انتشار یادداشت محمد حقیقت با موضوع خاطرهای از حضور سینایی و فیلمش در جشنواره کن، در سینماسینما، حواشیای را به همراه داشت.
یکی از مدیران سابق سینمایی به این یادداشت واکنش نشان داد و بخشی از خاطره حقیقت را تکذیب کرد، همچنین محمد اطبایی با حقیقت تماسهایی را برقرار کرد. در همین خصوص حقیقت توضیحاتی برای سینماسینما ارسال کرد که میخوانید:
امروز آقای محمد اطبایی که قدیمترها مدتی در بنیاد فارابی کار میکرد با حالتی گلایه آمیز پیامی برای من فرستاد که آنچه که من درباره آقای آشتیانی و زیرنویس کردن فیلم «درکوچه های عشق» ساخته خسرو سینایی در سینماسینما نوشتهام، «خیال پردازی» است و از خودم درآورده ام! واصلا هم آقای آشتیانی این فیلم را به جشنواره کن نداده بوده، و ایشان هم در امور زیرنویس کردن فرانسوی کپی ۳۵ میلیمتری این فیلم دخالتی نداشته است و همه این ها را آقای اطبایی و بنیاد فارابی انجام داده اند. بههر حال آنچه که من در پاریس در آن موقع شاهد بودم این بود که: آقای آشتیانی فیلم را درپاریس به من نشان داد، او خیلی هم برای پذیرفته شدن فیلم در جشنواره کن ۱۹۹۱ تلاش کرد میتوان گفت بدون تلاش او معلوم نبود فیلم به کن برود. ایشان از من درخواست کرد به شرکت تیترا فیلم محلی که درحومه پاریس فیلم را زیرنویس میکنند بروم و کارهای فنی آن را شامل هماهنگ کردن جملات فارسی با زیرنویس فرانسه کنار کارمند تیترا فیلم انجام دهم. من این کار را انجام دادم و آقای آشتیانی دستمزدی برای چند روز کار به من داد. این نکته برخلاف پیامهای محمد اطبایی، اصلا هم «خواب وخیال»! نیست. فیلم در تیتر فیلم در منطقه ژوین ویل، زیرنویس شد و من بالای سر فیلم بودم. آن موقع آقای آشتیانی اصلا راجع به اینکه فیلم را شرکت فارابی برای او فرستاده بود تا به جشنواره کن ارایه کند، حرفی به من نزده بود. بعد از اینکه فیلم به کن رفت، آقای آشتیانی از من خواست در جشنواره همراه آقای خسرو سینایی باشم و من هم رفتم. خود آشتیانی هم تلفن مرا به جشنواره کن داده بود و آنها هم درکاتالوگ جشنواره – که سند آن همراه است – چاپ کردند. با توجه به گفته آقای محمد اطبایی، دوست بنده و از کارمندان آن موقع بنیاد فارابی، خود فارابی همه این کارها را کرده است. من همچنان بطور صددرصد راجع به اینکه آقای آشتیانی این اقدامات را انجام داده بود، شکی ندارم. گذشته از همه اینها ممکن است فارابی از آقای آشتیانی خواسته بوده این کار را انجام دهد، اما آن موقع ایشان در این باره هیچ حرفی به من نزده بود. اگر یک میلیون بار دیگر هم آقای اطبایی اصرار کند که او و فارابی همه اقدامات را انجام داده (که قابل ارج هم هست)، اما من یک میلیون بار دیگر تکرار خواهم کرد که آقای آشتیانی در پاریس مرا در جریان این کار گذاشته بود و بدون پشتیبانی او فیلم به بخش نوعی نگاه کن نمیرفت. به هرحال بنده فقط خاطره کوتاهی تعریف کردهام و هیچ ادعایی هم ندارم و نمی فهمم چرا آقای اطبایی امروز چنین واکنشی با پیامهای تند خود به من نشان داده است. با احترام پاریس- محمد حقیقت. سوم اوت ۲۰۲۰
تصویری از کاتالوگ جشنواره کن مربوط به فیلم در کوچههای عشق
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- پریدن از این شاخه به آن شاخه/ نگاهی به فیلم جدید مرجان ساتراپی
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود