سینماسینما، محمد حقیقت
ملاقات مجازی ژان لوک گدار و ابراهیم گلستان در «تا جمعه، رابینسون» ساخته میترا فراهانی در جشنواره برلین به نمایش درآمد. این فیلم کلاژمانند که ساخت آن از سال ۲۰۱۴ شروع شده بود، سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و نخستین نمایش بینالمللی آن در بخش مسابقهای مواجهه یا دیدار جشنواره برلین ۲۰۲۲ بود. این بخش به تازگی تاسیس شده و معادل نوعی نگاه جشنواره کن است. کارگردان در این اثر تلاش داشته دو سینماگر شناخته شده، ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار از شرق و غرب را رودرروی هم قرار دهد و آنها را به گفتگو با هم ترغیب کند، اما در عمل این کار به شکل حضوری انجام نمیشود، یکی در حومه لندن در خانه کاخ مانند خود و دیگری در شهر رول، سوییس در اقامتگا محقر خود هستند و از طریق نامهنگاری، ولی بدون ارتباط تصویری مستقیم، ردوبدل نظرات میکنند. فیلمی، تجربهگرا نسبتا آوانگارد پیش روی بیننده قرار میگیرد. هرکدام از این دو سینماگر، با تفکری متفاوت و فرم سینمایی ویژه خود، کار کردهاند. آنها مثل دو خط موازی هستند که به هم نمیرسند و میترا فراهانی، کارگردان که خود نیز در صحنههایی در منزل گلستان حضور دارد، گاه در میان این پازلهای تو در تو حضور دارد و گاه راجع به نکاتی صحبت میکند که چندان ارتباطی پیوستهای با فیلم برای تماشاگر ایجاد نمیکند. زبان فیلم به فرانسه، فارسی و انگلیسی است. در جایی که گدار برای گلستان نامهای با ایمیل فرستاده، او میگوید که منظور گدار را نمیفهمد، البته هر دو اغلب روشنفکرانه برای هم دیگر مطالبی مینویسند. دوربین در خانه هر دو آنها، جدا جدا تصاویر را ضبط کرده است. درمنزل گدار به نظر میآید که او بسیار تنها در خانه کوچکش زندگی سادهای را میگذارند؛ برعکس، گلستان در یک کاخ، زندگی اشرافی و پرتجملی دارد که بیشتر اوقات مشغول کار است و در اطرافش هم نیز آدمهایی از آشنایانش حضور دارند. از امتیازات این اثر، میزانسنها و کادربندیها و نورپردازیهایی است که در منزل ابراهیم گلستان گاه به شکل تابلووار کار شده است. در ضمن بیشترین بخش فیلم نیز به ابراهیم گلستان اختصاص داده شده است. اگرچه میترا فراهانی موقعیت عالی پیدا کرده بود تا این دو سینماگر، از دو موج نو، غرب و شرق را رودر رو قرار دهد و فیلم فوقالعادهای از آن استخراج کند، ولی انتظار شیفتگان این دو سینماگر را آنچنان که باید برآورده نمیکند و چه حیف. امتیاز اصلی اما در اینجاست که ژان لوک گدار و ابراهیم گلستان را در سالهای سالخوردگیشان میبینیم که هرکدام استوار بر نظرات و ایدههای خود پا برجا ادامه میدهند. از میترا فراهانی قبلا چند اثر بسیار خوب و به ویژه فیلم تحسین شده «فیفی از خوشحالی زوزه میکشد» را دیده بودیم که به آخرین ماههای زندگی بهمن محصص، نقاش و مجسمهساز منحصر بفرد ایرانی، پرداخته بود.
عکس مربوط به جلسه نمایش این فیلم در جشنواره برلین است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- پریدن از این شاخه به آن شاخه/ نگاهی به فیلم جدید مرجان ساتراپی
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود