سینماسینما، الناز راسخ
بهندرت پیش میآید که یک فیلم در ذهن آدمی ماندگار شده و ساعاتی در پسزمینه افکارش چون یک موسیقی آرام نواخته شود. این روزها که کارگردانها تزریق هیجانهای کاذب به مخاطب را چون شیوهای برای تثبیت خویش در روزمرگی تماشاگرانشان برگزیدهاند، آثاری چون «زغال» و افرادی چون اسماعیل منصف که داستانی بهظاهر تکراری را به شیوهای متفاوت روایت میکنند و احساسات مخاطب را گروگان نمیگیرند، بسیار جای تامل دارند.
«زغال» داستان خانوادهای است با بضاعت مالی اندک. خانوادهای با دستان خالی و آرزوهای کوچک که بهناگاه در میان چرخدندههای قدرت و ثروت گیر میافتند و برای رهایی ره به خطا میبرند. داستان ساده سرقت از طلافروشی و برگشت مال بهیغمارفته!
در ظاهر همه چیز به همین سادگی است. اما زندگی میتواند با همه سادگیاش پیچیده و با همه پیچیدگیاش ساده باشد. زندگی غیرت در ظاهر ساده و آرام و دمدستی است. اما فقط در ظاهر! باطن زندگی غیرت همان درون بههمریخته اوست که مدام میشنود و دم برنمیآورد. قدم برمیدارد و نمیشود. میسوزد و شعله نمیگیرد، اما دودش رنگ رخسارش را چون زغال میسازد.
«زغال» خط باریک صبوری است، تا آنجا که دیگر لبریز میشوی. «زغال» تصویر مردی است که ندارد و نداشتن حقیرش ساخته. مردی که راه داشتن را به خطا برگزیده و برای اثبات خویش چون دانههای فلفل در درون آتش بالا و پایین میپرد و تق و توقش دیگران را از حضور خویش آگاه میسازد.
وجه تمایز «زغال» از آثاری شبیه به خویش، جغرافیای روایت داستانش است. آذربایجان و طبیعت و مردمانش این اثر را منحصربهفرد کرده است. همه چیز درست و بهاندازه است. بازیها روان و جذاب و در خدمت روایت فیلم است. قابهایش زیباست، اما نه آنقدر که شبیه واقعیت زندگی نباشد.
بازیگر نقش آقا غیرت و دخترش (ژیلا شاهی) قدرت خیرهکنندهای برای همراه کردن مخاطب با خود دارند. (البته پیش از این مهارت ژیلا شاهی را در «قصر شیرین» میرکریمی دیده بودیم.)
اسماعیل منصف و تجربههای گذشتهاش در تدوین آثاری چون «پریدن از ارتفاع کم» به او این امکان را داده است تا در چیدن میزانسنش گلدرشت عمل نکند و چون ناظری ساکت و آرام به تماشای زندگی ازدسترفته خانوادهای روستایی بنشیند که معادلات پیچیده بازی قدرت و ثروت را بلد نیست و محکوم به تباهی و نیستی است.
و کلام آخر آنکه میشود به اسماعیل منصف برای روایت متفاوت داستانی بسیار دیده و شنیدهشده تبریک گفت و برایش آرزوی موفقیت و انگیزه روزافزون کرد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- گفتوگو با کارگردان فیلم «ذغال» / فیلم من می تواند۹۰ دقیقه مخاطب را راضی نگه دارد
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «خیال»؛ گنج هفتادوششمین جشنواره فیلم کن
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- پلمب مجموعه سینمایی گلشن مشهد به دلیل بیحجابی
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «برادران سوپر ماریو»، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ شد
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- «نگاه سکوت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- «آیههای زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟/ جدول ستاره منتقدان فرانسوی
- تیم کشتی آلیش بانوان ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛ تندیس شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران اهدا شد
- نخستین نمایش عمومی «رویای بنفشهها» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- نسخه ویژه نابینایان «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی منتشر میشود
- هدایای ویژه همراه اول برای خوزستانیها بهمناسبت روزهای خرمشهر و دزفول
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- دو نمایش تازه به نوفللوشاتو میآید/ اجرای «رومئو و ژولیت» تا ۱۲ خرداد
- «درب» در سینماهای فرانسه اکران میشود
- نمایش دو فیلم کوتاه ایرانی در نیومکزیکو
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «عمل کشتن»؛ روایتی از کشتار کمونیستها توسط گنگسترهای اندونزی
- حسن فتحی: هنوز سریال جدیدم را انتخاب نکردهام
- «واشکافی یک سقوط» در صدر جدول منتقدان فرانسوی