بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت، استاد فضل الله توکل، استاد درویش رضا منظمی و استاد همایون رحیمیان در آیین پایانی سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی موسیقی فجر، برگزار خواهد شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، بزرگداشت استاد فضل الله توکل (آهنگساز نوازنده سنتور)، استاد درویش رضا منظمی (آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن) و استاد همایون رحیمیان (موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر) در آئین پایانی جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.
استاد فضل الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور و شاعر متولد ۱۴ آبان ۱۳۲۱ در تهران است.او که از شاگردان علی تجویدی و حسین یاحقی است، در ارکسترهایی همچون ارکستر رادیو و ارکستر گلها به نوازندگی پرداخته است و نیز اجراهای متعدد تکنوازی در برنامههای یک شاخه گل، گلهای رنگارنگ، برگ سبز و گلهای جاویدان داشته است. همنوازیهای سنتور و ویلن فضل الله توکل با پرویز یاحقی و یا اسدالله ملک نقش مهمی در گسترش همنوازی این سازها در موسیقی معاصر ایران داشته است. فضل الله توکل آثار متعددی را با صدای اکبر گلپایگانی ضبط و منتشر کرده است که از جمله آنها میتوان به قهر و ناز، مست عشق و عقیق اشاره کرد.
در سالهای اخیر مجموعه «عمری عاشقانه نوشتم» و «عمری عاشقانه نواختم» نیز در قالب کتاب و آلبوم موسیقی به سرپرستی فضل الله توکل روانه بازار شده است. استاد فضل الله توکل دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
استاد درویش رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن از شاگردان به نام استاد حسین یاحقی است. منظمی یادگیری کمانچه را ابتدا به صورت خودآموز و سپس نزد اساتیدی همچون حسین یاحقی و و علی اصغر بهاری به انجام رسانید و پس از قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مبانی موسیقی دستگاهی را نزد نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت آموخت. آشنایی و همکاری درویش رضا منظمی با محمدرضا لطفی در شکل گیری گروه شیدا و اجراهای متعددی همچون چهره به چهره در دهه پنجاه نقش اساسی داشت. بازگشت منظمی در اوایل دهه شصت به خرمآباد باعث گسترش آموزش کمانچه در این شهر شد و سپس در دهه هفتاد با دعوت دانشکده هنرهای زیبا منظمی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد. آلبومهایی همچون در خیال و مقام صبر حاصل همکاریهای او در دهه هفتاد با محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان است. انتشار آلبومهای تکنوازی کمانچه معاونت آموزشی دانشکده هنرهای زیبا ریاست این دانشکده و عضویت در شورای عالی شعر و موسیقی صدا سیما از جمله تجارب حرفه ای منظمی است.
استاد همایون رحیمیان موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر از هنرمندان مطرح موسیقی کلاسیک در ایران به شمار میرود. رحیمیان ویلن را از ده سالگی نزد واهه خوجایان آغاز و سپس از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد. او نزد اساتیدی همچون: فریدون ناصری، مصطفی کمال پورتراب، حسین ناصحی و مرتضی حنانه کار کرده و در سالهای جوانی در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک هلند به نوازندگی پرداخته است.
کنسرت مایستری ارکستر سمفونیک صدا سیما و ارکستر سمفونیک تهران و همچنین ارکستر ملی عضویت ارشد در شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما آهنگسازی بیش از صد قطعه موسیقی شامل قطعات مارش و نظامی تدریس در دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی دختران و هنرستان صدا و سیما تنها بخشی از کارنامه حرفهای اوست.
رحیمان دارای مدرک درجه یک هنری است و بیش از پنج آلبوم موسیقی و صدها ترانه را با صدای خوانندگانی چون حسام الدین سراج بیژن خاوری مهرداد کاظمی و محمد معتمدی آهنگسازی و تنظیم کرده است. رحیمیان هم اکنون رهبر دایم ارکستر ملی ایران است.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دبیر جشنواره موسیقی فجر: خیالتان راحت؛ موسیقی رَپ خطر ندارد!
- رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شد
- ادعای تازه وزیر ارشاد؛ جشنوارههای فجر را با قدرت برگزار میکنیم
- آخرین وضعیت سه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد بررسی شد
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است