با وجود آنکه تلویزیون ایران برای خرید پخش زنده بازیهای جامجهانی میلیونها دلار به الجزیره پرداخت کرده، عدم برنامه ریزی و صرف هزینهای به مراتب کمتر از حق پخش در روسیه، باعث شده خبرنگاران صداوسیما فاقد مجوز گزارش زنده بازی از کنار زمین و حضور در مناطقی است که دیگر گروههای خبری اجازه دارند به آنها مراجعه کنند.
به گزارش «تابناک»؛ صداوسیما برای پخش جام جهانی ۲۰۱۸ برنامههای متنوعی ساخته که برنامه اصلی با اجرای عادل فردوسی پور از شبکه سوم سیما پخش میشود و در همین راستا حق پخش بازیهای جام جهانی روسیه به قیمت قابل توجهی از مجموعه رسانهای الجزیره قطر که رایت این بازیها را در اختیار داشت، خریداری شده است.
پیش از آغاز جام جهانی، یکی از مسئولان صداوسیما تاکید کرد که رقم حق پخش این بازیها به ارزشی معادل ۵۰ درصد رقم اصلی خریداری شده است. بر اساس شنیدههای «تابناک» با توجه به درخواست ۱۸ میلیون دلاری الجزیره از کشورهای منطقه، احتمالاً این حق بخش به ارزشی قریب به ۹ میلیون دلار خریداری شده و اکنون شاهد پخش بازیها متکی بر همین مجوز از تلویزیون ایران هستیم.
خبرنگاران اعزامی صداوسیما همچنان از روی سکوی تماشاگران گزارش میکنند! / خبرنگاران تلویزیون را به سالن کنفرانس خبری نیز راه نمیدهند!
با این اوصاف انتظار میرود با توجه به سابقه قابل توجه برنامه سازان تلویزیون که مسافر ادوار جام جهانی فوتبال بودهاند، از این سرمایه گذاری تلویزیون به شکل احسن بهره برداری شود و شاهد گزارشهای فوق العاده اختصاصی خبرنگاران باشیم. با این حال با گذشت چند روز از جام جهانی، تمامی گزارشهای خبرنگاران تلویزیون یا از روی سکوی تماشاگران بوده و یا در خارج از ورزشگاه و معابر مسکو و سن پترزبورگ ثبت و پخش شده است. بخش قابل توجهی از تصاویر پخش شده از شبکههای ۳ و ورزش نیز متعلق به فیفا است که بر روی حساب یوتیوب فیفا منتشر میشود.
این نوع پوشش جام جهانی، چنین گمانه زنی را از سوی برخی رسانهها متبادر ساخته بود که تلویزیون اساساً رایت بازیها را خریداری نکرده و به همین دلیل آی دی کارت خبرنگاری به گروههای تصویری صداوسیما اختصاص داده نشده است. تداوم حضور میثاقی و دیگر خبرنگاران صداوسیما که با بلیت تماشاگران به تماشای بازیها مینشینند و با موبایل در داخل ورزشگاه فیلم میگیرند و با گوشی موبایل از فضای بازیها پخش زنده میروند، به این گمانهزنیها دامن زد.
با این حال بررسیهای «تابناک» حکایت از آن دارد که مشکل اصلی به عدم برنامه ریزی تلویزیون برای حضور در این رویداد بازمیگردد. شبکههای تلویزیونی در گروه بندی متفاوتی از خبرنگاران رسانههای مکتوب قرار میگیرند و برای آنکه بتوانند در جام جهانی روسیه فعالیت کنند باید یک «اتاق خبری / Newsroom» اختصاصی را از میزبان اجازه میکردند و متکی بر همین امکان به آنها آی دی کارت خبرنگاری تعلق میگرفته است.
رسانه ملی با وجود خرید حق پخش، به دلیل عدم برنامه ریزی یا عدم هزینه، از راه اندازی روم اختصاصی در شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ پرهیز کرده و به همین دلیل تاکنون به خبرنگاران تلویزیون کارت خبرنگاری تعلق نگرفته است. در مقابل، بسیاری از شبکههای تلویزیونیِ دیگر کشورها، اتاق خبری بسیار بزرگ و چند طبقهای ایجاد کردهاند و به شکل متمرکز در حال پوشش جام جهانی روسیه هستند.
بر اساس گزارشهای دریافتی، خبرنگاران صداوسیما در مقطعی حتی فاقد اتاق در هتل برای استراحت بودهاند و از تغذیه مناسبی نیز برخوردار نبودهاند! در این شرایط خبرنگاران صداوسیما نه تنها مجوز حضور در کنار زمین و گزارشهای اختصاصی را ندارند، بلکه حتی دوربین حرفهای را در هیچ بخش از ورزشگاه یا دیگر بخشهای جنبی نظیر سالن کنفرانس خبری نیز نمیتوانند ببرند.
باید دید مشکل عوامل صداوسیما در روزهای آینده با روشهای نامتعارف نظیر رایزنیهای معمول برای شرایط خاص رفع میشود یا همچنان خبرنگاران صداوسیما در حال گردش در خیابانها صرفاً از «حال و هوای بازیها» گزارش میفرستند و از روی سکوی تماشاگران با موبایل فیلم میگیرند و ارسال میکنند؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
آخرین ها
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد