سینماسینما، علی نعیمی:
دیدن این فیلم جرم است
راستش را بخواهید ضرورت ساخت چنین فیلمی و ملغمه ای از شعارها و حرف های بی اهمیت که نه سیاسی است نه دارای دغدغه و هویت است را نمی فهمم. فیلمی که در ابتدایی ترین مشتقات کارگردانی هم مشکل دارد و حتی قاب بندی ها و فلسفه دکوپاژها درونش مشخص نیست. سازندگان فیلم با تبلیغات فرامتنی قصد دارند فیلمشان را یک فیلم سیاسی با حرف های مهم و فراجناحی جلوه بدهند که نه تنها این تبلیغات کارکرد موثری ندارد بلکه نشان می دهد نیت سازندگان تنها ایجاد حاشیه است. «دیدن این فیلم جرم است» ریاکارانه رفتار می کند و بر روی موجی سوار می شود که فرکانسش فرسنگ ها با سواد سیاسی و فهم عمومی و منافع ملی فاصله دارد.
سال دوم دانشکده من
در برهوت حضور فیلمسازان نسل های گذشته که یکی پس از دیگری مخاطبان را ناامید می کنند، درام عاشقانه و جوانانه صدرعاملی یک فیلم هوشمندانه است. فیلمی که قصه ای سرراست دارد و کارگردانی کاملا در خدمت فیلمنامه است. فضایی دراماتیک بر بستر زندگی دو دختر جوان شکل می گیرد و فضاسازی تا حدودی در خدمت درام قصه حرکت می کند. فیلم در مقاطعی به تکرار می افتد و گاه به دلیل مکث فیلمسازی بر روی شخصیت ها برای تداوم حس از ریتم می افتد. صدرعاملی در فیلم جدیدش یک قدم رو به جلو برداشته و یک فیلم آبرومندانه در ادامه دغدغه های فیلمسازی اش در مورد نوجوانان ساخته است که البته به اندازه سه گانه مطرحش ماندگار نیست.
جمشیدیه
جمشیدیه ایده خوبی دارد ولی در اجرا با یک فیلم پرلکنت و ضعیف روبروییم که نمی تواند حرفش را جامع و کامل بزند. مبنای فیلم بر اساس عذاب وجدان است و قرار است درباره وجدان صحبت کند. فیلمساز اما چنان درگیر احساسات می شود که در بسیاری از مواقع دوربین را رها می کند و شعار می دهد و خطابه می گوید. این حجم از نمادزدگی و استفاده از واژگان گل درشت باعث شده است جمشیدیه ایده اصلی خودش را شهید کند و نتواند حرف مهمش را به درستی بیان کند. جمشیدیه در اجرا و در منطق فیلمنامه حفره های عمیقی دارد و گاه چنان بی مسئولیت از کنار گره افکنی ها می گذرد که مخاطب از اینکه این همه دست کم گرفته شده است حیرت می کند. یلدا جبلی باید مسیر فیلمسازی اش را برای آینده آسیب شناسی کند. او فیلمساز جوانی است که می تواند کارنامه پربارتری را برای خودش درست کند. کارنامه ای که جمشیدیه درون آن قطعا جایگاهی ندارد.
ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون
ماجرای نیمروز ۲ مثل همه آثار چندگانه سینما دچار به همان تکراری است که نمی تواند اثری منسجم نسبت به قسمت نخستش باشد. برخلاف قسمت نخست ماجرای نیمروز، مهدویان در قسمت دوم فاقد فیلمنامه و قصه ای منسجم است. فیلمساز گستردگی جغرافیا و ماجراهای فیلم را نمی تواند به داستانی سرراست و منطقی تبدیل کند. ماجرای نیمروز رد خون از شلختگی روایت رنج می برد و آنقدر شخصیت های بی ربط و بی هدف در داستان وجود دارد که مخاطب از دیدن آنها سردرگم می شود. به نظر می رسد تمرکز فیلمساز در جدیدترین ساخته اش بر لوکیشن های فیلم است که گویا برای خودش هم تازگی دارد. مهدویان حتی تصویر درستی از عملیات مرصاد ارائه نمی دهد و مخاطب سرنوشت یکی از مهم ترین عملیات های دفاع مقدس را متوجه نمی شود. امیدوارم با این روند نزولی مهدویان سراغ قسمت سوم ماجرای نیمروز نرود!
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدن این فیلم، وقت تلف کردن است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- پاسخ جشنواره جهانی فیلم فجر به ادعای دستاندرکاران «دیدن این فیلم جرم است»/ شبههافکنی غیرواقعی درباره جشنواره
- «جمشیدیه» به صورت آنلاین اکران میشود
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- نقد ایگور ساویلیو Igor Savelyev منتقد مطرح روسیه درباره فیلم «سال دوم دانشکده من»/ «دوست بهترین دوستم»
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- آمار فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- اکران “سال دوم دانشکده من” از چهارشنبه
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود