
به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی با توجه به بازمهندسی ساختاری سازمان سینمایی و سیاستهای جدید حاکم بر سند جامع، برای ارتقای محصولات سینمایی با اهمیت دادن به مرحله نگارش فیلمنامه، شوراهای تخصصی را براساس تفکیک ژنریک (گونه شناختی) با حضور متخصصان راهاندازی کرده است. با توجه به اینکه مسئله معنا و معنویت از مفاهیم استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در سینمای ایران است، شورای معناگرا در کنار شوراهای تخصصی دیگر فعالیتش را آغاز کرده است.
هادی ناییجی دبیر شورای تخصصی سینمای معناگرا درباره عملکرد این شورا اینطور توضیح داد: با توجه به سابقه عنوان شورای معناگرا در سالهای گذشته و نقطه نظرات مخالف و موافق در این باره که مدتی موجب تضارب آراء در مطبوعات سینمایی شده بود، با عنایت به سابقه دولتی و سفارشی بودن سینمای معناگرا، بنیاد سینمایی فارابی با نگاه و طرحی نو اقدام به راه اندازی این شورا کرده است.
او افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این شورا، اولین دستوری که پیش روی شورای معناگرا قرار گرفته، آسیب شناسی سینمای معناگرا با رویکرد مخاطب محوری است؛ چرا سینمای معناگرا نتوانسته در سبد سینمای ایران مخاطب داشته باشد؟ رویکرد کلان سند جامع سینما بر این نکته تاکید دارد که محصول سینمایی بدون مخاطب باید از سبد تولید خارج شود تا با مدیریت صحیح منابع مالی، صنعت سینما به پویایی اقتصادی دست پیدا کند و بر این اساس اولین آسیب سینمای معناگرا نداشتن مخاطب است؛ البته نظام اقتصادی حاکم بر سینمای معناگرا در گذشته صرفاً یک اقتصاد حمایتی صد درصد بوده اما در فرآیند خصوصی سازی رویکرد حمایتی به تدریج مسیر تعدیل را از سر گذرانده است.
دبیر شورای سینمای معناگرا در ادامه اعلام کرد: پس از چند جلسه با حضور کارشناسان مخاطب محوری در سینمای معناگرا به عنوان سیاست کلان این نوع سینما در بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد و بر این نکته تاکید شد که فیلم معناگرا باید مخاطب داشته باشد.
او افزود: مخاطب محوری در سینمای معناگرا الزاماً جهت یابی به سمت سینمای صرفاً تجاری نیست. بنابراین رعایت شاخصهای صرف تجاری در سینمای معناگرا قطعاً انحراف از ماموریت این نوع سینما به عنوان محصول فرهنگی خواهد بود.
دبیر شورای سینمای معناگرا همچنین گفت: براساس مصوبات شورای سینمای معناگرا، در مرحله بعد تیم کارشناسی که متشکل از سینماگران، اهالی فرهنگ و اساتید حوزه و دانشگاه است، این شورا با نگاه کارشناسان بر این مهم تاکید دارد که بی شک اخلاق، زمینه ساز انسان با معنویت است اما در مکتب غنی تشیع بین اخلاق و عرفان، بین عمل اخلاقی و عمل عرفانی تفاوتهایی است اما انسان بدون اخلاق قطعاً راهی به سوی عالم معنا نخواهد داشت. نتیجه آسیبشناسی جامعه ایران امروز با حضور کارشناسان، طراحی یک پیش نیاز برای سینمای معناگرا است، یک دوره گذار برای رسیدن به آثار سینمایی معناگرا. هم فیلمسازان هم مخاطبان سینمای ایران با توجه به تحولات اجتماعی، قبل از روبروشدن با سینمای معناگرا باید در سینمای اخلاق مدار همراه و همسفر باشند تا زمینه کسب مهارت برای سینمای معناگرا به دست آید.
او در ادامه اضافه کرد: همچنین در کنار مجموعه مباحث ارایه شده، شورای سینمای معناگرا خود را موظف دانسته علاوه بر ایدهپردازی و زمینهسازی برای نگارش و تولید فیلمنامه، هر اثری که به بنیاد سینمای فارابی ارسال شده و مربوط به این شورا بوده، بدون اتلاف وقت به ارزیابی و بررسی بپردازد تا مدیران فارابی با پشتوانه کارشناسی در مسیر تصمیم سازی قرار بگیرند. نکته قابل اعتنا در بررسی آثار، حذف برخورد نفی و اثباتی است، اعضای شورا در تلاش هستند تا ظرفیتهای پنهان در یک متن را کشف کرده و با پیشنهادها، فرصتهای مجدد بارنویسی را برای صاحب اثر مهیا کنند. بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت مشاوره در این امر را با حضور کارشناسان در دستور کار معاونت فرهنگی قرار داده تا از این به بعد پیش از پذیرش آثار، مراحل تقویت متن با مشاورههای تخصصی در دستور کار قرار بگیرد.
دبیر شورای سینمای معناگرا در پایان اظهار امیدواری کرد فیلمسازان گرانقدر با همراهی این شورا در بنیاد سینمایی فارابی مسیر تازهای از فعالیت هنریشان را تجربه کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- راهاندازی مجدد وامهای حمایتی به سینماگران/ کمک به بازپرداخت اقساط سینماگران آسیب دیده در کرونا
- با حکم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک تشکیل شد
- چه خبر از «قلب تولید حرفهای سینما»؟!
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- معاون میراث فرهنگی استان تهران، ساخت سرویس بهداشتی در بنیاد سینمایی فارابی را متوقف کرد
- خزاعی اعتقادی به استفاده از فعالان سینما ندارد/ گزارش تحلیلی سازندگی از انتخاب هیات امناء فارابی
- جشنواره فیلم کودک و نوجوان فراخوان داد
- اکران آنلاین به «جنون» رسید/ داستان یک روانپریش
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- «قطار آن شب» در بلژیک به نمایش درمیآید
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
آخرین ها
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!