سینماسینما، علی پاکزاد– محمد پرویزی کارگردان فیلم «لابی» معتقد است خاطرات و مسائل اطراف در جامعه میتوانند سوژه خوبی برای ساخت فیلمهای اجتماعی مدرن شود.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان دومین فیلم سینمایی خود را با نام «لابی» به مراحل پایانی رسانده و این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر است. پرویزی قبل از ساخت این فیلم «سمفونی تولد» را کارگردانی کرده بود. این کارگردان جوان به گفته خود در «لابی» سعی کرده نمونه جدیدی از قصهگویی با نگاهی عمیق به خاطرات افراد به تصویر بکشد.
پرویزی در گفتوگو با سینماسینما، درباره موضوع فیلم «لابی» گفت: «مهمترین نکته برای من در فیلمسازی توجه و تمرکز روی خاطرات است. خاطرات تاثیر زیادی در گسترههای اجتماعی دارند و در مناسبات اجتماعی هم به اندازه قابل توجهی تاثیرگذار است. موضوع «سمفونی تولد» به نوعی درگیری خاطرات در چارچوب خانواده بود. اما «لابی» درباره نتایج خاطرات و بازخوردهایی است که از آن به وجود میآید.»
او ادامه داد: «این بار هم به سراغ قصههایی رفتیم که این خاطرات را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار میدهد. تعریف ما از خاطرات لزوما زندگی سپری شده نیست. عموما خاطرات خوشایند نیستند، گاهی زخمهایی را ایجاد میکنند که انسانها در طول زندگی آن را حمل میکنند. خاطرات اغلب مانند یک بار سنگین در طول زندگی همراه افراد میماند. خاطرات در «لابی» به نوعی درونیتر در افراد نمود پیدا میکند. اینجا سعی کردهایم خاطرات را مورد ارزیابی قرار دهیم، اینکه کجا خاطرات ما را آزار میدهند؟ یا چه زمانی همین خاطرات به ما کمک میکنند.»
او در توضیح بیشتر حال و هوای فیلم خود گفت: «برای مثال وقتی دو نفر به هم قول میدهند یا قراری میگذارند مبنی بر اینکه با هم ازدواج کنند یا هر چیز دیگری، ناخوداگاه میبینیم با گذشت زمان کوتاهی، نتیجه چیز دیگری رقم میخورد، به یکدیگر و خاطرات احترام نمیگذارند و آن را نفی میکنند. خاطرات منظور زمان سپری شده نیست بلکه تمام تعهدات انسانهاست که با گذشت زمان انباشته میشوند و ما آنها را در طول زمان زندگی جابهجا میکنیم.»
پرویزی گفت:« به همین دلیل من چهار قصه را انتخاب کردم. هر کدام از این قصهها تا حدودی این بار را با خود حمل میکنند. قصهای داریم که افراد در آن به یکدیگر فادار هستند. قصه دیگری هست که انسانها به خاطرات وفادار نیستند. سعی کردم داستانی بسازم که نتیجه آن در همان «لابی» هتل آشکار شود. البته «لابی» چند معنی را در داخل خود جای داده است. مانند لابی کردن، پنهانی رای صادر کردن، به عبارتی دیگر لابی خود هتل، به همین دلیل «لابی» قصههای زیادی دارد.»
او ادامه داد: «امیدوار بودم در این فیلم کمی از سینمای اجتماعی قالب فاصله بگیرم و چیز جدیدی را ارائه دهم. فکر میکنم تمرکز سینمای اجتماعی ما امروز بیش از حد روی مسائل فقر مالی معطوف شده است. هر فیلمی بر اثر یک تجربه ساخته میشود. تجربههای قالب بر سینمای امروز متاسفانه روی موضوعات فقر مالی، خیانت و … میچرخد. ما کمتر به مسائل دیگر توجه میکنیم، زیرا تجربههای دیگری هم داریم که میتوانیم در آن تجربهها نیز فقیر باشیم، اما عموما توجه نمیکنیم. کسی که از انباشت خاطرات رنج میبرد به نوعی از یک تجربه در حال اذیت شدن است. الزاما تجربیات تلخ مالی و آسیبها نیستند. سینمای مدرن از فقر مدرن نشات میگیرد. تجربههای دیگری هم این میان وجود دارند و مهم ارزیابی میشوند برای مثال تجربه سکوت، شاعرانگی، فاصله اینها تجربیاتی هستند که اکنون مهم قلمداد میشوند.»
کارگردان «لابی» اضافه کرد: «طبیعتا با این تفاسیر باید بگویم «لابی» فیلم پرسروصدا و اگزوتیکی نخواهد بود. «لابی» درباره افرادی است که وارد یک هتل میشوند و در آن هتل اتفاقاتی برای آنها رخ میدهد، اما موضوع آنها ربطی به، فقر مالی ندارد. فیلمسازی در دنیای معاصر میطلبد سوژهایش نیز معاصر باشد. ما از بازیگران خوبی در این فیلم بازی گرفتیم. اما غالبا در ارتباط با فیلمهایی که انباشتی از قصه دارند، عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهیم، زیرا آشنایی لازم را نداریم. سعی کردم در این فیلم فرم فیلم با شیوه قصهها هماهنگ باشد.»
به گزارش سینماسینما، فیلمنامه «لابی» را پرویزی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: لابی روایت آدمهایی ست که آمدهاند چند صباحی بمانند و بروند ، گاهی از کنار هم بیتفاوت میگذرند، و گاهی میمانند… هر مسافر قصهای دارد.
این فیلم یکی از پرستازهترین آثار متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است. اسامی بازیگران آن عبارتست از: شهاب حسینی، ساره بیات، سحر دولتشاهی، مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقتدوست، مهرداد صدیقیان، آزاده صمدی، آرمان درویش، علیرضا آقاخانی، سام نوری، هستی مهدوی فر، مهسا همتی، مارن میلر، سارا منجزی پور و الهام جعفرنژاد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خواهش میکنم هنرمندان فعالیتهایشان را آغاز کنند/ نگران جشنواره فجر نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
آخرین ها
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود