پوشش بازیگران در مناسک رسمی همواره حاشیههای خاص خود را داشته است. همانقدر که داشتهایم بازیگران تراز اولی را که سعی میکنند با انتخاب پوششهای وزین و باوقار در مناسکی مانند جشنها و جشنوارههای سینمایی حاضر شوند با برخی چهرهها هم روبهرو هستیم که اغلب نمیتوانند پوشش مناسبی برای این قبیل جشنها و گردهماییها برای خود انتخاب کنند و پوشش آنها به سمت حرف و حدیث و حاشیههای رسانهای و غیررسانهای کشیده میشود.
برگزاری تازهترین دوره جشن حافظ با تأخیری چند روزه و انتقال از برج میلاد به تالار وحدت، مانند تمامی جشنهای سینمایی سالیان اخیر پوشش بعضی بازیگران را با حاشیههایی مواجه ساخت. اگر در جشنواره سال گذشته برخی هنرپیشههای مرد مانند میلاد کیمرام و نوید محمدزاده مورد انتقاد قرار گرفتند اینبار بعضی چهرهها و هنرپیشههای خانم بودند که پوشش آنها مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت و حاشیهساز شد. بازیگرانی که بعضاً در سالهای اخیر حضور پررنگی در سینما و تلویزیون در زمینه حرفهای خویش ندارند اما در صفحات شخصی و شبکههای اجتماعی، حضورپررنگی دارند.
گستردگی فضاهای ارتباطی بهویژه در شبکههای اجتماعی زودتر از حد تصور به اشتراکگذاری تصاویر این بازیگران و پوششهای غریبشان منجر شد. نتیجه هم سیل کامنتهایی بود که به صفحات اجتماعی این بازیگران سرازیر شد.
البته هیچ یک از این بازیگران هم سعی نکردند به خاطر انتخاب نوع نادرست پوشش خود بر خویش خرده بگیرند و نهایت کار بعضیهایشان آن بود که این انتخابها را به طراحان لباسی نسبت دادند که سالهاست با آنها قرارداد دارند و در چنین مناسبتهایی نیز آنها هستند که پیشنهاد انتخاب پوشش میدهند.
از کودکی عاشق برج آزادی بودم
خانم نفیسه روشن بازیگری که از اوایل دهه ۸۰ کارش را در تلویزیون آغاز کرده و در سالهای اخیر به رغم حضور اندک در سینما همچنان به عنوان بازیگری تلویزیونی شناخته میشود، ازچهرههایی بود که پوششاش در جشن حافظ حاشیهساز شد. روشن لباسی را برای این حضور انتخاب کرده بود که یک گرته برداری آشکار از نماد قدیمی پایتخت یعنی میدان آزادی به شمار میرفت و شاید بیربط بودن معماری این میدان با طراحی ساختار بیرونی یک پوشش زنانه بود که به شدت حاشیهساز شد.
نفیسه روشن در چرایی انتخاب چنین پوششی گفت: من به خاطر اینکه از بچگی عاشق برج آزادی بودم و همیشه احساس میکردم این برج از زیباترین آثار ایران است و جایی است که در سازمان ملل یا یونسکو نمادی از ایران است، برای همین چنین پوششی را انتخاب کردم. درست همان طور که ۳۳ پل نماد اصفهان یا آرامگاه حافظ نماد شیراز است من فکر میکنم این برج آزادی نیز نمادی از تهران، پایتخت ایران است.
نفیسه روشن که مشخص بود از انتقاداتی که نسبت به پوششاش در جشن حافظ صورت گرفته دل خوشی ندارد در پایان گفتوگوی خود با مخاطب قرار دادن منتقدان گفت: امیدوارم به جای اینکه یک طرح ایرانی را مسخره کنیم، نخست ببینیم آن طرح چه ریشهای دارد و از کجا آمده است. من گمان نمیکنم طرحی که برای لباس المپیک زده شده بود هیچ ریشه تاریخی داشته باشد ولی مانتویی با طرح برج آزادی در همان نگاه نخست ریشه و فرهنگ خود را عیان میسازد. پس بیاییم نخست به ریشه یک طرح توجه کنیم، سپس آن را تمجید یا تمسخر کنیم.
از پارسال به دنبال طراحی لباس امسال بودم
وی ادامه داد: ما و بچههای طراح از پارسال تابستان به فکر این بودیم که طرح لباس امسال چه شکلی باشد و طرحهای گوناگونی را دیدیم و اتود زدیم و در نهایت این طرح را انتخاب کردیم. هدف من این بود که مخاطبان با دیدن این مانتو یاد برج آزادی بیفتند که یکی از آثار فرهنگی ماست و نمیتوانیم از آن فرار کنیم. این طرح از میان چند طرح انتخاب شد و چون شباهت بسیار به برج آزادی داشت من هم آن را انتخاب کردم.
توهین به طراحان لباس المپیک را قبول ندارم اما…
این بازیگر ۳۴ ساله که فارغالتحصیل حقوق است با اشاره به همراهی با برخی از دوستانش در جهت استفاده از نمادهای ایرانی گفت: ۲ تن از دوستان من بسیار کوشا هستند و در طراحیهایی خود از نمادهای فرهنگی کشور خودمان چه به صورت خطاطی و چه به صورت نقاشی در تولید کفش و مانتو و غیره استفاده میکنند. مانتوی من را مزونی طراحی کرد که برای ۱۲ هنرمند خانم دیگر هم طراحی کرده است و البته خیلی هم دوست داشتم که به این واسطه برج آزادی را در کانون توجه قرار دهم.
منبع: موی مگ