سینماسینما: محمود گبرلو با انتشار یادداشتی نوشت: اولین مناظره ۱۴۰۰ را دیدم.
به نامزدها در بیان اصول مناظره نمره ۴ میدهم و به صدا و سیما در اجرای مناظره ۱۲ میدهم. اینکه نامزدها چگونه موضع گیری کردند بحث دیگری است و شاید هم این گله ها و نقدها بخاطر بی خاصیت بودن مباحث نامزدها است . اما از لحاظ شیوه ی اجرا پیشنهاد و نظری دارم که امیدوارم کمک برای آینده باشد .تعریف مناظره این نیست که دیدییم . در مناظره افراد باید با صراحت به نقد و نظر یکدیگر بپردازند این برنامه بیشتر یک برنامه شبه مناظره بود .یک مناظره باید مدیر مسلط و متبحر در نظم و همچنین هدایت مباحث داشته باشد که اینگونه نبود . آقای حیدری از لحاظ چهره صدا و تیپ و همچنین اطلاعات و دانش کاملا درست و مسلط هستند و به گمانم بهترین فرد برای این برنامه بودند . ایشان صداو چهره دلنشینی دارند و برای بیننده صمیمت و محبت ایجاد میکنند اما معلوم بود قرار نیست مدیر یک مناظره باشند . بیشتر شبیه یک ناظم بودند که معمولا مدیر مدرسه از بالای پنجره دفتر نظارت اصلی را داردکه در این مناظره آشکارا میدانستیم تیمی نظارگر هستند اما اگر نقش شان را با صرادحت بازی میکردند بهتر بود. آقای حیدری بشدت نیاز به یک دستیار داشت که بتواند سریعتر عمل کند .و بهترین فرد یک مجری خانم مثل خانم شریفی شبکه خبر بود که محبوب مردم است .رنگ دکور آزار دهنده نبود آرام بخش بود اما طراحی برخی اشیا بسیار ابتدایی بود بخصوص نوشته گل درشت مناظره ۱۴۰۰!!. اینکه درب پاکت در ارتفاع و به شکل خیلی خشن برش میخورد مناسب نبود . ظرف گوی ها اینقدر فاصله داشت که مجری موظف بود دست دراز کند و گاه صدای غلت خوردن گوی ها ناهنجار بود . ظرف آب هم اوج کج سلیقگی بود . هیچ وقت نباید بطری آب درب بسته را با لیوان کاغذی گل گلی روی میز قرارداد . پسندیده است یک لیوان زیبا با آب کنار آنان قرار میگرفت و یا اسپری ضد عفونی کننده خیلی بلند بود .در صورتیکه کوتاه تر آن در بازار موجود است و تعجبم در انتخاب صندلی ها که گوشه های آن بیرون زده بود انگار درجه ای روی شانه های نامزدها و مجری قرارداشت !.باید به نامزدها گفته می شد لباس شیک و مرتب و از لحاظ تناسب رنگ دقت بیشتری بکنند .در عصر حاضر تیپ و طراحی لباس و شیوه گفتار بسیار تاثیر گذار است . بدبختی ما در ایران این است که خیلی ها آداب سخن وری و ا دای کلمات را بلد نیستند . می شود تند ترین انتقاد را با رعایت ادب و احترام و متانت بیان کرد .مناسب بود ابتدا دقیقه ای به نامزد ها فرصت سلام علیک و تسلیت داده میشد و یا مقدمه ای بگویند تا تداخل در مباحث نمیشد . قرار بود اگر از بحث خارج شدند مدیریت تذکر دهد ولی باید میکروفون رو قطع میکردند . سوالها از لحاظ ویرایش خیلی بلند و قدری پیچیده و گنگ بود . ضمن اینکه نیازی نبود از هر نامزد یک سوال تخصصی پرسیده شود چون اصلا اینگونه ، مناظره سر نمیگیرد و اصلا فرصت نیست که با یکدیگر بحث و گفتگو کنند . پاسخ ها هم خیلی کلی و البته نا مربوط بود . هر کدام میخواستند چرخ را از ابتدا بسازند درصورتیکه اگر سوالی با یک موضوع شفاف تر ازهمه نامزدها یکسان پرسیده می شد پاسخ ها دیگر کلی و بیانیه وار نبود بلکه هر کدام موظف بودند نظریه و نقد را بگویند تا نامزد دیگر در فرصت بدست آمده نظرخودش بدهد اینجوری بیننده هم درگیر بحث ها می شد و می فهمید کدام نامزد اصلح تر است .با این روش ، بحث ها ابتر ماند . معیار تشخیص اینکه حرفها توهین آمیز بود معلوم نبود. برای همین آقای حیدری راحت از آن گذشت .اگر داورانی و یا کمیته مربوطه در کنار صحنه حضور داشتند و مشخص میکردند ، بحث بسیار داغ تر می شد . اینکه نامزدها از روی برگه حرفهای از قبل تعیین شده را بخوانند دیگر مناظره نیست .انگار بی ادبی و بی نزاکتی دوره های قبل ،همه را این بار محتاط کرده بود . در صورتیکه نفس مناظره همین هست که مباحث مصداقی که در میان مردم مطرح است مطرح شود . انگار بجای اصلاح و الکو گرفتن از شیوه های پسندیده و مدرن مناظره ها در جان اصل موضوع پاک شده بود .و دیگر آنکه احساس کردم ارایه نماها و قاب های تلویزیونی از نامزدها با عدالت و انصاف همراه بود هر چند معلوم بود برخی نامزدها شناخت درستی از تاثیر قاب تلویزیونی ندارند و به موقع یعنی زمانی که چراغ دوربین روشن میشد هیچ ری اکشن مناسبی در نحوه نشستن و حرف زدن و طراحی صورت نداشتند .آن دو مجریه قبل از شروع مناظره هم که با کلمات تکراری و کهنه سعی میکردند بیننده را آماده کنند که فاجعه بود.بهترین ابتکار این بود که کل مراسم قبل از استودیو به صورت زنده پخش میشد.میدانم کل بچه های صدا و سیما با چه اضطرابی این ساعات پر دلهره را گذراندند. خسته نباشید میگویم و امیدوارم مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده
- گبرلو : چرا در جشنواره های فجر نامی از انجمن منتقدان در کنار برگزار کنندگان نیست؟
- درست نیست که به شریفینیا تهمت بزنند/ واکنش گبرلو به حضور اکبر عبدی در برنامه امشو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- اجرای پروژههای جهادی محرومیتزدایی در روستاهای کرمان با حمایت همراه اول
- آغاز ثبتنام یازدهمین دوره کارآموزی همراه اول
- «اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» به کاخ نیاوران میرود
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی»/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک
- افتتاح موزه موسیقی فیلم / گزارش تصویری
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت نهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «روز زن» به شبکه نمایش خانگی میآید
- جیمز ارل جونز درگذشت
- اکران خصوصی فیلم شهسوار / گزارش تصویری
- رونمایی از پوستر پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- راهیابی «در سایه» به دو جشنواره در قرقیزستان و کانادا
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- «من کدا هستم» در راه یونان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر