سینماسینما، یزدان سلحشور
فیلم را براساس یک اتفاق در جشنواره بینالمللی دیدم؛ واقعیتش را بخواهید تصورم این بود که از این فیلمهای تجربیست که حالِ آدم را بد میکند و کارگردان هم فکر میکند که تخم دوزرده گذاشته اما زیرش فقط یک توپ تنیس است!
رفتم کاخ جشنواره بینالمللی [اگر بشود اسم «چارسو» را کاخ جشنواره گذاشت البته! به قول ناصرالدینالدینشاه همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید!] که نسخه ترمیمشده «استاکر» را ببینم اما طبق معمول امسال که به عنوان منتقد، حق انتخابم، دستِ دو دستگاه بلیتفروش دیوانه بود [که یا این فیلم را کلیک میکردی بلیت کاغذی فیلم دیگر را میداد یا بلیت فیلمهایی را هم که رنگشان به نشانه پر شدن سانس خاکستری نشده بود به شما ارائه نمیداد!] دیدم دستم از استاکر کوتاه است و تارکوفسکی هم بالای نخل طلای کن است! [اینکه امسال و با محدودیتهای جدیدِ دیدنِ فیلم برای منتقدان و اهل رسانه، بیشتر پدر ما درآمد یا سالهای قبل، بماند برای موقعی که ما باشیم و یک کوچه خلوت و این قدر تیزی و جناب میرکریمی تا تکلیف شاخهای ما در «گوزنها» مشخص شود!] به ناچار به خودم گفتم کاچی بهتر از هیچی و بروم این فیلم آلمانی را ببینم که اسم شاعرانهای هم دارد: «از این سبزتر نمیشد … باغبان گفت و پرواز کرد» [من شخصاً به عنوان یک شاعر، از داستانهایی با زبان شاعرانه و فیلمهایی با دیالوگهای شاعرانه متنفرم! چه کار احمقانهای! کسی که بخواهد شعر بخواند یا بشنود یا ببیند، میرود اصلاش را میخواند این قرتیبازیها یعنی چه؟!]
اما فیلم که شروع شد فهمیدم یکی از معدودشانسهای خودم را در قرن بیست و یکم صاحب شدهام! از همان اولش مجذوبکننده بود و نه شبیه فیلمهای آوانگارد تجربی بادکنکی بود [که در این جشنواره کم ندیدم از این فیلمها] نه شبیه آدامسها و چیزبرگرهای هالیوودی که معلوم نیست کجایِ بخشِ اعظم این تولیدات، اسماش سینماست؟! یک فیلم واقعی بود که فقط اسماش شبیه دو مصراع شعر [به روایت اخوان میگویم] بود؛ ایدهی بدل کردن یک سفر جادهای به یک سفر هوایی با یک هواپیمای قدیمی، ایدهای جذاب بود که هم خوب «اجرا» شده بود هم شخصیتپردازیهای خوبی داشت هم وضعیت به درستی شکل گرفته بود هم به شکلی نادر از سال ۲۰۱۰ به این سو، سینما بود به معنای واقعی کلمه.
فلورین گالنبرگر، واقعاً فیلمساز محشریست [هرچند سینمای جدید آلمان همچون ادبیات نوآر جدید آلمان، در ۱۰ سال اخیر اغلب غافلگیرکننده بوده و در همین جشنواره هم آلمان فیلم خوب کم نداشت] فیلم، کم و زیاد ندارد؛ نیازی به «مستندگرایی مصنوعی غیرِ سینمایی» یا افراط در «چینش صحنه تا حدی که دنبال سایه فیلمبردار یا انتهای بوم صدا بگردیم» ندارد؛ نوعی راحتی و «تصویرگری زندگیِ» بهترین آثار کلاسیک را دارد با بازیهای درجه یک و یک فیلمنامه فوقالعاده نوشته: گرنوت گریکش، فلورین گالنبرگر.
فیلمی درباره زندگی، دستاندازهایش، پدر بودن، همسر بودن و در عین حال رها بودن؛ بدون پُزدادنهای روشنفکرانه یا مشت گره کردن برای شعارهایی که مردم کفِ خیابان بهتر از ما اجرایش میکنند؛ بدون اینکه بخواهیم مچ فیلمساز را بگیریم که از روی دست کدام کارگردان تقلب کرده! فیلمی با حال و هوای جهان قرن بیستم؛ به گمانم حرف وودی آلن در«نیمهشب در پاریس» درست بود همهی ما به نوعی، به دنبال آرزوهای گم شدهمان در قرن قبلی هستیم!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- پیام تبریک خانه سینما به دبیر جدید جشنواره جهانی فیلم فجر
- تبریک میرکریمی به عسگرپور در پی انتصاب او به دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر
- محمد مهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر شد
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- گفتوگو با مهرزاد دانش منتقد سینما درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ استانداردترین جشنوارهای که در ایران برگزار میشود/ بخش اول
- «تنهایی یک دونده سینما»/ «قسم» به اسامی: محسن، مهناز، سعید، حسن، مهران
- حقایقی درباره جشنواره جهانی فجر / بازخوانی نظرات فرهادی،کیانیان،بنی اعتماد ،خسرو دهقان ،دبورا یانگ و…
- هوشنگ گلمکانی:جشنواره جهانی فیلم فجر استانداردهای برگزاری جشنواره در ایران را بالا برد
- سیدرضا میرکریمی: از دبیری جشنواره جهانی استعفا ندادهام و چنین قصدی هم ندارم
- نگاهی به فیلم «پرده آخر» به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر/ وقایع یک توطئه از پیش اعلام شده
- نگاهی به فیلم «پیش از ژاله» به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر / رقصنده در تاریکی
- سیمای سیمرغ جهانی/ نگاهی به سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- آهنگ جدیدِ سَم/ نگاهی به فیلم «انتقال»
- «سوئیچ پن»/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»؛ به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گفتوگوی سینماسینما با وزیر ارتباطات (۲)/ من مسئول وصل ارتباطاتم نه قطع ارتباط
- گفتوگوی سینماسینما با وزیر ارتباطات (۱)/ با قطع اینترنت، اعتماد مردم به اداره کنندگان کشور خدشه دار شد
- نکوداشت اکبر زنجانپور / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- در شب عبدالله باکیده چه گذشت؟
- دغدغه زنان و دختران را دارم/ روایت بهاره رهنما از مستند “صدام کن مامان”
- آیا روز کیانو ریوز در تقویمها ثبت میشود؟
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- «انگل» بهترین فیلم سال از نگاه منتقدان شیکاگو
- فیلم عباس کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر دهه اخیر سینما
- «آشفتگی» و «مشت آخر» جدیدترین فیلمهای پاییز
- نامزدهای «هنر و تجربه» در جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- پایان فیلمبرداری «مغزِ استخوان» با بازی پریناز ایزدیار و جواد عزتی
- همراه با اکران مردمی «آخرین داستان»/ آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، کاوه آهنگر در پردیس ملت برگزار میشود
- نگاهی به «شهر خدا»؛ ۱۶ سال بعد/ آنها به بچهها شلیک میکنند
- درباره «زمستان است»/ تقدیر لالهزار
- هنرپیشه موج نوی سینمای فرانسه درگذشت
- پشت پرده ۱۰ روزی که ارتباط ایران با جهان قطع شد/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با آذری جهرمی
- در مراسم بزرگداشت زندهیاد باغچهبان و معرفی «بیصدا حلزون» مطرح شد/ بهرنگ دزفولیزاده: در اکران «بیصدا حلزون» امکانات ویژه برای ناشنوایان در سینما فراهم میشود
- “جاندار” با ۴۰۵ میلیون تومان شروع کرد
- سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با نظر سنجی انتخاب میشود
- نگاهی به «خسوف»/ میان ماندن و رفتن
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- نصرالله متقالچی: مستند برایم یک سرگرمی دوست داشتنی است
- «خط باریک قرمز» به جمع مستندهای محبوب مخاطبان «سینماحقیقت» اضافه شد