همه شواهد و قرائن خبر از تغییر و تحولاتی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می دهد. چه تغییر در اجرا و برگزاری آن که با خارج شدن برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره صورت گرفت و چه ساختار و چیدمان انتخاب فیلم ها که امسال تنها سه فیلم از کارگردان اولی ها به رقابت می پردازند.
اگرچه نمی توان از هم اکنون به قضاوت درباره سیاست های جدید جشنواره پرداخت و چه بسا این تغییرات، نتایج مثبتی هم داشته باشد اما یک نکته را نمی توان نادیده گرفت و آن بی ثباتی و پایداری در سیاستگذاری های جشنواره است. همین که بعد از برگزاری ۳۵ دوره از این جشنواره، شاهد تغییراتی در مفاد و ساختار اجرایی آن هستیم یعنی هنوز از مرحله آزمون و خطا عبور نکرده ایم و به یک ثبات استراتژیک در مدیریت جشنواره به مثابه مدیریت فرهنگی- هنری نرسیده ایم! واقعیت این است که سیاستگذاری درباره سازوکارهای جشنواره بر طبق اهداف آن صورت می گیرد. رجوع به جشنواره های جهانی هم یکی از مکانیسم هایی است که برای شناخت سیاست های اثربخش می تواند مفید باشد. بر این مبنا باید گفت که از جمله اهداف مهم جشنواره ها شناخت استعدادهای خلاق و جدید است که کشف و شناسایی و معرفی آنها به جهان سینما از جمله اهداف مهم برگزاری جشنواره محسوب می شود. اهمیت و ضرورت حضور فیلم اولی ها برخاسته از همین منطق و کارکرد است. در جشنواره فجر خودمان نیز در همین یک دهه اخیر بارها و بارها شاهد درخشش و شگفتی فیلم اولی هایی بودیم که به جشنواره شکوه و اعتبار بخشیدند و چشم انداز تازه ای را در برابر سینمای ایران گشودند. جشنواره هم آیینه و ویترین توان و ظرفیت و دستاوردهای سینمای ایران را به نمایش می گذارد و هم افق های تازه ای را برای آینده سینما رقم می زند. بر مبنای همین منطق، انتخاب سه فیلم اولی در جشنواره امسال می تواند از این حیث ناامیدکننده باشد و چه بسا موجب بی انگیزگی نسل جوان فیلمساز که اتفاقاً خلاق و نوآور هم هستند، شود. از سوی دیگر حضور نام های معتبر نیز می تواند به رونق و اعتبار جشنواره بیفزاید که از این حیث دست جشنواره امسال خالی نیست. حضور کارگردان هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، بهرام توکلی، حمید نعمت الله، پیمان معادی، مصطفی کیایی، احمد رضا معتمدی، باشه آهنگر، خسرو معصومی، محمد حسین مهدویان و… می تواند نوید بخش جشنواره نسبتاً گرمی باشد. جالب اینکه بسیاری از این اسامی تا چند سال پیش به عنوان فیلم اولی در جشنواره حضور داشتند و اگر این فرصت و امکان در جشنواره های قبلی برای حضور آنها فراهم نمی شد اکنون کسی آنها و سینمایشان را نمی شناخت. با این حال حضور این فیلمسازان می تواند ما را به تماشایی شدن جشنواره امیدوار کند. در واقع جشنواره امسال از حیث توجه به کارگردان های فیلم اولی از اهداف و کارکردهای جشنواره دور است اما از حیث حضور فیلمسازان معتبر و صاحب امضا به ماهیت جشنواره نزدیک است تا حاصل این سیاستگذاری در عمل چه باشد. همه چیز روی پرده ها رقم خواهد خورد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- جشنواره سیوششم در ترازوی نقد/یادداشتی از سید رضا صائمی
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد