سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
ششمین سری از این مجموعه به آزاده کفاشی و گلاره محمدی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
آزاده کفاشی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۳. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵. گاو داریوش مهرجویی
۶. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۷. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
۸. مسافران، بهرام بیضایی
۹. سوتهدلان، علی حاتمی
۱۰. اجارهنشینها، داریوش مهرجویی
درباره گزارش
«گزارش» به مخاطب خود این فرصت را می دهد که بدون پیشداوری و قضاوت و افتادن در بازی احساسات، با آنچه که روی میدهد مواجه شود. در یک روز تعطیل، که ظاهرا صلح موقتی برقرار است، زن و شوهر قرار است برای گشت و گذار به آبعلی بروند که سری هم به کاموا فروشی می زنند. اعظم معطل می کند و فیروزکوهی که جای پارک خود را به دیگری داده؛ مجبور به حرکت می شود. با ماشینی که روشن نمی شود که باز هم یادآور مشکلات اقتصادی زندگی کارمندی اوست. دوربین هم دردسرهای فیروزکوهی را به تصویر می کشد. هم درماندگی و عصبانیت اعظم را وقتی در خیابان سرگردان و کلافه ست و ماشینی هم جلوی پایش ترمز می زند. وقتی سرانجام اعظم سوار ماشین می شود، دعوایشان به اوج می رسد. دعوایی که با کلافگی هر دویشان از آنچه که پیش آمده و تمام مشکلات اقتصادی که دارند ناگزیر است. در این نما، دوربین یک در میان بین اعظم و فیروزکوهی حرکت میکند تا یک طرف دعوا را نگرفته باشد و فقط یک بار تصویر گریه بچه را ثبت می کند. کیارستمی از کنار هم چیدن تمام جزئیات در کنار هم، همین ناگزیری را به تصویر می کشد. هر چند تنش در این سکانس و آن سکانس قهر اعظم از خانه بسیار بالا و حتی نفس گیر است، ولی قصد کارگردان این نبوده که تماشاگر را احساساتی کند تا برای کسی دل بسوزاند یا حتی قادر باشد در این میان طرف زن یا مرد را بگیرد و حق را به او بدهد. دعوایی که بهانهاش یک اتفاق ساده روزمره است، تصویر غریب و ناآشنایی برای بیننده نیست.
گلاره محمدی
۱. زیر پوست شهر، رخشان بنی اعتماد
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۵. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۶. دونده، امیر نادری
۷. مادر، علی حاتمی
۸. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۹. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی
۱۰. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره زیر پوست شهر
سینمای ایران در دوران پرشور دهه هفتاد و پس از انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، روزهای کم نظیری را تجربه کرد. «زیر پوست شهر» جانی تازه به سینمای اجتماعی بخشید و هنوز پس از دو دهه از ساخته شدنش زنده است، نفس میکشد و تحت تاثیر قرار می دهد.
حکایت آن همه شوری که از روزنه های کوچک امید به وجود آمد در نماینده ای از نسل جوان با بازی ابراهیم شیبانی مشهود است. محمدرضا فروتن نمادِ رفتن و نرسیدن است و طوبی نام مستعار تمام مادران ایران است که دلی پردرد دارند و دم برنمی آورند.
رخشان بنی اعتماد با تکیه بر مستندسازی که همواره از دغدغه هایش بوده و هست، شمایل چند نسل و تصویر ماندگاری از یک دوران را در «زیر پوست شهر» ثبت کرده که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی