سینماسینما، محسن جعفریراد
از روزهای تعطیلات عید، همگان منتظر پخش سریال تازه مهران مدیری با نام هیولا در شبکه نمایش خانگی بودند. این بار پای فیلمنامه نویس بهترین کارهایش هم یعنی پیمان قاسم خانی در میان بود و با توجه به شهرت دو چندانی که مدیری با اجرای برنامه دورهمی یه دست آورده و از طرفی دیگر بازیگر اصلی سریال هم هست، طبیعی بود که همگی منتظر بودیم که یک کار خوب ببینیم که دو قسمتی که تا حالا پخش شده واقعا نوید یک کار خوب و اثرگذار را بعد از مدتها می دهد.
مدیری سراغ کمدی سیاه رفته و داستان معلم با شرافتی را تعریف می کند که فامیلی او هم با شرافت است و اسم کوچه شان هم با شرافت! و انقدر بر شرافت در کارهایش توجه می کند که داد و ناله و فغان خانواده و به خصوص دختر کوچکش را در آورده است که چرا جد اندر جد از موقعیت های مالی مناسب ،به خاطر تعهد اخلاقی دور مانده اند!
در چنین شرایطی گیر دانش آموزی می افتد که پدرش، طبق نوع حرف زدنش، ظاهرش و خانه وسیع و با شکوهی که دارد به نظر می رسد جزو مدیران بالارتبه از نوع «کج دستش» باشد که نوع رابطه این معلم با بازی طبق معمول عالی فرهاد اصلانی با آقای پدر دانش آموز با بازی جذاب مهران مدیری، قرار است درام سریال را جلو ببرد.
طبعا مدیری بعد از سالها تجربه، در کارگردانی کم و کاستی ندارد و با تجربه ساخت فیلم ساعت پنج عصر هم نشان داد که غیر از سریال های آپارتمانی با انبوه پلان های داخلی، از عهده صحنه های دشوار خارجی هم با میزانسن های شکیل و به قاعده، برمیآید. پس این وسط سنگ محک جدی سریال، فیلمنامه و نوع رویکرد مدیری به سوڑه است که در این دو قسمت نشان داده هم فیلمنامه، طراحی خوبی دارد و فراز و فرودها را به خوبی ترسیم کرده و هم نوع رویکردش، رویکرد انتقادی با رنگ و لعاب کمدی به معضلات جامعه است. از مشکلات معلمان و مطالباتشان و بحث پولشویی و کلاهبرداری از آنها گرفته تا بالا رفتن نرخ ارز و دلار و بحث تاثیر شرافت و تعهد و اخلاق در زندگی افسارگسیخته جامعه ایرانی و …
این وسط طبعا هوشمندی هایی هم وجود دارد. از رابطه مستقیم اعتراض معلمان با ما به ازای واقعی اش تا اشاره هایی که به استفاده شبکه های فارسی زبان آن طرف آب! از این تجمعات می کنند! که کاملا قابل تعمیم به مسائل روز جامعه است و نشان می دهد مدیری مثل نطق های انتقادی پرشوری که در برنامه دورهمی داشت، انگار همان ها را دراماتیزه کرده و در قالب سریال ارائه کرده است که ریسک بسیار بزرگی است. چون پتانسیل این را دارد که اولا به دام شعاردهی بیفتد و ثانیا کلیشه ای شود که در دو قسمت نخست از این آزمون، سربلند بیرون آمده است.
از طرفی دیگر خوسبختانه خبری از شوخی های جنسی -برگ برنده اغلب فیلم های کمدی پرفروش این سالها- هم نیست تا نشان دهد برای مدیری و تیمش تعریف داستان، سرگرمی سازی و تلنگر به مخاطب بیشتر حائز اهمیت باشد تا اینکه مثل نمونه های مشابه به هر قیمتی بفروشند.
البته سریال ظرایف دیگری هم دارد،از جمله تیتراڑ آغازینش که بداعت خاص خود را دارد و نوع طراحی تصاویر با مضمون سریال تناسب لازم را دارد و از گرافیک قابل توجهی استفاده شده است که کمتر در سریال های ایرانی شاهدش هستیم، هر چند در سریال در حال پخش نهنگ آبی ساخته فریدون جیرانی هم، خلاقیت و نوآوری لازم در تیتراڑ دیده می شود.
باید منتظر ماند و دید که در راستای نقاط قوت این دو قسمت، در ادامه، سریال هیولا می تواند یک بار دیگر، اتفاق های خوب کارنامه مدیری را تکرار یا در درجه بهتر، از آنها جلو بزند یا نه. امیدواریم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- در نشست رسانهای «خائنکشی» مطرح شد؛ این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده است/ جای خالی کیمیایی
- فصل اول مسابقه «دورهمی» ۱۷ مرداد به پایان میرسد
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- مهران مدیری و شبنم مقدمی بازیگران «خاتون» شدند
- از لوگو تا تیتراژ/ نکاتی درباره مسابقه «دورهمی»
- زمان پخش مسابقه «دورهمی» مشخص شد
- اختلال در سایت آزمون مسابقه «دورهمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»