آزاده باقری در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :خرداد سال ۱۳۹۳ بود که برای نخستینبار برنامهای به نام «خندوانه» روی آنتن تازه تاسیس شبکه نسیم رفت. نامی ناآشنا که با واژه هندوانه بازی کرده بود و اتفاقا از المانهای هندوانه نیز در طراحی لگو و شکل و شمایل دکور و صحنه هم وام گرفته بود. برنامهای که ابتدا با استودیوی سادهای تقریبا شبیه فضاهای معمول آغاز شد و تماشاگران اندکی هم داشت. تماشاگرانی که حضورشان به شرط داشتن لبخند بر لبشان مورد تایید برنامه قرار میگرفت و میتوانستند در مقابل دوربین بنشینند و میزبان مهمانی باشند که قرار بود در آن قسمت حضور بههم برساند. خندوانه به مرور طی این هفت سال و گذشت هفت فصل و تولید بیش از ۸۰۰ قسمت، در حال حاضر به یکی از معروفترین و شناختهشدهترین برندهای تلویزیونی بدل گشته. به شکلی که کمتر کسی است نام برنامه خندوانه را نشنیده باشد یا پای قسمتهای آن ننشسته باشد یا در مسابقات آن شرکت نکرده باشد یا در رایگیریها حضور نداشته باشد یا درخواست حضور به عنوان تماشاگر یا شرکتکننده در مسابقات را نداده باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که خندوانه چطور خندوانه شد؟
ایدهای که به گفته رامبد جوان ۱۰ سال قبل از شکلگیری خنداونه در ذهن داشته تا یک رئالیتیشو با حضور تماشاگران و موسیقی زنده با محوریت شادی و خنده بسازد که این مهم محقق نشد. حتی شش سال قبل از شکلگیری خندوانه امروز، رامبد جوان این ایده را به شبکه دو نیز ارائه کرد اما باز هم موفق به پیادهسازی این ایده نشد تا اینکه بالاخره این موقعیت در شبکه نسیم با مدیریت دکتر حسین کرمی، مدیر وقت این شبکه پیش آمد و با ایده رامبد جوان برای ساخت یک برنامه شاد که مردم را به شاد بودن و خندیدن دعوت میکند
موافقت شد.
نقش کلیدی اتاق فکر برای ایجاد مسیر درست خنداندن
محمدرضا شهیدیفر، بهراد جوانبخت، روزبه حسینآبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و… گروه ایدهپردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریانپور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماهها قبل آغاز شد و از بین حدود ۲۰۰۰ مقالهای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰ مقاله آن توسط دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد ترجمه و در اختیار گروه ایدهپردازان قرار گرفت. مقالاتی که به آنها در زمینههای بسیاری همچون روانشناختی، جامعهشناختی، پزشکی، اجتماعی و… کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند. نقش کلیدی فواد صفاریانپور که او را بیشتر در برنامههای علمی و البته نجوم و ستارهشناسی دیدهایم بهعنوان کارگردان تلویزیونی و عضوی از گروه ایدهپردازان در این بود که توانسته با همان نگاه علمی برنامهسازیاش یکی از ضلعهای مهم مثلث جواد فرحانی و رامبد جوان را تشکیل دهد.
این موضوع را رامبد جوان نیز در گفتوگویی بیان کرده و گفته بود: «فواد یک آدم باسلیقه، باهوش و طناز است که از همه این خصیصههایش در برنامهسازی بهره میگیرد. او به کارش تسلط دارد و صاحب تجربههای بسیار در تلویزیون است. در واقع من برنامهساز تلویزیون نیستم اما فواد هست. بنابراین از لحظهای که ما وارد مرحله اجرایی خندوانه شدیم، فواد همراه ما بود. او در ایدهپردازی، شکلگیری شرایط تولید در انتخاب آدمها نقش داشته و اصلا من باید خیلی کمخرد باشم که از او استفاده نکنم. هم خیالم از بابتش راحت است، هم هزار ایده برای من میآورد و من در ویترین برنامه میمانم و حالش را میبرم. به نظر من وجود چنین شریکی یعنی خیال راحت.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرخش ناگهانی نظرات کاربران اینستاگرام درباره رامبد جوان
- واکنش امیرمهدی ژوله به انتقادات به سفر رامبد جوان و نگار جواهریان به کانادا/ مردم چه انتقادی به جوان دارند؟
- پشت پرده مخالفت حضور ظریف در خندوانه!/کاریکاتور
- جنابخان با «دورهمی» به تلویزیون بازگشت/ سخنان رامبد جوان درباره مهران مدیری
- پردهبرداری فینالسیت خندانندهشو از حواشی این مسابقه/ عکس
- نظر خاله شادونه درباره سیمرغ ادعاشده نسرین مقانلو و رامبد جوان
- پست اینستاگرامی سهیلی برای رامبد بعد از حضور صفر کشکولی در «خندوانه»
- پست اینستاگرامی اشکان خطیبی درباره حذف یکی از هم گروهیهایش
- نوشته مهراب قاسم خانی در پی قضاوت های مخاطبان از مسابقه «خنداننده شو»
- جشن چهارسالگی «خندوانه» امشب برگزار میشود
- ماجرای سیلی زدن هما روستا به بازیگر جوان
- چرا رامبد جوان موضع انتخاباتیاش را اعلام نمیکند؟
- روایت بازیگر مختارنامه از اتفاقی که زندگیاش را تغییر داد
- آوازخوانی لری دروازه بان پرسپولیس در خندوانه/ فیلم
- یک خواننده مهمان ویژه خندوانه برای روز تولد حضرت علی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا