یکی از مهندسان ارشد گوگل روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن میتوان چالش فیلمبرداری ضمن رعایت فاصلهگذاری اجتماعی که کرونا این روزها به سینما تحمیل کرده را رفع کرد.
به گزارش سینماسینما، با گسترش بحران کرونا، کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در جهان متوقف شد. تیمهای فیلمبرداری دست از کار کشیدند و پروژههای فیلمسازی به حال تعلیق درآمدند. پیشبینی آن که بحران کرونا چه زمانی به طور کامل مهار خواهد شد، امکان ندارد. به گفته کارشناسان تنها راه اطمینان از مهار نهایی این ویروس کشف واکسن آن است که براساس برآوردها به این زودیها اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین صنعت سینما نیز چون حوزه های دیگر باید خود را با شرایط جدید وفق داده و در سایه کرونا به فعالیت ادامه دهد.
چین از همان اوایل ماه آوریل دستور ادامه پروژههای فیلمبرداری را در این کشور داد. انجمن کارگردانان آمریکا در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) از استیون سودربرگ کارگردان فیلم شیوع خواست تا در راس هیاتی پس از انجام بررسیهای لازم تعیین کند که اهالی هالیوود از چه زمانی میتوانند فعالیتهای خود را دوباره شروع کنند. البته همه چیز تنها به تعیین زمان مناسب برای آغاز فعالیتهای فیلمسازی محدود نیست، صنعت سینمای آمریکا در واقع به دنبال تعریف استانداردهای جدید برای کار در دوره پساکروناست.
از ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) فعالیتهای فیلمسازی در کشورهای سوئد و دانمارک تحت دستورالعملی با عنوان راهنمای فیلم نوردیک از سر گرفته شد. کار تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در یونان از هفته آینده آغار میشود و کشورهایی چون انگلستان، نیوزیلند و جمهوری چک نیز به شروع فیلمبرداریها منوط به رعایت پروتکلهای بهداشتی، چراغ سبز نشان دادهاند.
چالش برانگیزترین بند این پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بین عوامل تولید و به ویژه بازیگران روی صحنه است. چگونه میتوان صحنهای را فیلمبرداری کرد در حالی که همه هنرپیشههای جلوی دوربین باید حداقل یک متر از هم فاصله داشته باشند؟ البته علم روز برای این مشکل هم راه حلی دارد.
وقتی محدودیت سرچشمه خلاقیت میشود
پُل دبوک (Paul Debevec) مهندس ارشد گوگل ویآر و معاون سابق شورای علوم و فناوری آکادمی تصاویر متحرک، برای از سرگیری فیلمبرداریها در عصر فاصله گذاری اجتماعی راه جدیدی پیدا کرده است. در این روش با استفاده از یک صحنه ۳۶۰ درجهای و هدایت نور تابیده از ال ای دی، از بازیگران به طور جداگانه فیلمبرداری شده و پس از آن صحنهها با هم ترکیب خواهند شد.
دبوک درباره این نوع سیستم که اولین بار در ساخت فیلم جاذبه (Gravity) مورد استفاده قرار داد، میگوید: با این سیستم میتوان به طور سه بعدی از بازی بازیگران فیلم گرفت و حتی پس از فیلمبرداری، آنها را در هر صحنه از هر زاویهای و تحت هر نوری قرار داد. کافیست بر روی ضبط درست بازی هنرپیشه، محل قرارگیری دوربین و این که بعدا چگونه باید نورپردازی برای این صحنه صورت گیرد، تمرکز کنید.
با این سیستم، تیمهای فیلمسازی میتوانند از بازیگران در زمانهای متفاوت فیلمبرداری کنند و سپس با نورپردازی یکسان آنها را در فضای سه بعدی کنار هم قرار داده و از این طریق صحنهای که میخواستند را خلق کنند. در این روش حتی میتوان سایهای که بازیگران روی هم میاندازند را نیز شبیه سازی کرد.
گفتنی است از تکنیکهای خلاقانه این محقق آمریکایی پیشتر در ساخت فیلمهایی چون آواتار، ماتریکس و بلید رانر ۲۹۴۹ استفاده شده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- اعتراف عجیب جیمز کامرون درباره «آواتار ۲»
- بازیگر «آواتار» با دیدن قسمت جدید آن گریه کرد/ ۸ دقیقه حبس نفس!
- جیمز کامرون از جلوههای ویژه دنبالههای «آواتار» شگفتزده شد!
- تغییراتی که شیوع کرونا بر دیزنی تحمیل کرد/ «مولان» از برنامه اکران خارج شد
- جیمز کامرون وارد نیوزیلند شد/ شروع فیلمبرداری «آواتار» پس از پایان قرنطینه اجباری
- از سرگیری تولید فیلم و سریال در نیوزیلند/ راه برای «آواتار» و «ارباب حلقهها» هموار شد
- «انتقام جویان» رکورد «آواتار» را شکست/ نامی تازه در جایگاه پرفروشترین فیلم تاریخ سینما
- آیا «انتقام جویان: آخر بازی» رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان را میشکند؟
- افشای حقایقی تازه از «آواتار»/ کامرون: کیت وینسلت هفت دقیقه نفس نکشید
- پرفروشترین فیلمهای تاریخ/ وقتی «برباد رفته» با احتساب تورم از «آواتار» پرفروشتر شد
- «پلنگ سیاه» در حال نزدیک شدن به «آواتار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد
- نمایش موزیکال «کورالاین» روی صحنه میرود
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد