بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (١٣)/ بهرنگ ملک محمدی، امیرعلی نصیری

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

سیزدهمین سری از این مجموعه به بهرنگ ملک محمدی و امیرعلی نصیری اختصاص دارد که در زیر می‌خوا نید:

بهرنگ ملک محمدی

١. اجاره نشین‌ها، داریوش مهرجویی

٢. هامون، داریوش مهرجویی

٣. دایره مینا، داریوش مهرجویی

۴. درباره الی، اصغر فرهادی

۵. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی

۶. سرب، مسعود کیمیایی

٧. این جا بدون من، بهرام توکلی

٨. خوابنامه رحمان سرایدار، خسرو هریتاش

٩. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی

١٠. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی

درباره اجاره نشین‌ها

به گمان ام اجاره نشین های داریوش مهرجویی ترکیبی جادویی از کمدی موقعیت با تصویری دقیق از زیست دهه ای در ایران است که تا همین حالا می توان از آن به عنوان مهم ترین دهه قرن در حال اتمام از آن یاد کرد. بازی های بی بدیل، داستانی ساده به همراه شخصیت هایی که هر کدام ویژگی ها و جهان مختص به طبقه اجتماعی خود را دارند. از آقای سعدی تا آقای قندی و دوستش آق باقری و مش مهدی و از همه مهم تر عباس آقا سوپر گوشت … اجاره نشین ها را می توان بارها دید و آرزو کرد که سینمای ایران بتواند باز آن را تکرار کند.

 

امیرعلی نصیری

١. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

٢. روز واقعه، شهرام اسدی

٣. آژانس شیشه‌ای، ابراهیم حاتمی‌کیا

۴. سگ‌کشی، بهرام بیضایی

۵. درباره الی، اصغر فرهادی

۶. شوکران، بهروز افخمی

٧. سنتوری، داریوش مهرجویی

٨. ماهی و گربه، شهرام مکری

٩. ابد و یک روز، سعید روستایی

١٠. ایستاده در غبار، محمدحسین مهدویان

درباره جدایی نادر از سیمین*

وقتی که در ابتدای فیلم و بر روی عنوان‌بندی آغازین، متصدی دستگاه فتوکپی در مجتمع قضایی خانواده را می‌بینیم که شناسنامه‌های نادر لواسانی (پیمان معادی) و سیمین رفیعی (لیلا حاتمی) به همراه شناسنامه‌ شخصیت‌های چهارشنبه‌سوری یعنی مرتضی (حمید فرخ‌نژاد) و مژده (هدیه تهرانی) را بر روی دستگاه می‌گذارد، متوجه می‌شویم که وجه تسمیه فیلم چیست؛ اما در فصل اول فیلم در دادگاه در می‌یابیم که این سیمین است که درخواست طلاق کرده نه نادر. جدایی پاسخ به این پرسش است که چرا اسم فیلم جدایی سیمین از نادر نیست؟

فرهادی در این فیلم نیز نسبت به شرایط اجتماعی بی‌تفاوت نیست؛ روزنامه شرق در دست نادر، آنتن ماهواره، سی‌دی شجریان و تصمیم سیمین به بزرگ نشدن دخترش در این شرایط شواهدی بر این مدعاست.

جدایی نادر از سیمین کامل‌ترین فیلم فرهادی به لحاظ روایی و ساختاری و پرافتخارترین اثرش به لحاظ کسب جایزه و شاید به همین دلیل شناخته‌شده‌ترین فیلم او در خارج از کشور است.

* نصیری، امیرعلی، (۱۳۹۷)، “کنکاشی در سینمای اصغر فرهادی”، نماد اندیشه، صص ۶۳ و ۶۴٫

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 142041 و در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۱:۵۹
2024 copyright.