انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینمای ایران در بیانیهای حداقل دستمزد فیلمنامهنویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تلهفیلم و سریال رسانه خانگی در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه حداقل دستمزد فیلمنامهنویسان در سال ۱۴۰۱ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۲۰۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفهای دو تا سه برابر این عدد را با احتساب اختصاص ۵درصد از بودجهی فیلم، از سفارشدهنده مطالبه کنند.
در متن بیانیه کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران آمده است: «وقتی سه سال پیش بهعنوان نخستین صنف سینمای ایران کف دستمزد نگارش فیلمنامه را اعلام کردیم، با مخالفت بعضی صنوف ذینفع و در مقابل با استقبال بسیار همکاران فیلمنامهنویس مواجه شدیم. دیری نپایید که صنوف دیگری نیز به ما ملحق شدند و اعلام شفاف کف دستمزدهای حرفهای، بدل به یک مطالبهی صنفی شد که خوشحالیم پیشقراول چنین حرکتی بودیم. پیشتر هم اعلام کرده بودیم ایمان داریم که نزدیکترشدن دستمزدهای نگارش فیلمنامه به سطحی قابلقبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همهی صنوف سینمایی است. اجراییشدن این نرخها منوط به همپیمانی صنفی نویسندگان فیلمنامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکارانشان پایمال نشود.
باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلمنامه فاصلهی بسیاری تا واقعیشدن که همان استاندارد اختصاص ۵درصد از عدد بودجهی هر فیلم به بخش نگارش است دارد. به همه همکاران پیشنهاد میکنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلمنامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند و به این عدد واقعی نیز نزدیک شوند.
شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلمنامههای داستانی در سال ۱۴۰۰ را به شرح زیر اعلام میکند:
الف- نگارش فیلمنامهی سینمایی:
مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد میشود. برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای جذاب نزد تهیهکنندگان، حداقل پیشنهاد ما دو برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانیتر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.
ب- نگارش فیلمنامه سریالهای تلویزیونی:
مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر قسمت بهعنوان رقم پایه اعلام میشود. برای نگارش تلهفیلم پیشنهاد ما مبلغ پایهی ۱۰۰ میلیون تومان است.
ج- نگارش فیلمنامهی سریالهای رسانهی خانگی:
مبلغ ۷۵ میلیون تومان برای هر قسمت بهعنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد میشود.
د- عدد فروش طرح، ایده یا فیلمنامهی اولیه که پایهی خلق و تولید یک اثرِ کامل شود، یکسوم ارقام اعلامشده در نظر گرفته شده است.
بدیهی است در نهایت نویسنده با تهیهکننده و یا سفارشدهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان از همهی اعضای صنف تقاضا میکند که در جهت حفظ حقوق خود و همکارانشان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها، نبندند.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- «حجت قاسمزاده اصل» رییس انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما شد
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- راهیابی فیلمنامه «یکشنبه» به بخش نهایی فستیوال «۱۳ ترسناک»
- ترجمه نمایشنامه و فیلمنامه و دیدگاههای رایج
- «نمای نزدیک»/ نقش عنصر کشمکش در شخصیتپردازی
- “نمای نزدیک”/ دشواریهای کار فیلمنامهنویسی!
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- نقطه ضعف سریالهای ماه رمضان از نگاه نویسنده «دورهمی»
- داریوش مهرجویی مجوز ساخت گرفت
- موافقت شورای پروانه ساخت با سه فیلمنامه
- نگارش «بی سر» به پایان رسید/ حضور اسطوره مرگ در سینمای ایران
- «نعمت آباد» و «روحَن» مجوز ساخت گرفتند
- اعلام آخرین مهلت ارسال فیلمنامه به «چهل سال چهل فیلم»
- موافقت شورای مرکزی انجمن فیلمنامه نویسان با استعفای رضا مقصودی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!