سینماسینما، پوریا ذوالفقاری: در شلوغی روزهای جشنواره و تراکم فیلمهایی که هریک متن و حاشیه و نشست و سر و صدایی دارند، نام آوردن از فیلمهای راه نیافته نه مقبول است و نه بر فرض انجام، شنیدنی ست. اما حالا که درباره یکی از این فیلمها سخنی به میان آمده و دست بر قضا بازی را مسعود فراستی آغاز کرده و از آنجا که اصولاً هم نظر بودن با فراستی اتفاقی نادر در زندگی هر سینمایی نویس است، وظیفه خود میدانم به عنوان یکی از کسانی که یک قناری، یک کلاغ (اصغر عبداللهی) را پیش از جشنواره دیده این بحث را پی بگیرم.
راه نیافتن یک قناری، یک کلاغ به جشنواره اتفاقی غریب بود. فیلم برای کسانی به پایان دوران مرزبندی بین ادبیات و تئاتر و سینما پی برده اند، یک شاهد مثال است. برای دوستداران جریانی در ادبیات ما که هوشنگ گلشیری چهره شاخصش است، بازیابی ترجمه آن رویکرد به زبان سینماست. برای لو ندادن فیلم پیشنهاد میشود به همان خلاصه داستانش نگاه کنید: «مردی در یک لحظه غفلت و غیظ که در زندگی خانوادگی محتمل است، با طپانچه ای ساچمه ای که به دیوار و برای تزئین آویخته، چشم همسرش را معیوب میکند…» فیلم داستان همزیستی زن و مردی زیر یک سقف و در فضایی تهدیدآمیز است. مرد هر لحظه منتظر انتقام زن است و زن رازی است که تا اواخر فیلم برملا نمیشود. این خط داستانی برای اصغر عبداللهی مسلط به سینما، آشنا به ادبیات، علاقه مند به آثار ادبیای که روایتی ذهنی دارند (و نسبشان به بوف کور و بعد شازده احتجاب میرسد) فرصتی مناسب مهیا کرده تا درونیات و نگرانیها و تشویشها و بی اعتمادی هایی را در فضای ذهنی مرد و گاه جاری در زندگی روزمره او با زن روایت و تصویر کند.
راستش نگارنده هم مطمئن بود که این فیلم با هر معیاری به جشنواره خواهد آمد. از سینمایی ترین معیارها تا ملاکهایی بی ربط (ولی به استناد سابقه فجر، تعیینکننده) مثل جایگاه سازنده و پیشینه و حرمت او. ولی به طرزی غریب اصغر عبداللهی که آخرین حضورش در جشنواره فجر در مقام نویسنده فیلمنامه خداحافظی طولانی (فرزاد مؤتمن) با دریافت دیپلم افتخار فیلمنامه همراه بود، از رسیدن به جشنی بازماند که تا کنون شگفتی خاصی به همراه نداشته و همه چیزش مطابق با پیشبینی کسانیست که وقتی پس از اعلام آثار راه یافته، از نبودن تعدادی فیلم انتقاد کردند، پاسخ شنیدند که صبر کنید و فیلمها را ببینید و بعد قضاوت کنید. خب جشنواره به نیمه رسیده و میتوانیم کمی قضاوت کنیم. میتوانیم بگوییم در شرایطی که بیشتر فیلمها حتی در منتقدان هم شوقی برای نوشتن برنمی انگیزند، فیلمی پشت در مانده که میتوانست علاوه بر سینمایی نویسان، اهل ادبیات را هم ترغیب به نوشتن کند. اتفاقی که زیاد نمی افتد.
اگر هدف متولیان فجر این بوده که قبل از رسیدن جشنواره به روز پنجم، سازندگان چند فیلم صدای هوی تماشاگران را بشنوند (و چند فیلمساز هم این صدا را نشوند!) و سالنهای نمایش بیشتر فیلمها خیلی زود خالی و تریای برج میلاد در ساعت نمایش این آثار شلوغ شود، میتوان گفت هدف محقق شده است. در غیر این صورت آنچه پیش چشم ماست، دقیقاً منطبق با تصوری است که پس از دیدن فهرست انتخاب شده در ذهنمان شکل گرفت؛ خالی از شگفتی و پر از متوسط و زیر متوسط. آن انتقاد با آگاهی از بضاعت سینمای ایران به هیأت انتخاب وارد شد. هیأتی که چند تن از اعضایش علناً زیر بار پذیرش نتیجه تصمیمات خود نمی روند و شائبه اعمال نظر از خارج از هیأت را قوت میبخشند. کسی انتظار نداشت اعضای هیأت انتخاب مثل فرامرز قریبیان (عضو هیأت داوران جشنواره سی و دوم) مصاحبه کنند و واقعیت را بگویند که انتخاب ما اینها نبود. همه فرامرز قریبیان نمی شوند. اما توقع این بود که حتی با نگاه حسابگرانه با دعوت از نامهایی مثل اصغر عبداللهی، امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و مهدی رحمانی و… روی این وادادگی سرپوش بگذارند و دست کم اینقدر «رو» بازی نکنند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور میکند
- آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «یک قناری، یک کلاغ»/ عاشقانه اودیسهوار ایرانی
- گفتوگو با اصغر عبداللهی، کارگردان «یک قناری، یک کلاغ»/ من و گنجشکها میمیریم …
- نقد و بررسی «یک قناری، یک کلاغ» در خانه هنرمندان
- نگاهی به «یک قناری، یک کلاغ» / عطرِ من هنوز اینجاست
- گفتوگویی با عوامل فیلم «یک قناری، یک کلاغ»/ سایههای سنگین سوءتفاهم
- موزیک ویدیوی «یک قناری یک کلاغ» با حضور هنگامه قاضیانی/ویدئو
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رونمایی از پوستر موشن گرافیک «یک قناری، یک کلاغ»
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- رونمایی از تیزر فیلم با بازی هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی/ویدیو
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
ممنون واقعا