شهاب اسفندیاری مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر خلاصه فعالیتهای این بخش را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، اسفندیاری گفت: سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر همکاری خود با دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر را آغاز کرد و برای اولین بار فیلمهای برگزیده جشنواره در این دانشکده نمایش داده شد. همچنین در این دانشکده چندین نشست، سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار شد. این ارتباط برای هر دو طرف بسیار مفید و موثر بود؛ از جمله تجهیز و نوسازی سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما تئاتر.
دکتر اسفندیاری اضافه کرد: بر همین اساس و با تصمیم دبیر جشنواره جهانی، کمیته علمی و آموزشی با مدیریت بنده و با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر شهابالدین عادل عضو هیات علمی دانشگاه هنر تشکیل شد که برنامهریزی بخشهای علمی و آموزشی جشنواره در این کمیته صورت میگیرد. مشاورانی چون دکتر عبدالحسین لاله نیز به این کمیته کمک میکنند.
او درباره بخش دارالفنون که یکی ازمهمترین بخشهای آموزشی جشنواره سال گذشته بود، چنین توضیح داد: دارالفنون امسال بخشی از کمیته علمی و آموزشی است و برنامهریزی برای انتخاب و گزینش هنرجویان شرکت کننده دراین دوره همچنین انتخاب محتوای آموزشی آن برعهده این هیات گذاشته شده و با همکاری مازیار میری مدیر بخش دارالفنون، طی جلساتی فرایندهای انتخاب و دعوت دانشجویان و همین طور محتوای جلسات مشخص شد.
اسفندیاری ادامه داد: هم اکنون دعوتنامه شرکت در دارالفنون، به دانشکدههای داخل و خارج کشور و جشنوارهها و مراکز فرهنگی و هنری بینالمللی ارسال شده و مانند سال گذشته از بین صدها متقاضی، ۱۱۰ نفر بر اساس فیلمی که به عنوان نمونه برای ما ارسال کرده اند و رزومهشان انتخاب و در کلاسها شرکت میکنند.
اسفندیاری افزود: برنامهریزی جدیتری شده که استادان و هنرمندانی که به عنوان مدرس این دورهها دعوت میشوند، آمادگی بیشتری داشته باشند. به این منظور و با کمک دستیارانی مطالب کلاسها تنظیم و به صورت جزوه، پاورپوینت و فایلهای تصویری آماده میشود که این وسایل کمک آموزشی با هدف بهبود آموزش و کمک به استادان، مخصوصا هنرمندان است.
مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در کنار این بخش و همسو با محورهای اصلی جشنواره یکسری نشستهای تخصصی و سخنرانیهای علمی هم تعریف کردیم. از جمله: نشستهایی تخصصی درباره سینما و دین که هماهنگ با جایزه بینالادیان و حضرت محمد (ص) برگزار میشود و از مهمترین جوایزی است که در جشنواره جهانی سال گذشته داده شد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم از یکی از اساتید شناخته شده در حوزه مطالعات سینما و دین که آثار شاخصی را در این حوزه و در خارج از ایران منتشر کرده، دعوت کنیم تا نشستهایی را در این خصوص برگزار کنند.
اسفندیاری ادامه داد: یک محور دیگر جشنواره مرور بر سینمای کره است که بر این اساس از دو استاد متخصص به همراه یکی از طراحان برتر صدای سینمای کره دعوت کردیم تا نشستهای علمی و تخصصی را در این زمینه برگزار کنند.
شهاب اسفندیاری ارائه یک جایگزین در برابر سینمای هالیوود و اروپا را از دیگر محورهای نشستهای تخصصی جشنواره عنوان کرد و افزود: جشنواره جهانی به عنوان یکی از مهمترین جشنوارههای منطقه باید فرصتی برای دیده شدن سینمای کشورهای دیگر منطقه فراهم کند.
او یادآورشد: از همین رو در سالهای اخیر مطالعاتی تحت عنوان «مطالعات سینمای جهان» یا مطالعاتی که تحت عنوان «غربزدایی از مطالعات فیلم» شکل گرفته و تاکیدش بر این است که همه مطالعات سینمایی نباید بر سینمای هالیود یا اروپا متمرکز باشد و باید سینمای نقاط دیگر جهان هم شناخته شود. در این زمینه استادان بزرگی در دانشگاههای مطرح جهان پژوهشهایی انجام داده اند که در ایران کمتر شناخته شده است و ما از آنها دعوت کردیم که نشستهایی دراین باره داشته باشند. برخی از این افراد در همین زمینه آثاری دارند که ترجمه شده و همزمان با حضور آنها در ایران در بخش انتشارات جشنواره از آنها رونمایی خواهد شد. به عنوان مثال کتابی با عنوان «غربزدایی از مطالعات فیلم» که ترجمه شده و انتشارات معتبر «راتلج» آن را منتشر کرده است.
اسفندیاری در پایان اضافه کرد: در سال گذشته همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر، همایشی با عنوان «اکران فیلم خارجی در سینمای ایران» برگزار شد که امسال تمامی سخنرانیها و میزگردهای آن در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- عسگرپور: میگویند درهای صداوسیما باز است اما نیست/ رئیس دانشگاه صداوسیما: مشغول فرغونسازی شدیم
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- پرتره فساد و جنون
- پیتر جکسون و سه فیلمنامه جدید؛ خالق «ارباب حلقهها» بازنشسته نشده است
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد