هنروتجربه-قاسم فتحی:جلسه نقد و بررسی دو مستند «مانکنهای قلعه حسنخان» به کارگردانی سام کلانتری و «والسی برای تهران» ساخته زینب تبریزی عصر روز شنبه ۲۰آبانماه با حضور کارگردانهای این دو مستند در سالن شماره پنج سینما هویزه برگزار شد.
قرار نبود از بزرگان موسیقی تاییدیه بگیرم
در ابتدای این جلسه زینب تبریزی از فرآیند پیدا کردن سوژه و بهره از شبکههای اجتماعی برای پیشبرد فیلمش صحبت کرد:«خیلی خوش شانس بودم چون این مستند در فرآیند خیلی سختی به سرانجام رسید. آن سالها فیسبوک بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت، صفحهای را دنبال میکردم که واقعا منبع غنی موسیقی خیابانی بود. در این صفحه ویدئوهایی از گروههای موسیقی خیابانی از همه جای کشور وجود داشت. از یکی از دوستان شماره آقای اردلان ارجمند را گرفتم. البته ایشان مسافرت بودند و شماره مهرداد را به من دادند. به استودیو رفتم و چند ساعتی با مهرداد حرف زدم و فهمیدم اصلا سوژه اصلی باید خود او باشد. همانجا قراردادی بستیم و قرار شد ایشان در طول فیلمبرداری به ما کمک کند.»
تبریزی در ادامه درباره اینکه آیا سراغی از بزرگان موسیقی ایران برای صحبت درباره موسیقی خیابانی گرفتهاست یا نه، توضیح داد:«کار من تایید گرفتن و نگرفتن از بزرگان موسیقی نبود. البته یک بار از آقای شهرام ناظری خواستم درباره این موضوع صحبت کند ولی ایشان به ذکر همین یک جمله بسنده کرد که موسیقی خوب است حالا هرکجایی که میخواهد باشد.»
در بخش دیگری از این نشست تبریزی در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد، مهرداد سوژه خوبی برای ساخت مستند نبوده چرا که انگار یک آدم معمولی است که دارد مثل خیلیها کنار خیابان ساز میزند، عنوان کرد:«مهرداد اصلا آدم دَمدستی نیست. او نوازنده ماهر آکاردئون است و کارها خیلی زیادی انجام دادهاست. دلیل انتخاب او هم به این نکته برمیگردد که مهرداد درباره موسیقی خیابانی تئوری دارد. او میگوید هدفم این است در شرایطی که تلویزیون ملی ساز را نشان نمیدهد، آن را در خیابان به مردم نشان بدهم. او قصد داشت یک موزیک خوب به مردم ارائه کند و به نظرمن با این نگاه، او صاحب یک تفکر است. ما موزیسین خیابانی کم نداریم. برخیهایشان هر نوع موسیقی را برای پول درآوردن مینوازند. اما مهرداد دنبال موسیقی خوب خیابانی بود. از طرف دیگر او آدم بسیار بااستعدادی است که با وجود اینکه ساز تخصصیاش پیانو بوده، توانسته به شکل خودجوش نواختن آکاردئون را بیاموزد و بعد برای درس خواندن به ارمنستان برود. درواقع او در حوزه تخصصی خودش، اصلا سطحی و معمولی نیست و قابلیتهای زیادی دارد. همچنین میتوانم بگویم او یکی از قدیمیترین نوازندههای خیابانی است. در حال حاضر دومین آلبومش را منتشر کرده که چندین هفته متوالی در لیست پرفروشهایِ سایت«بیبتیونز» قرار گرفته است.»
برای طراحی صدا وقت زیادی گذاشتیم
در ادامه این نشست پرسشهایی از سام کلانتری کارگردان مستند«مانکنهای قلعه حسن خان» مطرح شد. او در ابتدا پیرامون اهمیت طراحی صدا در اثرش صحبت کرد: «از ابتدا قرار بود طراحی باند صوتی این فیلم بهگونهای انجام شود که افکتها کارکرد دیالوگ را هم داشته باشند. روند طراحی صدای این مستند هم کمی طولانی شد. به منظور رسیدن به یک همزبانی با صداگذار، خانم انسیه ملکی هم به جمع ما اضافه شدند.»
کلانتری در ادامه افزود:«از ابتدامیدانستم دو سکانس نهایی فیلم رسیدن تعدادی مانکن یا بریده مانکن به نمایشگاه و به دست چند هنرمند است. مانکنهایی که در کارگاه ساخته میشوند همه یک شکل هستند. اما هنرمندی هنرمندان ما انجام دادن یک کار خلاقانه در لحظه بود.برای این صحنه من هیچ ایدهای به آنها ندادم که چه کار بکنند یا نکنند. همان کار تبدیل به نمایشگاهی شد که روز اولش همان صحنه انتهایی فیلم ما بود و گالریدار به پیشنهاد ما آن نمایشگاه را نگه داشت و یک ماه آن را ادامه داد.»
سوال بعدی درباره تغییر زاویه دید مانکنها مطرح شد. کلانتری در پاسخ به این سوال گفت:« وقتی ما به موجودی جان میدهیم، زوایه دید هم به تبع آن تغییر میکند. برای نشان دادن این تغییر هم برای هرکدام از لنز خاصی استفاده کردیم. از طرف دیگر تا حدودی توانستیم از طریق باند صوتی برای مانکنها کاراکترسازی کنیم که این اتفاق از قبل فکر شدهبود. نکته دیگری که یکی از دوستان هم به آن اشاره کرد، این است که امروزه در فضای فیلمسازی سینمایِ دنیا دیگر این تقسیمبندیهای سورئال و رئال و از این قبیل وجود ندارد و این فیلم میتواند از دید هر مخاطب تقسیمبندی شود.»
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا شهرام ناظری در مراسم دکتر محمدعلی اسلامیندوشن نخواند ؟
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- شهرام ناظری با انتشار این ویدئو یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشت
- شهرام ناظری خواننده موزیک ویدئوی تیتراژ آخرین داستان
- پس از جشنواره حقیقت تصمیم گرفتیم «چاووش، از درآمد تا فرود» را به هیچ جشنوارهای نفرستیم
- روایت یک مقاومت موسیقایی/ نقدی بر فیلم چاووش، از درآمد تا فرود
- روایت مختاباد از تجربه موفق همسر فرهاد در زمینه شکایت از صدا وسیما
- نگاهی به «والسی برای تهران»/ رسم عاشقکشی
- گفتوگو با کارگردان «والسی برای تهران»/ موسیقی، ماوای روحِ ملولِ آدمی است
- نگاهی به فیلم «والسی برای تهران»/ از صدا افتاده تار و کمونچه
- اختتامیه جشنواره فیلم سلامت/ گزارش تصویری ۱
- فردوسیخوانی ناظریها و آغاز پروژه آواز پارسی در پایتخت
- شهرام ناظری و اصغر فرهادی در یک قاب/ عکس
- گزارش یک جشن/ از هدیه بهرام بیضایی تا حضور ناظری ها و بوسه های فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود