تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۶/۲۱ - ۱۲:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 142115

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

شانزدهمین سری از این مجموعه به محمد تقی‌زاده و ابراهیم عمران اختصاص دارد که در زیر می‌خوانید:

 

محمد تقی‌زاده

١. گوزن ها، مسعود کیمیایی

٢. اجاره نشین‌ها، داریوش مهرجویی

٣. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی

۴. دونده، امیر نادری

۵. طعم گیلاس، عباس کیارستمی

۶. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی

٧. مغول ها، پرویز کیمیاوی

٨. شوکران، بهروز افخمی

٩. بچه های آسمان، مجید مجیدی

١٠. طلای سرخ، جعفرپناهی

درباره گوزن‌ها 

گوزن ها همچنان به جهت تم عدالت طلبانه و آزادی خواهانه اش در اولویت لیست برترین فیلم های تاریخ سینمای ایران برایم بوده و هست و معتقدم کیمیایی با گوزن ها و قیصر میزان شناخت و تسلط اش به مدیوم سینما و ماهیت و نقش فیلمنامه در به ثمر رسیدن یک فیلم سینمایی را نمایان ساخت و بعد از آن خودش هم نه توانست و نه برایش میسر شد که چنین شاهکارهایی را روی پرده ببرد تا نام او به عنوان یک فیلمساز عدالتخواه و معترض بر تارک سینمای ایران بدرخشد.

توضیح اینکه سایر انتخاب ها بدون ترتیت و براساس زیبایی شناسی سینمایی، ماندگاری،میزان اقبال مردمی، افتخارات و سلیقه فردی گزینش شده اند. به این لیست می توان تنگسیر امیر نادری، آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا، درباره الی اصغرفرهادی، یک اتفاق ساده شهید ثالث، ناخدا خورشید ناصر تقوایی و خشت و آینه ابراهیم گلستان را نیز اضافه کرد.

 

ابراهیم عمران

١. قارچ سمی، رسول ملاقلی پور

٢. اجاره نشین ها، داریوش مهرجویی

٣. کمدی انسانی، محمد هادی کریمی

۴. خیابانهای آرام، کمال تبربزی

۵. سعادت آباد، مازیار میری

۶. ابد و یک روز، سعید روستایی

٧.. سنتوری، داریوش مهرجویی

٨. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

٩. مادر، علی حاتمی

١٠. خانه ای روی آب، بهمن فرمان آرا

درباره قارچ سمی

به حتم مقوله آرمان گرایی در دهه شصت و رنگ باختن آن در دهه هفتاد و هشتاد، یکی از آزگارهای همه کسانی است که تاب چنین مستوری ای ندارند. جامعه ای که آرمان داشت و بعد از جنگ به خاطر شرایط و مولفه های خاص اقتصادی، دارندگان آن نگاه ها، حالیه دستخوش تغییرات بنیادی شدند. دومان باز مانده از آن مسیر در تقابل با دنیایی جدید و ناشناخته در تلاطم های روحی، در برابر دختری از نسل جدید( بیتا) و تله پاتی های به وجود آمده؛ سبب ساز داستانی گیرا می؛شود که می تواند سالها در یادها به یادگار بماند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها