درباره تأثیرگذاری عکاسی فیلم در ثبت تاریخ سینمای ایران زیاد شنیده و گفته شده است؛ اینکه این حرفه بهمرور شمایل متفاوتتری پیدا کرد و صرفا از چینش چند عکس در ویترین سینماها و تبلیغاتی که مردم با دیدن همان عکسها، فیلمها را تخیل میکردند و برای دیدنش هیجان داشتند، بهمرور جایش را به عکاسی دیجیتال داد و کارکرد عکسهای فیلم نیز تغییراتی داشت.
اما قطعا توجه به بعد تبلیغاتی فیلم هنوز هم یکی از اولویت عکاس فیلم است، با این حال در حاشیه داوری سومین جشن عکاسان سینمای ایران که هرساله به عنوان یکی از صنوف قدیمی خانه سینما جشن مستقلی را برای پاسداشت زحمات عکاسان پیشکسوت و مسابقهای را برای معرفی بهترین عکاس سال برگزار میکند، با داریوش فرهنگ، یکی از داوران این دوره مسابقه عکاسان سینمای ایران، به گفتوگو نشستیم؛ عکاسی فیلم از نگاه فرهنگ جایگاه متفاوتی دارد. داریوش فرهنگ بیش از هر چیز به نگاه شخصی عکاس فیلم اعتقاد دارد و خلق لحظات شخصیتر عکاس در خلال کارش را یکی از بهترین نمونههای عکاسی فیلم میداند. در ادامه نگاه فرهنگ را به عکاسی فیلم میخوانید.
این روزها بحث بر سر تغییر شیوه تبلیغی و کاربرد عکس فیلم برای معرفی بهتر فیلم مطرح است، اما دقیقا عکس فیلم برای شما چه مفهوم و معنایی دارد؟
نخستین خاطرهای که من از عکس فیلم دارم، این بود که عکس من را به دیدن فیلم ترغیب و تشویق میکرد و علاقهمند میشدم فیلم را در سینما ببینم. این خاطره سالهای دوری است که به قول شما عکسها وظیفه بیشتری برای جلب مخاطبان به سینما داشتند و غالبا عکسها در ویترینهای سینما جلب توجه میکرد. حتی عکس فیلم در آن سالها برای جذب سرمایه فیلم هم نقش تعیینکنندهای داشت و از عکسهای فیلم بسیاری متوجه میشدند که محصول نهایی چه خواهد بود؟ با ورود دنیای دیجیتال همهچیز شکل و شمایل قبلی را از دست داد. تصور شخصی خودم از عکاسی و بهویژه عکاسی فیلم این است که به نظرم همانطور که پیشتر گفته میشد، تئاتر زمینه فوقالعادهای برای ورود به سینماست، که از یک جهت کاملا درست است و آن پرداختن به داستانپردازی و درام است. عکاسی فیلم هم به نظر من مقدمه نگاه سینماییداشتن است. جوهره ذاتی یک عکس چیزی فراتر از فیلمی است که دیده میشود، چراکه ممکن است فریمی ثبت شود که پلان فیلم هم نباشد اما همان فریم دنیای خودش را داشته باشد و از زاویهای دیگر فیلم را روایت کند. مثلا عکس معروف فیلم «باشو غریبه کوچک» (تصویر سوسن تسلیمی با روسریای که به سر پیچیده شده است) فریمی است که میتوان از آن به عنوان جهان فیلم حرف زد. همان تکفریم، پر از احساس و معنی بود و جهانی که تو را به تماشای فیلم دعوت میکند. یا عکس گرافیکی «خانه دوست کجاست؟» با تکدرختی روی تپه که کاملا فیلم را معرفی میکند. اینها فراتر از یک عکس و صرفا تبلیغات فیلم است و بیشتر صاحب نگاه و جهانبینی است.
یعنی به نظر شما بهتر است عکاس فیلم با زاویه نگاه خودش فیلم را روایت کند؟
به نظرم عکاس بهتر است نگاه شخصیاش را بیان کند. به نظرم از آن روزهایی که مردم صرفا با دیدن عکسهایی از فیلم به دیدن فیلم در سینما ترغیب میشدند فاصله گرفتهایم. جهان فضای مجازی بسیاری از معادلات را برهم زده است، همانطور که میدانید بسیاری از فیلمهای روز جهان بسیار سریع در دسترس قرار میگیرد و بالتبع عکاسی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و بهترین عکسها در اختیار همه هست. اما طبعا از صد فریم عکس تعداد محدودی هست که ماندگار میشود و نظر من این است که عکاس فیلم باید به لایههای عمیقتری از فیلم نفوذ کند. عکسی که نگاه نداشته باشد، مثل فیلمی است که کارگردانش صاحب اندیشه و تفکری نیست. بازهم از عکاسی در سینمای ایران حرف میزنم و به اسم عزیز ساعتی که با نگاه متفاوتش اسمش را در این عرصه جاودانه کرد، میرسم و به خاطر بیاورید عکسهای فیلم «کلاغ» را که هر فریم از آنها خودش یک فیلم بود.
خب، طبعا بسیاری از عکاسانی که در این سالها نگاه شخصیشان را در عکسهایشان لحاظ کردند و این روزها از افراد صاحبنام این عرصه هستند، میتوان نام برد و درباره آنها صحبت کرد، اما به نظر میرسد تحلیلی مبنی بر اینکه عکس لزوما باید در خدمت فیلم باشد و در اینجا نگاه هنری و تجاری را از هم جدا میکند، مقوله دیگری است. به نظر شما این بخش را چطور میتوان تعریف کرد؟
بههرحال باید بپذیریم صاحب نگاهشدن در سینما به آسانی به دست نمیآید. برخی افراد هستند که حرکاتی را طبق سنت قدیمی آن انجام میدهند و مثلا فیلمسازی میکنند اما تقوایی، کیارستمی و بیضاییشدن آسان نیست. آنها از مرز فیلمسازی گذشتند و به دانش، فلسفه و عمق اثر رسیدند. عکاسی فیلم نیز مثل کارگردانی است؛ فریمی از فیلم که روایت خودش را دارد.
منبع :شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- داریوش فرهنگ: بهرام بیضایی استاد فن در سینما است
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- چرا داریوش فرهنگ کم کار است؟
- داریوش فرهنگ: هر پلانی نویدی برای پلان دیگر است/ آنچه باقی میماند تنها عشق است
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- سینماسینما/ یادداشت داریوش فرهنگ در یادبود مهسا امینی/ جمع کنید این بساط نخنما را
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست