تابناک نوشت :با فاصله قابل توجه از پایان جشنواره بین المللی فجر، شماری از صنوف سینمایی از جمله کارگردانان و منتقدان سینما در بیانیههایی با ادبیات نزدیک به هم، خواستار توقف برگزاری این رویداد و اقدام آن با جشنواره ملی شدند؛ واکنشهایی که این پرسش را پیش آورده آیا با یک سلسله اقدام هماهنگ طرف هستیم یا اتفاقی برخی صنوف سینمایی درصدد تعطیل کردنِ جشنواره جهانی فجر برآمدهاند؟
سی و ششمین بین المللی جشنواره فیلم فجر، صحنه حضور چهرههایی چون الیور استون، ای آر رحمان و چندین چهره مطرح دیگر سینمای جهان بود. با وجود آنکه مسئولان از حضور این چهرهها در ایران خبر داده بودند، این گمانه پررنگ بود که با توجه به سوابق جشنواره فجر، هیچ یک از این چهرهها در اردیبهشت ماه قدم به تهران نگذارند و جشنواره یک دورهمی داخلی با حضور شماری از مهمانان کمتر شناخته شدهی خارجی باشد.
در ایران ظاهراً تلاشهایی در این زمینه نیز صورت پذیرفته است. رضا میرکریمی در این زمینه ابتدا با چالشهای کلی حضور این مهمانان اشاره کرده و گفته است: «برای برگزاری این جشنواره با تصویر منفی که رسانه ها از ایران ساخته اند و با مقررات بینالمللی که انتقال پول را از کشور ما سخت کرده و برای رزرو یک بلیت برای نمایش فیلم ها مشکل وجود دارد باید جنگید، ضمن اینکه قانون آمریکا مبنی بر اینکه اگر تبعه های اروپایی و کشورهای دیگر به ایران بیایند برای رفتن به آمریکا باید ویزا بگیرند و دیگر بدون ویزا نمی توانند به آمریکا بروند، مشکل ایجاد کرده و باید با آن هم جنگید.»
چه کسانی الیور استون را از سفر به ایران ترساندند؟
او در ادامه به اشخاصی اشاره نموده که تلاش کردهاند سینماگران خارجی را برای سفر به ایران بترسانند. میرکریمی در این زمینه گفت: «…کسانی هستند که تصور می کنند آدم های روشنفکری هستند و ادعا دارند، خیلی با قشری گری مخالفند، ولی متأسفانه هم قشری هستند و هم جزم اندیش و برای رسیدن به اهداف خود که معمولاً اهداف نفسانی است، هر کاری که فکر کنید انجام می دهند یعنی با مهمان خارجی تماس می گیرند و می گویند ایران جای امنی نیست و به این کشور نیایید، آنها به این فکر نمی کنند که این موضوع چقدر بد است و عواقبش به خودشان بازمی گردد، زیرا به هر حال آنها هم در اینجا زندگی می کنند.»
هنوز گرد و غبار این اتفاقات فروکش نکرده بود که یکباره خبر رسید برخی صنوف سینمایی از جمله کانون کارگردانان سینما و انجمن منتقدان سینمایی در نوشتارهایی خواستار تعطیلی جشنواره بین المللی فیلم فجر و ادغام آن با جشنواره ملی شدهاند. در این نامهها که خطاب به مسئولان سینمایی بود، جشنواره فیلم فجر محلی برای نمایش فیلم عدهای خاص قلمداد شده بود و این تاکید صورت پذیرفت که این نوع برگزاری جشنواره -به شکل مستقل- دستاوردی برای سینمای ایران نخواهد داشت.
البته جشنواره بین المللی فیلم فجر همان گونه که اشاره شد، دستاورد کمی نداشت و جشنواره فجر در سطح رسانههای مطرح و روزنامه های پرتیراژ آمریکایی و اروپایی مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل نوع این واکنشها شگفت انگیز بود. آنچه از این واکنشها غیرمنتظره تر مینمود، هماهنگی آنها چه در ادبیات و چه در زمان وقوع بود که این گمانه را پیش آورد آیا اتفاقات اخیر یک هماهنگ کننده داشته است؟
در بخشی از متن بیانیه انجمن منتقدان سینما آمده بود: «متأسفانه در ورای این پوسته به ظاهر پر زرق و برق و به رغم بریز و بپاش های فراوان و تخصیص بودجه کلان، عملا جشنواره جهانی فیلم فجر در طول چهار دوره برگزاری مستقل در تحقق حداقل اهدافش ناموفق و ناکام بوده، به گمان ما دلایل این ناکامی ضروری، قابل ذکر و نیازمند بررسی همه جانبه است. لذا شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بنا به جمیع جهات یاد شده معتقد است ادامه برگزاری این جشنواره در شکل نامنعطف، انحصاری، پر هزینه و بدون بازده فرهنگی فعلی نه تنها به مصلحت نیست، بلکه باعث خسارت و آسیب رساندن به اعتبار سینمای ایران در عرصه بین المللی است.»
البته این بیانیه، متعلق به انجمن منتقدان نبود و لزوماً مواضع آنها را نشان نمیداد، کما اینکه بسیاری از منتقدان از جشنواره پس از این نامه نگاری ها دفاع کردند و آن گونه که در انتهای این بیانیه آمده، این بیانیه صرفاً متعلق به شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که از چند منتقد تشکیل شده است. درباره موضع کانون کارگردانان نیز وضعیت مشابهی حاکم است و شورای مرکزی این کانون موضع گیری کرده و شماری از کارگردانان مطرح سینمای ایران حتی در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.
به نظر میرسد، این نامه نگاریها بیشتر نه از سر خیرخواهی که از باب تسویه حساب است. هرچند نقدهایی به جشنواره بین المللی فیلم فجر وارد است، قطعاً این جشنواره به مراتب تأثیرگذار از بخش بین الملل جشنواره فجر است که در سالهای گذشته در حاشیه بخش ملی در بهمن ماه برگزار میشد و همین هزینهها را نیز در پی داشت و فقط دیده نمیشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید اسلامی : با ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی همهی دستاوردهای آن عملا به باد میرود
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- فیلم تحسینشده جشنواره ونیز راهی فجر جهانی میشود
- ۳۱۲ فیلم ایرانی متقاضی حضور در سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر
- آغاز ثبتنام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- گفتوگو با دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر/ میرکریمی: اهل ناتمام رها کردن کاری نیستم
- فیلم های بخش «جلوهگاه شرق» جشنوارهی جهانی فجر معرفی شدند
- معرفی سه اثر دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر
- ارائه تکنولوژیهای فنی سینما در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قصرشیرین» برای اعضای باشگاه جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد/ خوشامدگویی نگار جواهریان
- گزارش تصویری از ششمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- گزارش تصویری از پنجمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- الیور استون در اصفهان/ کارگردان آمریکایی امشب به تهران میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان