تهیهکننده سریال «روزهای ابدی» در واکنش به حاشیههای بهوجود آمده درباره استفاده از کلاهگیس در برخی صحنههای این سریال توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، محسن علی اکبری تهیه کننده سریال «روزهای ابدی»، درباره حاشیههای استفاده از کلاه گیس در این سریال که این شبها به کارگردانی جواد شمقدری از شبکه یک سیما پخش میشود گفت: پرداختن به کلاه گیس در فیلم و سریالها بحثی کلی است که بنا به داستان و اقتضای قصه باید در نظر گرفته شود. به طور مثال وقتی میخواهید یک دختر خارجی را نشان دهید نمیتواند حجاب داشته باشد و باید المانهایی از بیحجابی در او ببینید.
وی ادامه داد: باید هدف از استفاده از کلاه گیس را هم در نظر گرفت که ممکن است نوعی استفاده ابزاری و یا زیبایی باشد و یا برعکس نیاز فیلمنامه آن را ایجاب کند که از آن استفاده کنید مخصوصاً که «روزهای ابدی» کاری سیاسی است و قصه آن در برخی از سکانس، که بازیگران کلاه گیس دارند، درباره موضوع تظاهرات ضد حجاب در یک مقطع تاریخی روایت میشود.
نمیتوان بر سر کسی که در تظاهرات ضدحجاب شرکت میکند حجاب گذاشت
علی اکبری درباره مقایسههایی که بین این سریال و فیلم سینمایی «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری صورت گرفته است، عنوان کرد: کیانوش عیاری برای ما کارگردانی محترم است و ما هم دوست داریم فیلمهای او اکران شود. با این حال خود سریال ما هم در تلویزیون با سانسورهای زیادی مواجه شد و دو سوم سکانسهای ما که از کلاه گیس استفاده شده بود حذف شد و فقط یک سوم با خواهش و اصرار ما پخش شد، آن هم به این دلیل بود که برای کاراکتری که باید تصویر میشد نیاز بود کلاه گیس استفاده شود. به طور مثال یکی از این شخصیتها کاراکتر «کیت میلت» یک فرد واقعی است که در مقطعی در ایران در تظاهرات ضد حجاب حضور داشته و ما هم در این سریال، حضور او را روایت کردیم. او از آمریکا آمده و در ایران در این تظاهرات شرکت میکند و ما نمیتوانیم بر سر چنین فردی حجاب یا چادر بگذاریم.
تهیه کننده سریال «روزهای ابدی» اضافه کرد: استفاده از کلاه گیس برای چنین کاراکتر و صحنهای واقعاً نیاز بود؛ فردی که اصلاً آمده است تا حجاب را از زنان بگیرد، ضمن اینکه تلویزیون خیلی از این صحنهها را سانسور کرد و ای کاش این کار را انجام نمیداد.
کلاه گیس بر سر بازیگران ارمنی
وی به دیگر تجربههای خود اشاره و عنوان کرد: من فیلمهایی مثل «کتاب قانون» و «استرداد» را هم داشتهام که با بازیگران خارجی کار را ضبط و فیلمبرداری کردهایم اما در سریال «روزهای ابدی» بازیگران ارمنی بودند و من و آقای شمقدری به شدت مخالف بودیم که بازیگران مسلمان کلاه گیس داشته باشند. این بازیگران در تهران و ارمنی هستند و بیشتر هم در چنین نقشهایی بازی میکنند.
تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» در پایان بیان کرد: امیدواریم این مشکلات برای همه فیلمسازان حل شود و همه بتوانند بنا به نیاز درام و تراژدی فیلمنامه و برای اینکه میخواهند اتفاقی را رقم بزنند اثر خود را با کلاه گیس تولید کنند. شاید این کار همچنان جای بحث داشته باشد و لازم باشد علما و مراجع استفتای جدیدی داشته باشند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- اسماعیل خلج «دوستان با محبت» را روی صحنه میبرد
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- مدیر و داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- مسعود رشیدی درگذشت
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- دو نمایشنامه از مریم منصوری منتشر شد
- «بامداد خمار» و چالش بزرگ یک اقتباس
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم






تو رو خدا نگاه درگیر چه چیزایی هستن…