یکی از مهندسان ارشد گوگل روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن میتوان چالش فیلمبرداری ضمن رعایت فاصلهگذاری اجتماعی که کرونا این روزها به سینما تحمیل کرده را رفع کرد.
به گزارش سینماسینما، با گسترش بحران کرونا، کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در جهان متوقف شد. تیمهای فیلمبرداری دست از کار کشیدند و پروژههای فیلمسازی به حال تعلیق درآمدند. پیشبینی آن که بحران کرونا چه زمانی به طور کامل مهار خواهد شد، امکان ندارد. به گفته کارشناسان تنها راه اطمینان از مهار نهایی این ویروس کشف واکسن آن است که براساس برآوردها به این زودیها اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین صنعت سینما نیز چون حوزه های دیگر باید خود را با شرایط جدید وفق داده و در سایه کرونا به فعالیت ادامه دهد.
چین از همان اوایل ماه آوریل دستور ادامه پروژههای فیلمبرداری را در این کشور داد. انجمن کارگردانان آمریکا در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) از استیون سودربرگ کارگردان فیلم شیوع خواست تا در راس هیاتی پس از انجام بررسیهای لازم تعیین کند که اهالی هالیوود از چه زمانی میتوانند فعالیتهای خود را دوباره شروع کنند. البته همه چیز تنها به تعیین زمان مناسب برای آغاز فعالیتهای فیلمسازی محدود نیست، صنعت سینمای آمریکا در واقع به دنبال تعریف استانداردهای جدید برای کار در دوره پساکروناست.
از ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) فعالیتهای فیلمسازی در کشورهای سوئد و دانمارک تحت دستورالعملی با عنوان راهنمای فیلم نوردیک از سر گرفته شد. کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در یونان از هفته آینده آغار میشود و کشورهایی چون انگلستان، نیوزیلند و جمهوری چک نیز به شروع فیلمبرداریها منوط به رعایت پروتکلهای بهداشتی، چراغ سبز نشان دادهاند.
چالش برانگیزترین بند این پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بین عوامل تولید و به ویژه بازیگران روی صحنه است. چگونه میتوان صحنهای را فیلمبرداری کرد در حالی که همه هنرپیشههای جلوی دوربین باید حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشند؟ البته علم روز برای این مشکل هم راه حلی دارد.
وقتی محدودیت سرچشمه خلاقیت میشود
پُل دبوک (Paul Debevec) مهندس ارشد گوگل ویآر و معاون سابق شورای علوم و فناوری آکادمی تصاویر متحرک، برای از سرگیری فیلمبرداریها در عصر فاصله گذاری اجتماعی راه جدیدی پیدا کرده است. در این روش با استفاده از یک صحنه ۳۶۰ درجهای و هدایت نور تابیده از ال ای دی، از بازیگران به طور جداگانه فیلمبرداری شده و پس از آن صحنهها با هم ترکیب خواهند شد.
دبوک درباره این نوع سیستم که اولین بار در ساخت فیلم جاذبه (Gravity) مورد استفاده قرار داد، میگوید: با این سیستم میتوان به طور سه بعدی از بازی بازیگران فیلم گرفت و حتی پس از فیلمبرداری، آنها را در هر صحنه از هر زاویهای و تحت هر نوری قرار داد. کافیست بر روی ضبط درست بازی هنرپیشه، محل قرارگیری دوربین و این که بعدا چگونه باید نورپردازی برای این صحنه صورت گیرد، تمرکز کنید.
با این سیستم، تیمهای فیلمسازی میتوانند از بازیگران در زمانهای متفاوت فیلمبرداری کنند و سپس با نورپردازی یکسان آنها را در فضای سه بعدی کنار هم قرار داده و از این طریق صحنهای که میخواستند را خلق کنند. در این روش حتی میتوان سایهای که بازیگران روی هم میاندازند را نیز شبیه سازی کرد.
گفتنی است از تکنیکهای خلاقانه این محقق آمریکایی پیشتر در ساخت فیلمهایی چون آواتار، ماتریکس و بلید رانر ۲۹۴۹ استفاده شده است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- اعتراف عجیب جیمز کامرون درباره «آواتار ۲»
- بازیگر «آواتار» با دیدن قسمت جدید آن گریه کرد/ ۸ دقیقه حبس نفس!
- جیمز کامرون از جلوههای ویژه دنبالههای «آواتار» شگفتزده شد!
- تغییراتی که شیوع کرونا بر دیزنی تحمیل کرد/ «مولان» از برنامه اکران خارج شد
- جیمز کامرون وارد نیوزیلند شد/ شروع فیلمبرداری «آواتار» پس از پایان قرنطینه اجباری
- از سرگیری تولید فیلم و سریال در نیوزیلند/ راه برای «آواتار» و «ارباب حلقهها» هموار شد
- «انتقام جویان» رکورد «آواتار» را شکست/ نامی تازه در جایگاه پرفروشترین فیلم تاریخ سینما
- آیا «انتقام جویان: آخر بازی» رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را میشکند؟
- افشای حقایقی تازه از «آواتار»/ کامرون: کیت وینسلت هفت دقیقه نفس نکشید
- پرفروشترین فیلمهای تاریخ/ وقتی «برباد رفته» با احتساب تورم از «آواتار» پرفروشتر شد
- «پلنگ سیاه» در حال نزدیک شدن به «آواتار»
- فیلم روی پرده، فیلم روی مانیتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟