمیدی مقدم در دیدار با خاواده این سینماگر فقید گفته است: امسال دو یادگار برای استاد سینایی خواهیم داشت؛ اول یادبود ایشان در چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که اجرای آنلاین آن امکان بهتر دیده شدن آثار این چهرهی معتبر سینمای مستند را به دنبال خواهد داشت. دوم، انتشار یک کتاب که دربرگیرندهی مصاحبهی سهگانهای با آقایان سینایی، اصلانی و طیاب است و به قلم معصومه کیانی آماده شده و همزمان با جشنواره منتشر خواهد شد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عصر روز گذشته (شنبه ۲۵ مردادماه) همراه با محمدرضا اصلانی، اُرد عطارپور و شهنام صفاجو، به منزل زندهیاد خسرو سینایی رفته و ضمن دیدار با خانواده این فیلمساز فقید، یاد و خاطرهی وی را زنده کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این دیدار گیزلا وارگا، فرح اصولی، سمیرا سینایی و هلیا (نوه دختری خسرو سینایی) حضور داشتند و محمدرضا اصلانی در غم فراق خسرو سینایی گفت: رفتن او یک باره و خیلی برایم سخت بود. متاسفانه منوچهر طیاب هم حال خوبی ندارد و برای او آرزوی سلامتی دارم.
محمد حمیدیمقدم هم افزود: نسبت به آقای سینایی خیلی ارادت داشتم. ایشان از همان دههی ۶۰ به جشنوارههای استانی سینمای جوان میآمدند و برای فیلمسازان جوان کارگاه آموزشی میگذاشتند و همه ارادت زیادی به او داشتند که بسیار خوشمشرب و خاکی بود و تاثیر زیادی روی جوانان فیلمساز میگذاشت. آقای سینایی متعلق به دورهی خاصی هستند که در کنار ایشان، استاد اصلانی، طیاب و شیردل به عنوان گنجهای سینمای مستند ما شناخته میشوند.
فرح اصولی هم در این نشست گفت: خسرو خیلی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی علاقه داشت و همیشه میگفت که این «مرکز» خیلی آبرومند است و کارهای خوبی میسازد.
محمدرضا اصلانی ضمن تایید صحبتهای وی اظهار کرد: مرکز گسترش خانهی ما است؛ هم خسرو و هم طیاب این اعتقاد را داشتند و دارند. این «مرکز» ارتباط خوب و سازندهای با فیلمسازها داشته و بچهها هم فیلمهای خوبی ساختند. این خیلی مهم است که فیلمسازها آزادانه در این مرکز کار میکنند؛ در حالی که جاهای دیگر نقش خود را به درستی انجام نمیدهند.
حمیدیمقدم نیز یادآور شد: این مهم است که «مرکز» توانسته فضای هنری و تجربی و سینمای مستقل را با حمایت بخش دولتی پیوند بزند و این اتفاق یگانهای است که خوشبختانه همه حس خوبی از آن دارند. ما سعی میکنیم که این محیط همینطور باقی بماند تا فیلمهای خاص و متفاوتی که جایی دیگر امکان ساخت آن نیست، در این مرکز تولید شوند.
در ادامه، اُرد عطارپور به ذکر خاطراتی از تدریس خسرو سینایی در مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس پرداخت و گفت: من از سال ۶۲ شاگرد استاد سینایی بودم و افتخار میکنم که تحت نظارت و آموزش ایشان قرار داشتم. همهی بچههای باغ فردوس خسرو خان سینایی را دوست داشتند و مدیون انسانیت و تعالیم ایشان هستند که بیشتر به ما آموزش زندگی میدادند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
آخرین ها
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند