دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی فیلم «عنکبوت مقدس» را که در جشنواره فیلم «کن» به نمایش درآمد، بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیهکننده و عوامل سازنده دانست.
به گزارش سینماسینما به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن یادداشت دکتر سید سعیدرضا عاملی بدین شرح است:
«هر ساله جشنوارههای جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای متفاوت در مناطق مختلف جهان برگزار میشود. این جشنوارهها زمینهای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان به حساب میآید. در جشنوارههای جهانی فرصتی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف در عرصهی سینمایی فراهم میشود.
جشنواره «کن» فرانسه یکی از شناخته شدهترین جشنوارههای بینالمللی است که با نگاهی به بخشهای مختلف و انتخابهای هرساله آن میتوان به اهداف سوگیرانه آن پی برد. جشنوارهای با اغراض روشن سیاسی و دور از ارزشهای انسانی که زمانی بخش فیلم های مستهجن داشت و از سال ۲۰۱۰ نخل دگرباشی که ترویج همجنسگرایی، دو جنس گرایی و … است را به بخشهای رسمی خود اضافه کرد.
بخش رسمی این جشنواره شامل فیلمهای بلند و کوتاه و «نوعی نگاه» تاکنون ۲۴ جایزه به سینماگران ایرانی اعطا کرده است. این جوایز اکثرا به فیلمهای ایرانیان ساکن در خارج از کشور اختصاص داشته ولی به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است. در جشنواره ۲۰۲۲ در ادامه روشهای تخریب کننده گذشته، این جشنواره توهین آشکار دیگری به فرهنگ و ارزشهای مردم ایران اسلامی را دنبال کرد.
فیلم «عنکبوت مقدس» داستان فریبکارانه قاتل سریالی است که با عصبیت کورکورانه جاهلی نسبت به قتل زنان اقدام میکند و آن را نماد تقدسگرایی و دینداری نموده است. این فیلم که با گروهی از مهاجرین ایرانی در کشور اردن ساخته شده، نه تنها مجوزی از نهادهای مسئول در ایران نداشته بلکه نشاندهنده برنامهریزی دقیق دشمن برای نمادسازی نسبت به «انسان مذهبی» و تخریب مفهوم «تدین و ایمان» است. در واقع کشور سازنده، فرانسه و سفارش شده آن جشنواره کن به حساب میآید. نسبت ناروا به مردم متدین و مسلمان و تعمیم عصبیت یک فرد به ظاهر متدین به عموم جامعه مومنان، نوعی تخریب نسبت به جامعه بزرگ و ملت شریف ایران است.
نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان میدهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دینداران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزارهای تمدن صلح و آرامش است. در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابانها آمدهاند و منابع آماری نشان میدهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت میشوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار میگیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده است. خوب بود جایزه «کن» به بازنمایی خشونت علیه زنان در فرانسه میپرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را میگرفت.
به نظر میرسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، به دنبال تخریب زمینه بودهاند و سرزمین مقدس امام رضا «علیهالسلام» و امامالمسلمین را که سالیانه میلیونها مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهرهگیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف میروند، هدف عنکبوتی، تاریکفکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا «علیهالسلام»، محملی برای آرامش و آغازها و انجامهای معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشهورزیهای عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.
در اندیشه قرآنی اسلام، وجه مشترک همه کفار عصبیت است؛ آنها که به صورت کورکورانه از گذشتگان تقلید میکنند و اهل تدبیر و عقلانیت نیستند و گرفتار خشونت و کشتارهای جمعی و زیرپا گذاشتن حقوق و خصوصاً حق زندگی دیگران میشوند. اما در واقعیت، اندیشه و جامعه اسلامی، مظهر عقلانیت و رفتار اخلاقی با رعایت کرامت انسانی و احترام به حقوق همه انسانهاست. از منظر دین، قتل یک انسان بزرگترین معصیت الهی است که مستوجب بالاترین حکم کیفری است. در این فضا، دین را با عصبیت پیوند زدن، یک بازی شیطانی بیش نیست.
در جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد توجه به ارزشهای انسانی و به خصوص بانوان سرلوحه سیاستها و برنامهریزیهای ملی است و در برابر مهاجمین به این ارزشها، مقابله و مواجهه محکوم کننده صورت گرفته و همواره تامین امنیت و سلامت زنان و دختران این سرزمین را دنبال کرده است. همانطور که در ماجرای قاتل سریالی که بیشتر گرفتار جنون داعشی بود تا فرهنگ اسلامی سازگارانه، دستگاههای امنیتی و قوه قضائیه به درستی ورود پیدا کرده و پس از بررسی دقیق پرونده، نسبت به حکم شرعی اعدام قاتل اقدام شده است.
بر این اساس سه نکته مورد تاکید قرار میگیرد:
۱. هجوم غرب و به طور خاص فرانسه به ارزشهای اسلامی و انسانی، سابقه دیرینهای دارد که نمونه آن بیحجابی اجباری نسبت به خانمهای مسلمان است. این بیاحترامی و حرمتشکنی نسبت به ارزشهای اسلامی در دوره ظهور انقلاب آزادیبخش اسلامی در ایران به بالاترین حد خود رسیده است. تهاجمی برنامهریزی شده، مهندسیشده و هدفمند که هدفی جز تخریب بنیانهای اساسی جامعه مانند دین و خانواده را ندارد و هر روز در عرصه متفاوتی به نمایش گذاشته میشود. این تلاشها برای خاموشی نور الهی یقیناً سرانجام نیکی برای دشمنان نخواهد داشت و گسترش معنویت، ظهور اسلامگرایی در جهان و به خصوص در اروپا و فرانسه و افول تفکر جدایی دین از عرصههای مهم زندگی را بدنبال خواهد داشت. بدیهی از منظر دین مبین اسلام، خیرخواهی برای همگان و دعا برای سلامت و تعالی همه جامعه بشری، یک خصلت دینی و نشان از عمق دینداری است.
۲. شایسته است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حقوقی کشور دعوای حقوقی علیه جشنواره کن را به استناد تشویق بازنمائی دروغ، ترویج خشونت و تخریب حقوق عامه مردم شریف و متدین ایران اسلامی در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کنند و ایجاد رویههای حقوقی مقابله با تخریب اسلام و مسلمانان را دردستور کار با همکاری کشورهای اسلامی قرار دهند.
۳. از جامعه فاخر هنری ایران انتظار میرود با نگاهی متفاوت، ارزشهای جامعه اسلامی ایران از جمله خانوادهگرایی، ظلمستیری، عدالتگرایی، احترام به دیگران، از خودگذشتگی و ایثار و عشق و مهربانی به آستان امامرئوف حضرت رضا علیه السلام که جزئی از هویت و سیره و منش دائمی ایشان است را در آثار هنری، فیلمهای اندیشه برانگیز کوتاه و بلند و در روایتهای داستانی جذاب بازنمایی کند و نماد شخصیتی نسل جوان امروز ما، سردار سلیمانی عزیز را در پیوند با ولایت و امامت محور نمادسازیهای ملی و جهانی قرار دهد.
به طور حتم «عنکبوت مقدس» بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی و صهیونیستی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیهکننده و عوامل سازنده است که امیدواریم مردم فرانسه و سایر ملتهای اروپائی و البته جوامع اسلامی نسبت به سیاست تشویق تخریب مسلمانان و عدم رعایت حقوق زندگی شرافتمندانه دیگران اعتراض عمومی کرده و پویش ضد نژادپرستی نسبت به جشنواره کن را دنبال کنند تا شاهد آرامش محترمانه در فضای رسانهای باشیم.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- بیانیه خانه سینمای ایران درباره مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- خبرهایی از بازار فیلم جشنواره کن/ احتمالا دولت ایران در بازار نخواهد بود
- منابع فرانسوی: محمد رسولاف در پی ممنوعیت خروج از کشور از حضور در هیأت داوران کن بازماند
- هیروکازو کورئیدا با «هیولا» در کن/ یک موفقیت دیگر تکرار میشود؟
- فیلمهای بخش هفته منتقدان جشنواره کن معرفی شدند
- آثار راه یافته به هفتادوششمین جشنواره کن معرفی شدند/ یک رویداد سینمایی پرستاره
- بدون امکان خودکشی، سالها پیش خودم را کشته بودم/ خلاصه داستانی که کیارستمی برای «طعم گیلاس» نوشت
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
آخرین ها
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت