سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ابراهیم حاتمیکیا شاید جزو معدود کارگردانان سینما در سالهای پس از انقلاب باشد که نامش بیشتر از بازیگران فیلمش همزمان مخاطب و خبرنگاران و نویسندگان سینمایی را به سالنهای سینما میکشاند. چه آن زمان که «از کرخه تا راین» را کارگردانی کرد و چه زمانی که با «آژانس شیشهای» اتفاقی جذاب را رقم زد. در طول همه این سالها هم این آثارش بودند که حرفهایی چالشی و جذاب داشتند. حاتمیکیای آن سالها با فیلمهایش حرف میزد؛ صریح و گزنده.
اما چند سالی میشود که کمتر حوصله فیلمسازی دارد؛ نه اینکه فیلم کمتر بسازد، نه، بلکه سر وقت با سرمایه مالی خوب امکان فعالیت دارد و فعال است. اما کمتر حوصله میکند به فیلمهایش و چالشهای جذابی که در جامعه ایجاد میکرد، فکر کند. دیگر کمتر فیلمهایش گزیدهگو و گزنده هستند. در این سالها او بیشتر از آنکه در فیلمهایش حرف بزند، به میکروفون و تریبون علاقهمند شده است. دیگر بیشتر خارج از فیلمهایش در دل نشستها حرف میزند. نمونهاش همین فیلم «خروج» که پر است از شعار و حرفهای گلدرشتی که کمتر ماندگارند و تاریخ مصرف پیدا کردهاند. حاتمیکیایی که با «دیدهبان»، «برج مینو» و «آژانس شیشهای»- که هیچگاه کهنه و ازمدافتاده نخواهند شد- حرف دلش را با مردم و تماشاگر آثارش میزد، حال بیشتر تمایل دارد تریبونی داشته باشد تا فریاد بکشد و برای خود و فیلمش مطالبهگر باشد؛ گویی دیگر سینما و فیلم به نظرش اثرگذار نیستند.
«خروج» ماحصل همین بیحوصلگی این سالهای اوست. فیلم بر مبنای یک اتفاق واقعی سروشکل گرفته است. قصه «خروج» زندگی گروهی پنبهکار شهرستانی را روایت میکند که محصولشان بر اثر اتفاقی ناگوار از بین رفته است و از طرفی وعدههایی که به آنها داده شده، راه به جایی نمیبرد. این گروه تصمیم میگیرند برای اعتراض به وضعیتشان با تراکتور راهی تهران شوند تا حرف دلشان و جور و ستمی را که بر آنان رفته، با رئیسجمهور منتخبشان در میان بگذارند.
در بازسازی یک رویداد اجتماعی معاصر آنچه باعث اثرگذاری فیلم بر تماشاگرانش میشود، ارائه تصویری واقعگرایانه از آن رویداد است؛ چیزی که فیلم «خروج» حاتمیکیا فاقد آن است. به جز دقایق ابتدایی فیلم تا آنجا که تعدادی از اهالی عدلآباد تصمیم به دیدار با رئیسجمهور میگیرند و بر سر مزار شهدای روستا قرار میگذارند. فیلم چندان با جهان اعتراضی تراکتورسواران بر بستر واقعیتهای روز جامعه همخوانی ندارد.
فیلمساز سوژهای نو و جذاب را در اختیار دارد، اما نوع مواجههاش با داستان، خروج را تبدیل به اثری عقیم و خنثی و فاقد هر گونه اثرگذاری اعتراضهای حقطلبانه کرده است.
«خروج» به عنوان بیستمین ساخته سینمایی حاتمیکیا محصول واکنش از سر بیحوصلگی فیلمساز به بخشی از اتفاقات سیاسی، اجتماعی سالهای اخیر است. هر چند فیلمساز مدعی است که فیلمش را بر مبنای اتفاقی واقعی ساخته است، اما روایت تصویری فیلم او فرسنگها فاصله با واقعیت را نشان میدهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- روزی روزگاری جشنواره/ «لبخندهای جامانده فجر»/ گزارش تصویری
- «شمش طلا» با حضور ابراهیم حاتمیکیا کلید خورد
- گزارش تصویری از فیلم «جوجه تیغی»
- فیلمبرداری «آفرود» پایان یافت
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از «آژانس شیشهای»
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- برشهای کوتاه/ سکانسی از فیلم «دیدهبان»
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با صدای پارسا پیروزفر
- بازیگر «بیل را بکش»، به «شزم» پیوست
- روایتی غافلگیرکننده از یک قصه تکراری
- همراه با نخبگان عرصه سلامت در رادیو
- سکانس طلایی/ شباهت کامل
- حکایت یک شکایت!
- برشهای کوتاه/ انیمیشن کوتاه چتر
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
- فیلمبرداری «هِرمان» به پایان رسید
- بازیگران «زخم کاری» معرفی شدند/ عزتی و آزادیور در اولین سریال مهدویان
- در سنگ خاره قطره باران اثر نکرد/ یادداشت بهروز غریبپور درباره تئاتر در دوران کرونا
- نامزدهای یازدهمین جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- «اسکار ۲۰۲۱» هم مجری ندارد/ برندگان سال گذشته در بین اهداکنندگان جوایز
- ویل اسمیت بازیگر فیلم جدید آنتوان فوکوا شد
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- گریمور فیلم «محمد رسولالله (ص)» درگذشت
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- تجلی فانتزی و تخیل در آثار فریال بهزاد
- بررسی آثار دعا در آرامش روح و روان در رادیو
- «نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا
- جشنواره فیلمهای فانتزی به صورت فیزیکی برگزار میشود
- کارگاههای آموزشی «سینماحقیقت» منتشر میشود
- تحلیل و بررسی تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین با نمایش یک مستند
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- برندگان بفتا ۲۰۲۱ معرفی شدند/ «سرزمین آوارگان» برنده بزرگ مراسم
- سکانس طلایی/ مغازه کنار خیابان
- آغاز ثبتنام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر
- آوینی، سینمای اِشراقی و تاریخ ایدئولوژیک
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم هنگ کنگ به «دشت خاموش» رسید
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید