مأموریت مشترک ناممکن
محمد سرافراز در ابتدای بهدستگرفتن سکان هدایت صداوسیما، طرحها و ایدههای بسیاری برای تحول ساختاری و محتوایی این ارگان داشت؛ از کوچکسازی رسانه ملی تا ارتقای کیفی برنامه، اتفاقاتی نظیر تلفیق برخی شبکهها یا میل به تولیدیبودن بسیاری از برنامههای تلویزیون. باوجوداین در برخی از موارد مثل ایجاد دو مرکز موازی «امور نمایشی سیما» و مرکز گسترش فیلمنامهنویسی صداوسیما» برخلاف سیاست او در جهت کوچکسازی رسانه ملی بود. زمانی که اختیارات شبکهها در تولید فیلم و سریال از مدیران آنها گرفته و عملا به مرکز نمایشی سیما سپرده شد و محمودرضا تخشید به ریاست این مرکز منصوب شد، ارتقای کیفیت سریالسازی بهعنوان نخستین نشانههای این تصمیم در نظر گرفته شد و به نظر میرسید که در آینده شاهد پخش سریالهای بهمراتب با کیفیت بهتری از تلویزیون خواهیم بود. علیاصغر پورمحمدی، معاون سیما، در حکمی که برای محمودرضا تخشید صادر کرد، چند نکته را متذکر شد: ساماندهی یکپارچه برنامههای نمایشی بهلحاظ روند تولید، موضوع، محتوا و ساختار، با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات و براساس اهداف و سیاستهای رسانه ملی و مأموریتهای شبکهها. حالا بعد از گذشت چندماه، تخشید از مدیریت امور نمایشی سیما استعفا میدهد و رحمان سیفیآزاد به صندلی او تکیه میزند. بااینحال تخشید در کنار پورمحمدی باقی میماند؛ اینبار در مقام مشاور پورمحمدی در امور برنامههای نمایشی. بسیاری از سریالهایی که در این مدت شاهد پخششان از تلویزیون بودیم باقیمانده دستورات مدیران پیشین سیما برای ساخت آنها بود و در دوران مدیریت جدید صداوسیما، تصویب فیلمنامه و ساخت سریالها با روند بسیار کندی پیش رفته است. نظارت کامل بر فیلمنامهها قبل از ساخت، علت اصلی این اتفاق بود؛ اینکه اگر بعد از نگارش فیلمنامه، مورد تأیید مدیران مرکز نمایشی سیما نباشد، اجازه ساخت آن صادر نخواهد شد و بههمیندلیل افت کمی سریالها در این مدت نشاندهنده همین رویکرد است.
ارکان اصلی مدیریت صداوسیما
پشتیبانی از عملکرد مدیران، بهبود مسائل مالی و سیاستگذاریهای کلان از جمله مواردی بود که انتظار میرفت از جانب رئیس رسانه ملی طی چندماه گذشته بیش از پیش عملی شود. متأسفانه مشکلات مالی عدیده صداوسیما همچنان به قوت خود باقی است و این مسئله طی چندماه گذشته باعث شده تا تلویزیون بسیاری از هنرمندان و کارکنانش را از دست بدهد. از سوی دیگر در شرایطی که هرروز از تهدید شبکههای ماهوارهای در مقابل رسانه ملی صحبت میشود، اما همچنان از رویکردی که بتواند نشاندهنده سیاست مقابله تلویزیون با ماهواره در جذب مخاطب باشد خبری نیست. جابهجایی مدیران شبکههای مختلف سیما در مدتزمانی که حداقل برای ارزیابی عملکرد درست آنها کافی نیست نیز از نکات قابلتأمل این ماجراست. همه اینها باعث بیاطمینانی و بدبینی به تغییر مدیران شبکههای مختلف سیما میشود.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا