سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
با اندکی چشمپوشی، شاید بتوان همه فیلمهای امیرحسین ثقفی را در رده فیلمهای تجربهگرا جای داد. خوبی کار ثقفی در این است که او حتی به موضوع تکراری هم از زاویه تازه نزدیک میشود.
در هسته مرکزی داستان فیلم «روسی» یک موضوع آشنا و تا حدودی تکراری جای گرفته است که صد البته کارگردان فیلم میکوشد با فضاسازی متفاوت، فیلم خود را از افتادن به دام کلیشههای رایج نجات دهد. «روسی» خود را آگاهانه از قید جغرافیایی خاص رها میسازد و داستان رنج عظیم مردی به نام توماج (امیر آقایی) را به تصویر میکشد که پس از فرار از زندان و بازگشت به نزد همسرش مرجان (طناز طباطبایی) درمییابد همسرش مورد تعرض قرار گرفته است و از لحظه باخبر شدن او از این اتفاق شوم، مخاطب فیلم، لحظه به لحظه با او همگام میشود تا او را در پیدا کردن فرد متجاوز همراهی کند. نزدیک شدن به موضوعاتی از این دست- به عنوان یک آسیب روانشناختی از جامعه – به نوعی نزدیک شدن به خط قرمزها به حساب میآید.
فیلم از نخستین نمای بسته خود با نمایش فضایی سرد و بارانی، در یک موقعیت مکانی نیمهمتروک که گویی تنها سختی و سردی اسکلتهای آهنی بیروح و خشن را به رخمان میکشد، فرار توماج از زندان و پناه جستن او را در قاب خود جای میدهد. از همان نخستین گرهافکنیهای فیلم، مخاطب درمییابد با یک درام تلخ در فضایی سرد و خشن سروکار دارد. این سردی و خشونت در همه عناصر بصری فیلم، از رنگ و نور و باران بیامان تا زمین پرگلولای جغرافیای فیلم موج میزند. حتی موسیقی فیلم نیز در خدمت چنین فضایی قرار میگیرد.
توماج با همراهی دوست دائمالخمرش ابراهیم (با بازی درخشان و متفاوت صابر ابر) که در فرار دادن او از زندان نیز نقش داشته است، در مسیر انتقامجویی قدم میگذارد. در فیلم با روایتی ساده و سرراست سروکار داریم که با پیچیده کردن و گسترش لایههای داستانی، کار فیلمنامهنویس سختتر میشود. بهویژه که با انتخاب موضوع هتک حرمت از یک زن، در عمل، دست نویسنده برای گسترش جزئینگرانه داستان بسته میشود.
تلاشهای توماج در مسیر انتقامجویی، برای مخاطب فیلم بیحاصل جلوه میکند، چراکه درمییابد همسرش، مرجان، از پیش دلشیفته جوان دیگری (برادر ابراهیم) بوده و از زندگی با توماج نیز اکراه دارد! به همین روی، همدلی مخاطب با توماج میسر نمیشود. از این لحاظ، دلبستگی فیلمساز به فیلمهای وسترن نیز ناموفق جلوه میکند. امتیاز اصلی فیلم «روسی» در همسویی کار فیلمبردار، طراح صحنه، چهرهپرداز و سازنده موسیقی متن آن (کارن همایونفر) است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی”
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- خشم و هیاهو / نگاهی به فیلم “روسی”
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- فیلمهای ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک اعلام شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی