آزاده باقری در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :خرداد سال ۱۳۹۳ بود که برای نخستینبار برنامهای به نام «خندوانه» روی آنتن تازه تاسیس شبکه نسیم رفت. نامی ناآشنا که با واژه هندوانه بازی کرده بود و اتفاقا از المانهای هندوانه نیز در طراحی لگو و شکل و شمایل دکور و صحنه هم وام گرفته بود. برنامهای که ابتدا با استودیوی سادهای تقریبا شبیه فضاهای معمول آغاز شد و تماشاگران اندکی هم داشت. تماشاگرانی که حضورشان به شرط داشتن لبخند بر لبشان مورد تایید برنامه قرار میگرفت و میتوانستند در مقابل دوربین بنشینند و میزبان مهمانی باشند که قرار بود در آن قسمت حضور بههم برساند. خندوانه به مرور طی این هفت سال و گذشت هفت فصل و تولید بیش از ۸۰۰ قسمت، در حال حاضر به یکی از معروفترین و شناختهشدهترین برندهای تلویزیونی بدل گشته. به شکلی که کمتر کسی است نام برنامه خندوانه را نشنیده باشد یا پای قسمتهای آن ننشسته باشد یا در مسابقات آن شرکت نکرده باشد یا در رایگیریها حضور نداشته باشد یا درخواست حضور به عنوان تماشاگر یا شرکتکننده در مسابقات را نداده باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که خندوانه چطور خندوانه شد؟
ایدهای که به گفته رامبد جوان ۱۰ سال قبل از شکلگیری خنداونه در ذهن داشته تا یک رئالیتیشو با حضور تماشاگران و موسیقی زنده با محوریت شادی و خنده بسازد که این مهم محقق نشد. حتی شش سال قبل از شکلگیری خندوانه امروز، رامبد جوان این ایده را به شبکه دو نیز ارائه کرد اما باز هم موفق به پیادهسازی این ایده نشد تا اینکه بالاخره این موقعیت در شبکه نسیم با مدیریت دکتر حسین کرمی، مدیر وقت این شبکه پیش آمد و با ایده رامبد جوان برای ساخت یک برنامه شاد که مردم را به شاد بودن و خندیدن دعوت میکند
موافقت شد.
نقش کلیدی اتاق فکر برای ایجاد مسیر درست خنداندن
محمدرضا شهیدیفر، بهراد جوانبخت، روزبه حسینآبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و… گروه ایدهپردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریانپور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماهها قبل آغاز شد و از بین حدود ۲۰۰۰ مقالهای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰ مقاله آن توسط دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد ترجمه و در اختیار گروه ایدهپردازان قرار گرفت. مقالاتی که به آنها در زمینههای بسیاری همچون روانشناختی، جامعهشناختی، پزشکی، اجتماعی و… کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند. نقش کلیدی فواد صفاریانپور که او را بیشتر در برنامههای علمی و البته نجوم و ستارهشناسی دیدهایم بهعنوان کارگردان تلویزیونی و عضوی از گروه ایدهپردازان در این بود که توانسته با همان نگاه علمی برنامهسازیاش یکی از ضلعهای مهم مثلث جواد فرحانی و رامبد جوان را تشکیل دهد.
این موضوع را رامبد جوان نیز در گفتوگویی بیان کرده و گفته بود: «فواد یک آدم باسلیقه، باهوش و طناز است که از همه این خصیصههایش در برنامهسازی بهره میگیرد. او به کارش تسلط دارد و صاحب تجربههای بسیار در تلویزیون است. در واقع من برنامهساز تلویزیون نیستم اما فواد هست. بنابراین از لحظهای که ما وارد مرحله اجرایی خندوانه شدیم، فواد همراه ما بود. او در ایدهپردازی، شکلگیری شرایط تولید در انتخاب آدمها نقش داشته و اصلا من باید خیلی کمخرد باشم که از او استفاده نکنم. هم خیالم از بابتش راحت است، هم هزار ایده برای من میآورد و من در ویترین برنامه میمانم و حالش را میبرم. به نظر من وجود چنین شریکی یعنی خیال راحت.»