سعید مستغاثی در کیهان نوشت :
در یکی از سکانسهای انتهایی فیلم «ما همه با هم هستیم»، محمدرضا گلزار که در نقش خودش بازی میکند و در طول فیلم هم برخلاف سایر کاراکترها که صورتهای دفرمه و سر و وضعی به هم ریخته و مرگزده دارند، عادی و سرحال نشان میدهد، بالاخره پس از اینکه از سوی بازپرس مورد سؤالات بسیار بیربط قرار گرفته، از او میخواهد که اجازه دهد برود چون هیچ ربطی به این ماجرا ندارد! در اینجا بازپرس برای اینکه به زور هم که شده گلزار را به ماجرای اصلی فیلم یعنی سقوط عمدی یک هواپیما و خودکشی برنامهریزی شده مسافرین آن مربوط کند، پس از مدتی فکر کردن او را متهم میکند که در هواپیما بوده و اصلا برخی او را در هواپیما دیدهاند و بالاخره در آخر میگوید که برخی دیدهاند هواپیما روی او فرود آمده است!
به نظر میآید، همین صحنه اساس مفهوم فیلم «ما همه با هم هستیم» را به خوبی میرساند، فیلمی که عدهای با موقعیتها و شغلها و مسائل بدون ربط، در حالی که هیچکدام لااقل برای تماشاگر انگیزه مشخصی را بیان نمیکنند، گرد هم دعوت میشوند تا در یک خودکشی عمدی دسته جمعی حضور داشته باشند! همین یک خط، تا دو سوم فیلم، تماشاگر را زجرکش میکند تا قطره قطره به کاراکترهای این جماعت بیربط پی ببرد؛ یک فیلمساز خودشیفته که در پی سیمرغ است، یک پزشک علّاف، یک گرداننده پارتیهای زیرزمینی، یک سوژه فیلم غیراخلاقی در اینترنت، پیرمردی کمحافظه، یک متصدی بانجی جامپینگ که ۱۹ بار خودکشی کرده! و یک خلبان ناموفق به علاوه کمک و دستیارش که بالاخره معلوم نمیشود خودکشی دوست دارد یا خیر! و همه اینها برای نجات یک شرکت هواپیمایی در حال ورشکسته! واقعا میتوانید بیربطتر از این افراد و کاراکترها و ماجرا و بیسر و تهتر از چنین قصهای را در میان فیلمهای اخیر این سینما پیدا کنید؟!
البته در میان صحبتها و دیالوگهای پایانناپذیر و کشدار و خستهکننده بازیگران، خصوصا چانهزدنهای پژمان جمشیدی با همان لحن و طرز بیان کلیشهای همیشگی، برخی تکهپرانیهای بامزه هم وجود دارد که در نهایت فیلم را میتواند در حد یک قطعه نمایشی پنج تا ۱۰ دقیقهای قابل قبول گرداند اما وقتی فیلم به بیش از ۹۰ دقیقه کشیده میشود، آن وقت برایمان این سؤال پیدا میشود که چه کسی روی چنین بحر طویل بیخاصیتی پول بیزبان خود را هزینه کرده است؟
ولی پاسخ این سؤال همه تعجبها و حیرتها را فرو مینشاند:
سجاد خواجه علیجانی؛ حامی مالی جشنواره فیلم فجر، مسابقه «برنده باش»، کنسرتهای موسیقی محمدرضا گلزار، فیلمهای «روزهای نارنجی» و «رحمان ۱۴۰۰» که به دلیل ابتذال بیش از حد از پرده پایین کشیده شد و اپلیکیشن تیک یا همان #۷*۷۱۰* معروف که اکنون هم تبلیغاتش را قبل از نمایش فیلم انجام میدهد. همچنین مالک درگاه پرداخت و یک فروشگاه آنلاین جعلی که تا چندی پیش پرداختهای وب سایتهای شرطبندی را انجام میداده تا حدی که به دلیل کلاهبرداری از سوی دادگاهی فراخوانده شده ولی آدرسش را نتوانستهاند پیدا کنند!
حالا متوجه شدید این سرمایهگذار چقدر به فیلم «ما همه با هم هستید» ارتباط پیدا میکند؟! اما فیلم «ما همه با هم هستیم»، یک نکته دیگر هم دارد و آن به آخر خط رسیدن حضرات شبهروشنفکر چه در حیطه زندگی (آنچنانکه در فیلم انواع و اقسام آنها را مشاهده میکنیم) و چه در عرصه فیلمسازی است که دیگر واقعا به سیم آخر زدهاند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود