سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
هشتمین سری از این مجموعه به رضا صائمی و سحر عصر آزاد اختصاص دارد که در زیر میخوا نید:
رضا صائمی
١. هامون، داریوش مهرجویی
٢. درباره الی، اصغر فرهادی
٣. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۴. گاو، داریوش مهرجویی
۵. گوزنها، مسعود کیمیایی
۶. دونده، امیر نادری
٧. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
٨. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
٩. نرگس، رخشان بنی اعتماد
١٠. ابد و یک روز، سعید روستایی
درباره هامون
هامون اکنون در تاریخ سینمای ایران یا در حافظه هنری مخاطبان و علاقه مندان سینما فراتر از یک فیلم به یک تجربه مشترک زیستن تبدیل شده که اکنون تماشای چندین باره آن این تجربه تاریخی را مدام در خود بازتولید می کند و به خاطره ای خطیر بدل می شود. هامون یک فیلم نیست، تصویری از جامعه روشنفکری و زندگی روشنفکرانه است که البته با واکنش های متضاد و متفاوت از سوی اهالی فکر و فرهنگ مواجه شده است. هامون در عین حال تصویری از یک فیلم و روایت مدرن از سینما را به تصویر می کشد که در زمان خودش یک نوع ساختارشکنی و نوآوری در فرم محسوب می شد. روایتی پازل گونه و غیرخطی و سرشار از فلاش بک های متوالی که قصه را در دالان های متعدد روایت می کرد و با فضاسازی متناسب با موقعیت قصه و جهان درونی قهرمانش، نمونه ای موفق از روایت مدرن در سینمای ایران را تجربه می کرد.
سحر عصر آزاد
١. به همین سادگی، رضا میرکریمی
٢. گزارش، عباس کیارستمی
٣. هامون، داریوش مهرجویی
۴. نرگس، رخشان بنی اعتماد
۵. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۶. آبادانیها، کیانوش عیاری
٧. دلشدگان، علی حاتمی
٨. درباره الی، اصغر فرهادی
٩. شبهای روشن، فرزاد موتمن
١٠. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره به همین سادگی
«به همین سادگی» از زن ساده خانه دار و درگیر روزمرگی، تصویری آنچنان دراماتیک و جزئی نگرانه ترسیم می کند که در قواره قهرمانان سینمای کلاسیک واجد هویت، کنشمندی و انتخابگری می شود. زنی که در قاب چلچراغ خاموش خانه، جایگاه گمشده اش را پیدا می کند و چمدانش هر روز آماده رفتن است.