سینماسینما، علی پاکزاد– آرش لاهوتی کارگردان مستند «آبی کمرنگ» بر این باور است که مهمترین دغدغه یک مستندساز باید برقرار ارتباط با مخاطب باشد.
به گزارش سینماسینما، پس از چند روز نمایش فیلمهای مستند در جشنواره سینما حقیقت، این جشنواره به پایان رسید و فیلمهای برگزیده معرفی شدند. آرش لاهوتی با فیلم «آبی کمرنگ» توانست در بخش شهید آوینی برنده جایزه بهترین فیلم بلند و بهترین فیلم بخش بینالملل و تدوین شود. او در این جشنواره برای یک فیلم در سه بخش برگزیده شد و جایزه گرفت که در این زمینه نیز رکوردار محسوب میشود.
لاهوتی در گفتوگو با سینماسینما، درباره مراحل ساخت فیلم، گفت: «برای ساخت فیلم «آبی کمرنگ» نزدیک به دوسال زمان صرف شد. نزدیک به ۸ ماه مراحل تحقیق و پژوهش فیلم به طول انجامید. بعد از آن فیلمبرداری و مونتاژ را در دستور کار قرار دادیم.»
او ادامه داد: «بسیاری بعد از کسب جوایز از من سئوال کردند که چه حس و حالی داری؟ من هم جواب دادم قطعا از دریافت جوایز مسرور هستم. اما هیچ مستندسازی برای کسب جایزه فیلم نمیسازد. بعد از ساخت فیلم «راننده و روباه» نیز جایزه دریافت کرده بودم و این تجربه را داشتم.»
این کارگردان گفت: «دغدغه اصلی یک مستندساز قطعا تاثیری است که روی مخاطب میگذارد، من حاضرم جایزهای دریافت نکنم، اما تاثیر بسزایی در جامعه و کسانی که فیلم من را میبینند بگذارم. احساس رضایت زمانی برای من به وجود میآید که مخاطب با یک حال خوب از سالن خارج شود.»
لاهوتی تاکید کرد: «از سوی مخاطبان بازخوردهای خوبی دریافت کردم. به همین دلیل میتوانم فیلم بعدی را با انرژی بیشتری آغاز کنم. کارم بیش از گذشته سخت خواهد بود. بعد از بردن جایزه، قطعا تکرار آن و ارائه کارهای بهتر به سختی میانجامد. اما تمام تلاش من این است که به زودی این موفقیت را تکرارکنم. علاقه زیادی به مستند اجتماعی دارم. «آبی کمرنگ» هم روی همین نگاه و حوزه ساخته شد. فیلم بعدی هم قطعا در همین ژانر ساخته خواهد شد.»
کارگردان فیلم «آبی کمرنگ» اضافه کرد: «مستندسازی برای من یک شغل محسوب میشود. تمام زندگیام را روی این کار معطوف کردهام. برای تفریح این کار را انجام نمیدهم. خدا را شکر که این کار نه شهرت دارد و نه پول به همین دلیل هم با فراغ بال بیشتری به انجام آن میپردازم.»
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- داستانهایی از یزد در «تا بادها، یادها را نبرند»/ مستند آرشیوی سندی هویتی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود