واکاوی و آسیب شناسی هویت برنامه سینمایی در تلویزیون با فرشید نوابی صورت گرفت.
به گزارش سینماسینما، فرشید نوابی؛ بازیگر سینما و تلویزیون که تجربه تهیهکنندگی برنامههای تلویزیونی را هم در کارنامه خود دارد و سالها پیش برنامه سینمایی سینما اکران با اجرای محمدحسین لطیفی را روی آنتن داشت، تحلیلها و موضوعات متنوعی را درخصوص ساخت برنامههای سینمایی و کم وکیف آن در میان گذاشته است که در ادامه می خوانید.
فرشید نوابی درخصوص ساخت برنامههای سینمایی و عملکرد آنها، گفت: اینکه ما تلویزیون را در مدار سینما قرار دهیم و برنامههایی در این حوزه بسازیم فینفسه اتفاق بدی نیست بههرحال سینما و تلویزیون مکمل هم هستند اما اینکه این برنامههای سینمایی چه اهدافی را دنبال میکنند مهم است. بهنظر شما برنامه «هفت» که باسابقهترین و مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون بهحساب میآید و کمک موثری به سینما میکند یا حتی برنامههای دیگری که فقط در جهت نقد و مذمت سینمای ایران قدم برمیدارند و هیچ نکته امیدوارکننده و روشنی را از سینما به مخاطب نشان نمیدهند، آیا کمکی به سینمای ایران خواهند کرد؟
او ادامه داد: فکر میکنم در این سالها «سینما اکران» تنها برنامه سینمایی بهحساب میآید که هدفش کمک به سینما بود و ما در طرح این برنامه هم این نکته را مدنظر قرار داده بودیم که نقدی بر فیلمها وارد نکنیم و فقط آنها را تبلیغ و به بالا رفتن آمار فروش فیلمها کمک کنیم.
نوابی درباره تمرکز این برنامهها روی نقد آثار سینمایی، گفت: وقتی خانوادهای برنامهای سینمایی می بیند که در آن یک فیلم نقد میشود و منتقد از آن بدگویی میکند، طبیعی است که مخاطب برای دیدن آن فیلم به سینما نرود یا وقتی هنرمندان رو به دوربین تلویزیون بهجای احترام، همدیگر را میکوبند بدیهی است که هنرمند جایگاه مناسبی نداشته باشد و نهتنها به سینما که به عوامل آن هم اعتماد چندانی نشود. سینمای ایران احتیاج به چندین ساعت برنامههای مختلف ندارد بلکه نگاه و رویکرد مثبت از سوی صداوسیما را لازم دارد.
تهیه کننده برنامه «سینما اکران» درخصوص اهمیت روانشناسی مخاطب در ساخت چنین برنامههایی، خاطر نشان کرد: سینما؛ هنری که دارای عناصر جذابی است و همه مردم کوچه و بازار خواهان آن هستند، نمیتواند در حوزه برنامهسازی تلویزیون مخاطب جذب کند. ما در کشوری زندگی میکنیم که در بسیاری از شهرهای آن اصلا سینمایی وجود ندارد و در برخی از شهرها با وجود جمعیت بالا فقط یک یا دو سالن فعال سینما دیده میشود اما در برنامههای سینمایی تلویزیون، بزرگتر از فهم عمومی مردم حرف زده میشود، آنوقت توقع داریم مردم بنشینند و آنها را تماشا کنند. من اشاره به شخص خاصی نمیکنم اما وقتی کسی میگوید فیلم ابسورد است به این فکر میکند که چنددرصد مردم به چنین گفتمانی با این اصلاحات علاقهمند هستند.
او افزود: ما هنوز نمیدانیم باید با زبان مردم در تلویزیون حرف بزنیم و تریبون روشنفکرانه مختص روزنامهها، مجلات، مجامع خصوصی و جشنوارههای سینمایی است. برخی دوستان تصور میکنند وقتی جلوی دوربین مینشینند باید تمام اطلاعات داشته و نداشتهشان را رو کنند تا به همه بفهمانند که چقدر مطلع و روشنفکر هستند، درحالیکه تماشاگر عام دوست ندارد چنین چیزهایی را ببیند. اصلا فهم برخی از این مسائل برایش دشوار است.
او با بیان اینکه روانشناسی مخاطب در حوزه تولید برنامههای تلویزیونی بهخصوص برنامههای مختص به سینما بسیار نادیده گرفته میشود، گفت: در تجربه برنامه «سینما اکران» بیشتر سوالهای مهمان برنامه را خودم طرح میکردم و محمدحسین لطیفی، مجری برنامه به من میگفت چرا انقدر سوالها ساده است؟ من در پاسخ به این سوال تنها یک جواب داشتم و آن هم این بود که من بهدنبال مخاطب عام و ساده تلویزیون هستم. خیلی از مردم ما معنی واژههای کات، پلان، دیالوگ و… را نمیدانند و طبیعی است اگر در برنامهای عنوان شود معنای آن را نفهمند.
نوابی عنوان کرد: گاهی کسی میخواهد مخاطبش دانشجوهای سینمایی، منتقدان و… باشد مسلما تعداد تماشاگرانش بیش از ١٠٠ هزار نفر نمیرسد اما وقتی شما دارید برنامهای تلویزیونی تهیه میکنید، طبیعتا مخاطبتان از ونک تا تجریش نیست بلکه تمام ایران و اقوام آن هستند؛ ما باید با زبانی صحبت کنیم که همه ما را بفهمند.
فرشید نوابی با اشاره به معضلات ساخت برنامههای سینمایی در تلویزیون، بیان کرد: در تلویزیون یک برنامهساز اجازه ندارد هر هنرمند سینمایی را دعوت کند. در برنامه «سینما اکران» من نتوانستم بیش از ۶٠ درصد از کسانی را که مدنظر داشتم به برنامهام بیاورم دلیلش را هم نمیدانستم که چرا هنرمندی که فیلمش در سینما اکران شده و مجوز دارد نمیتواند در تلویزیون بیاید! مگر تلویزیون حق آنها نیست؟
فرشید نوابی درخصوص پارامترهای مهم برای ساخت یک برنامه سینمایی استاندارد اظهار داشت: اول اینکه ما جذابیت را باید در ابتدا سرفصل ساخت یک برنامه سینمایی قرار دهیم؛ سینما بهذات خود جذابیتهای بصری زیادی دارد که یک برنامهساز باهوش میتواند از آن بهخوبی استفاده کند. دوم اینکه باید این را بدانیم که قرار نیست یک برنامه کلاس درس یا تریبونی برای کوبیدن شخص، جناحی و تسویه حساب باشد اما متاسفانه این آفتی است که در تمام برنامههای تلویزیون دیده میشود و کسی تا میکروفون بهدست میگیرد دقودلیهایش را خالی میکند. سوم اینکه نقد را به جایگاه واقعی خودش بسپاریم جای نقد در مجلات و روزنامهها و حتی فضای مجازی است و مخاطب خاص خودش را دارد. نقد برای مردم عام نیست البته من منکر وجود آن در یک برنامه نیستم ولی از یک برنامه ١٢٠ دقیقهای نباید ١٠٠ دقیقه از آن به نقد حرفهای اختصاص پیدا کند بلکه باید مدت کمتر و نقد سادهتری در برنامهها وجود داشته باشد.
او مورد چهارم را اینگونه بیان کرد: یک برنامه سینمایی باید از اندیشههای متنوع برخوردار باشد. در برنامه «هفت» دوره آقای گبرلو، تعداد مهمانان به ١۵ نفر میرسید و مدام همانها تکرار میشدند. در برنامه «هفت» حالحاضر هم همین اتفاق به شیوه دیگری درحال وقوع است؛ کسانی که با آقای افخمی همسو و همفکر هستند در برنامه حاضر و مخالفانشان حذف میشوند.
نوابی در پایان گفت: بهدلیل کمتوجهی تلویزیون به اهالی سینما، متاسفانه خیلی از سینماییها هم با تلویزیون قهر هستند و به این رسانه نمیآیند. چرا لیلا حاتمی، اصغرفرهادی و… به تلویزیون نمیآیند؟ چرا شهاب حسینی بهجای «هفت« باید به «نود» برود؟ تمام این مسائل نیاز به آسیبشناسی دارد.
منبع: روزنامه صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- محمود گبرلو : سریال جلال بسیار پخته و حرفه ای ساخته شده
- گبرلو : چرا در جشنواره های فجر نامی از انجمن منتقدان در کنار برگزار کنندگان نیست؟
- درست نیست که به شریفینیا تهمت بزنند/ واکنش گبرلو به حضور اکبر عبدی در برنامه امشو
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند