وبسایت تخصصی The Movie Isle در نقدی به قلم A.W. Kautzer از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، که در جشنواره بینالمللی فانتزیا ۲۰۲۵ به نمایش درآمد، تمجید کرده و آن را اثری دلربا خوانده که المانهای آشنای انیمیشنهای دیزنی را در فضایی غیرغربی بازآفرینی میکند.
به گزارش سینماسینما، او در ابتدای نقد خود نوشت: «انیمیشن دلربای Juliet & the King داستان دو هنرمند پاریسی را روایت میکند که در قرن نوزدهم، نمایشنامه «رومئو و ژولیت» شکسپیر را در خاورمیانه روی صحنه میبرند. این انیمیشن در جشنواره Fantasia Film Festival 2025 به نمایش درآمده است.»
وی در ادامه اشاره میکند: «اشکان رهگذر در ژولیت و شاه انیمیشنی دوستداشتنی خلق کرده که احساس نزدیکی با انیمیشن «آناستازیا» اثر دان بلاث دارد. البته فیلم رهگذر از این منظر تحسینبرانگیزتر است که بدون حمایت یک استودیوی بزرگ ساخته شده است.»
کاتزر سپس به داستان فیلم میپردازد و مینویسد: «ژولی، بازیگری که در پی موفقیت است، و جمال، نمایشنامهنویسی بلندپرواز، در تئاتر پاریسِ اواخر قرن نوزدهم شانس چندانی ندارند. رؤیاهای آنها برای درخشش روی تابلوی سالنهای تئاتر فرانسه، چیزی بیشتر از خیالات نیست.
تا اینکه حامی مالی جمال، شاه ایران، برای دیدار به پاریس میآید. پس از تماشای نمایشی، شاه از جمال میخواهد به کشور بازگردد و نسخهای از «رومئو و ژولیت» را این بار با حضور خودش (شاه) و ژولی روی صحنه ببرد.
ژولی این پیشنهاد را میپذیرد و وارد دنیایی ناآشنا با فرهنگی متفاوت میشود. جایی که حضور او، خشم قدرت واقعی دربار را برمیانگیزد—نه شاه، بلکه مادر سختگیر و مقتدرش.»
او در ادامه با مقایسهای با فیلمهای کلاسیک مینویسد: «ژولیت و شاه درست مانند Shakespeare in Love، از نمایشنامههای شکسپیر بهعنوان بستری برای ماجراجوییای سبک در بستر تفاوتهای فرهنگی استفاده میکند. این فیلم مانند انیمیشنهای موزیکال دیزنی، با سبکی چابک و شوخطبعیای انسانی، بیننده را همراه میکند—نه صرفاً شوخیهای فرهنگی.
در ضمن، این فیلم شبح شکسپیر را بهعنوان شخصیتی راهنما در داستان وارد میکند که در نوع خود جالب است.»
کاتزر درباره شخصیت منفی داستان مینویسد: «اینکه شخصیت منفی فیلم، مادری مستبد و اسیر سنتهاست، نکتهای متفاوت و جالب است. او حتی اقدام به مسمومکردن یکی از شخصیتها میکند که یادآور سفیدبرفی است. اما نحوه برخورد فیلم با این شخصیت بسیار ملایم است و برخلاف سنت دیزنی، خبری از مجازاتهای خشن نیست. در واقع، حتی سخت است که او را یک «شرور» بنامیم.»
او در پایان جمعبندی خود را چنین بیان میکند: «ژولیت و شاه ورودی تحسینبرانگیز به دنیای انیمیشن است که المانهای آشنای دیزنی را گرفته و در بستری غیرغربی بازآفرینی کرده است. نتیجه؟ نگاهی تازه و زنده به یک ژانر قدیمی: انیمیشن موزیکال.»
نویسنده: A.W. Kautzer
منتشرشده در: The Movie Isle
تاریخ انتشار: ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۵