جمال شورجه فیلمساز به تازگی اظهار نظر جالبی درباره فیلمهای ترسناک کرده است، به گفته او در روایات آمده که در صورت ترساندن افراد باید به آنها دیه بدهیم و ترساندن بیدلیل، امر ناخوشایندی است با اینحال برخی فیلمسازان تمام سعیشان را برای ایجاد ترس و وحشت در دل مخاطبان میکنند.
به گزارش سینما سینما به نقل از آی سینما، او از تحریم فیلمهای سینمایی توسط حوزه هنری هم دفاع کرده است. اما جالبترین بخش این گفتوگو به اظهار نظر عجیب او درباره صحنههای ترسناک سینمای باز میگردد، شورجه در بخشی از صحبتهایش در اینباره میگوید: «در روایات هم آمده که در صورت ترساندن افراد باید به آنها دیه بدهیم و ترساندن افراد بی دلیل امری غیرمعمول و ناخوشایند است و باید هیجان را در جوانها مدیریت کرد. حال میبینیم که برخی فیلمسازان تمام تلاش خود را در جهت ایجاد وحشت و ترس در دل مخاطبان سینما میکنند.»
به گفته او نکته مهم این است که دین ما یکسری محدودیتهایی دارد که فیلمسازان باید تابع این قوانین باشند و نباید در فیلمهایشان به ترویج خشونت، ترس، بزهکاری، صحنههای اروتیک یا ترویج همجنس گرایی بپردازند، البته نه تنها در ایران که در بسیاری از جوامع هم این عرف و قانون است.
شورجه در بخش دیگری از صحبتهایش با دفاع ازعملکرد حوزه هنری در تحریم برخی از فیلمها میگوید: «چرا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد نمیکنید که به این فیلمها مجوز ساخت میدهد؟»
به گفته او در تمام کشورهای صاحب سینما، برای پارهای از فیلمها محدودیتهای اکران قائل میشوند و این مسئله کاملا طبیعی است و در آیین نامه وزارت ارشاد ایران هم چنین قانونی وجود داشته: «حتی پیش از انقلاب هم این مقررات وجود داشت، چراکه برخی فیلمها برای نمایش برخی سنین مناسب نیست.»
او با اشاره به اینکه در کشور ما ژانرهای متنوعی وجود ندارد ادامه میدهد: «به همین دلیل کمتر شاهد هستیم که برای فیلمی شرایط سنی قائل شوند و وقتی هم برای برخی فیلمها محدودیت سنی قائل میشوند؛ انگار اقدام غیرمترقبهای رخ داده و همه تعجب میکنند و بعضا، از این پارامتر برای تبلیغ فیلم خود هم استفاده میکنند.»
با اینکه شورجه معتقد است نمیتوان در مضامین فیلمها از مشکلات جامعه سخن نگفت و نگاه نقادانه و ارشادی به مشکلات پیرامون نداشت، در ادامه میگوید: «تا جایی که میدانم نقد مشوقانه همواره با استقبال مسئولان ما همراه بوده است و باید جامعه برای رشد و پیشرفت از نقد هنرمندان بهره ببرد اما به این نکته مهم باید توجه داشت که نقد با تخریب دو مقوله کاملا جداست. نمیتوانیم فیلمهای تلخ و گزنده که اساس نظام را زیر سوال میبرند نقد بدانیم.»
این کارگردان و تهیهکننده با همین استدلال بازهم از تحریم فیلمها از سوی حوزه هنری دفاع میکند: «حوزه هنری یک نهاد دینی و انقلابی است و باید در این مکان سینمای انقلابی ترویج شود، وقتی فیلمی مغایر اهداف انقلاب باشد و کل نظام را زیر سوال ببرد و با اهداف کلان این حوزه مغایرت داشته باشد کاملا طبیعی است که مسئولین نتوانند تعدادی فیلم ها را در سالن هایشان به نمایش بگذارند چون در صورت اکران باید پاسخگو باشند.»
و در ادامه اضافه میکند: «من به حوزه هنری حق میدهم که در عدم نمایش تعدادی فیلمها ملاحظاتی داشته باشد چون آنها در جهت آرمانها و خواستههای رهبری گام بر میدارند.»
شورجه در بخش دیگری از صحبتهایش از وزارت ارشاد اینطور انتفاد میکند: «به نظر من انتقادات در نمایش تعدادی از فیلمها را باید از وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشیم که چرا به فیلمهایی با مضامین بعضا تلخ و گزنده، پروانه ساخت میدهد. مگر نام این وزارتخانه وزارت فرهنگ و هنر است؟ وزارت فرهنگ و ارشاد باید متناسب با نام خودش گام بر دارد و برای فیلمهایی پروانه ساخت صادر نکند که اشاعه ناهنجاریها در جامعه باشد. صدور مجوز ساخت و پروانه نمایش فیلمهای نابهنجار در ماموریت این وزارتخانه نیست.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- واکنش جمال شورجه به درخواست بازگشت بهروز وثوقی/ تاریخ مصرف فیلمفارسی گذشته است
- توضیحات جمال شورجه درباره سخنانش در «۲۰.۳۰»
- جمال شورجه: سه فیلمنامه درباره سینمای مقاومت روی دستم مانده است
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
- فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)/ دعوا بر سر چند صدمیلیارد تومان ناقابل است
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- جزئیات فیلمی که قرار است محصول مشترک ایران و الجزایر باشد
- گفتوگوی سینماسینما با یک عضو شورای پروانه ساخت/ شورجه: مهدویان هیچ محدودیتی برای تغییر فضای فیلمسازیاش ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت