تقریبا در بیشتر دورهها، پوستر جشنوارههای فجر ازجمله فیلم فجر، با حاشیههایی عموما در نقد طرحها مواجه شده است. در پی حاشیههای بهوجود آمده برای پوستر جشنواره فیلم فجر امسال و برخی بحثها و پاسخهای مطرحشده، علیاکبر عبدالعلیزاده در نوشتاری، تحلیلی از روند نهایی شدن تصویر خسرو شکیبایی روی این پوستر ارایه کرده است.
در متن این روزنامهنگار و فعال هنری آمده است: «متاسفانه این روزها بسیار مشاهده میکنیم کسانی که تواناییهای خود را کنار میگذارند و با بلندپروازی پا به عرصههای نامربوط با هنر و تخصص و توان خود میگذارند، برای رسیدن به جایگاههای مسحورکننده، حاضرند اعتبار حرفهای خود را خرج کنند.
به نظر میرسد بزرگمهر حسین پور با واکنشهای عجولانه بر برنامه «خندوانه» و سریال «عطسه» مهران مدیری و… مدتی است به این گروه پیوسته است. او که کارتونیست قابلی است، انگار قدر جایگاه حرفهای خود را نمیداند و مدتهاست به رفتارهای ژورنالیستی و شومنی برای ایجاد شهرت در اتمسفرهای جدید دست زده است.
حسینپور امسال بهعنوان طراح پوستر جشنواره فیلم فجر طرحی از مرحوم خسرو شکیبایی را عرضه کرده و مدعی است ۱۵ روز بر روی این طرح کار کرده است. همچنین در جنجالی رسانهای، مدعی شده طراح و نقاش اصلی پوستر سیوچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر خود اوست و با لحنی توهینآمیز، انتساب این عنوان را به «مجید برزگر»، اشتباه فاحش رییس جشنواره دانسته است.
عکس امیر عابدی که پوستر از روی آن طراحی شده
حسینپور در جایی هم گفته برزگر ایدهپرداز این طرح بود و این کار را به من سفارش داد اما طراح پوستر من هستم، چون آن را طراحی کردهام!
سوال اینجاست که آیا تبدیل یک عکس به نقاشی به وسیله نرمافزار رایانهای را میتوان طراحی قلمداد کرد؟ عکس گرفته شده توسط امیر عابدی نعل به نعل بدون کوچکترین تغییر، حتی در تعداد تارهای موی سر در پوستر استفاده شده است. حالا او بیشتر صاحب اثر است یا کسی که با یک کلیک و چند دقیقهای صبر، به مرحمت پیشرفت فناوری نرمافزاری، عکس را به نقاشی تبدیل کرده است؟
حسینپور مدعی شده است که «هنگام طراحی این پوستر تصمیم گرفتم از تمام فیلمهای مرحوم شکیبایی نشانهای در آن قرار دهم؛ بهعنوان مثال، فرم شیدایی چهره او و عینکش از فیلم «هامون»، موهای او از فیلم «بانو»، نگاه سهرخ او از فیلم «عاشقانه» و شال او از فیلم «پری» برداشته شده است»!
حالا ببینیم پوستر چقدر با ادعاهای حسینپور منطبق است؛ همچنان که گفتم و در عکس هم مشهود است، پوستر امسال مشخصا اجرای نرمافزاری است با مونتاژ صورت و گردن مرحوم شکیبایی بر روی بدنی جدید که این روش ترفند تازهای در رسانه تلقی نمیشود و ایرادی هم ندارد، اما تعجب میکنم که حسین پور ادعا کرده طراحی پوستر ۱۵ روز طول کشیده، چون این کار با نرم افزار daynamic auto pinter در کامپیوتر من ۲۰ دقیقه بیشتر طول نمیکشد. این نرمافزار را همین الان میتوانید از اینترنت دانلود کنید.
البته براساس تجربه همکاری میدانم که بدقولی کار را به دقیقه ۹۰ میکشاند. به نظر میرسد در این کار هم از سفارشدهنده ۱۵ روز وقت گرفته شده، اما همه کارها در دو سه ساعت آخر انجام شده است.
نکته اینجاست که در این نرمافزار شما میتوانید با سبکهای مطرح تاریخ هنر و یا با روش هنرمندان جهانی (بیش از ۲۰ گزینه) یک عکس را به نقاشی تبدیل کنید و از مراحل مختلف انجام کار عکس تهیه کنید؛ یعنی از بوم سفید و زیرسازی تا نقاشی کامل در هر مرحلهای عکس بگیرید و اینگونه حتی به سفارشدهنده بقبولانید که خودتان از روی عکس طراحی کردهاید اما این بازی آماتورهاست، چون همهی حرفهایها این نرمافزار را میشناسند، ولی برایش اعتبار هنری قایل نیستند.
چند پرده از اجرا در مرحله زیرسازی با روش pencel توسط نرمافزار که صرفا برای نمونه در ۸۰ هزار حرکت انجام شده را در ادامه مشاهده میکنید:
با تطبیق عکس اصلی و پوستر به راحتی میتوان فهمید ادعاهای مطرحشده، توهین به خانواده فرهنگ و هنر و افکار عمومی کشور است، چون تنها کاری که شده این است که شاخههای درخت از روی سر و پایین چانه با دقت و بدون آسیب زدن به چهره مرحوم شکیبایی، پاک شده است.
به پارچه یقه لباس مرحوم شکیبایی در عکس نگاه کنید. همان پارچه چارخانه، در یقه پوستر هم دیده میشود؛ یعنی حسین پور آنچنان شتابزده این کار را کرده که حتی تغییرات معمول برای آشناییزدایی را هم اعمال نکرده است.
روش طراحی تنه کولاژ شده هم اینچنین است که دوستی که از نظر آناتومی به سوژه نزدیک است، لباس مورد نظر را میپوشد و از او عکس میگیرند. در ادامه، سر را جایگزین میکنند. بعد از این مرحله، تصویر کولاژ شده بهدست پرتوان نرمافزار سپرده میشود.
در این مرحله هم کمفروشی شده، زیرا به نظر میرسد پارچه دور گردن با توجه به فرم خاص شانههای مرحوم شکیبایی، بیشتر کاربرد آسانسازی کولاژ و تطبیق اندام مدل با آن مرحوم را دارد. در اجرا اما بیشتر از اینکه به طرح اصلی شبیه باشد، شبیه اتود دقیقه نودی یک ایده است.
حسینپور خود بهخوبی میداند این نوع طراحی به درد فضاهای عجلهای ژورنالیستی و مخاطب عام میخورد و به غیر از موقعیت خبری یا ایده، هیچگونه ارزش هنری ندارد و حتی از سوی هنرمندان طراح مردود است.
شأن جشنواره گستردهای همچون فیلم فجر و شأن استادان گرافیستی که تا امروز مسؤولیت طراحی پوستر جشنواره را داشتهاند، اجازه نمیدهد از روشهای سهلانگارانه ژورنالیستی برای خلق پوستری استفاده شود که جایگاه تاریخی در هنر کشور دارد و سالهای سال در آرشیو ذهنی جامعه هنری کشور ماندگار میشود…».
در مراسم رونمایی از پوستر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر «مجید برزگر» بهعنوان طراح این پوستر معرفی شد که این اقدام، اعتراض بزرگمهر حسینپور – تصویرگر پوستر جشنواره – را درپی داشت.
منبع : ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خواهش میکنم هنرمندان فعالیتهایشان را آغاز کنند/ نگران جشنواره فجر نیستم
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو