سینماسینما، ایلیا محمدینیا:
«همه بچه های مامان»/ خسته کننده و ملال آور
فیلم”همه بچه های مامان” داستان خانه ای ویلایی است که صاحبانش می خواهند آن را تخریب و از دلش چند آپارتمان در آورند.مادر خانواده اما نگران درختان باغچه کوچک خود است درختانی که او کاشته و حال به بار نشسته اند. رضوان سرمد کارگردان فیلم دختر خانواده است او با دوربینش تلاش می کند از دل دغدغه و نگرانی های مادرش فیلمی بسازد اما عملا توفیق چندانی ندارد. فیلم داستان خاصی را دنبال نمی کند هر چند که کارگردان تلاش دارد که بقبولاند که مادر نگران باغچه کوچک خانه است و البته چند فصل کوتاه از فیلم هم اختصاص به تلاش مادربرای نجات باغچه دارد اما عملا مواد موجود در فیلم (تصاویروگپ و گفت ها)برای تبدیل شدن به یک فیلم بلند مستند کافی نیست. در واقع درامی شکل نمی گیرد ما مادر را به کرات در باغچه می بینیم که در حال آبیاری است و مکرر می گوید درختانش را از بچه هایش بیشتر دوست دارد(باور کردنش خیلی سخت است) اما دل نگرانی ها او آن قدر قدرتمند نیست که درامی را شکل دهد.در نتیجه فیلم می شود ملغمه ای از همه چیز و هیچ چیز و البته کمی هم نگرانی مادر برای باغچه ای که سرنوشتی محتوم دارد.
چند سال پیش مستند “خوان بی خان ” به کارگردانی هادی معصوم دوست راهی را در سینمای مستند باز کرد که امکانات سینمای مستند در حوزه سوژه یابی را گسترش بیشتری داد.در خوان بی خان درام به خوبی شکل گرفته و به تصویر کشیده می شود اما در فیلم “همه بچه های مامان” ما عملا با اثری عقیم و خسته کننده و ملال آور مواجه هستیم
«پنهان شدهگی»/ میخواهد فیلم مهمی جلوه کند
سید رضا رضوی پیش از این فیلم “ثانیه های سربی” را دیده بودم که در آن کارگردان تلاش می کند نقبی به حوادث ۱۷ شهریور سال ۵۷ بزند. فیلم درباره خاطرات یک آپاراتچی سینما از روز ۱۷ شهریور ۵۷ است.فیلمساز در آن فیلم تلاش داشت از دریچه نگاه آپاراتچی سینما به حوادث آن روز بپردازد و نتیجه کار به رغم کاستی ها اثری گرم و دلنشین بود.حال رضوی باردیگر با استفاده از فیلمی ۲۷ ثانیه ای که با یک دوربین ۸ میلیمتری گرفته شده است و ما آن را در ثایه های سربی دیده بودیم با کمک مستند ساز دیگری(رایا نصیری) تلاش می کند جست و جویی تازه را برای یافتن فیلمبردار این فیلم کوتاه آغاز کند.و البته خیلی زود به مقصد می رسد.در پنهان شده گی رضوی از همان فرمول آشنایی فیلم ثانیه های سربی بهره می گیرد.اما مشکل در اینجاست که داستان در پنهان شدگی آنقدر کشش ندارد که مخاطب را ۹۹ دقیقه پای فیلم و روایتش نگه دارد.
در واقع درامی شکل نمی گیرد که بتواند برای مدت زمانی طولانی مخاطب را با خود همراه سازد.
واقعا چقدر اهمیت دارد که فیلمساز بخواهد گلوله ای که شیشه پنجره اموزشگاه را شکافته و در بخش زیرین سقف به دیوار نشسته را بیابد که فصلی طولانی را به آن اختصاص می دهد. گلوله چه کارکرد دراماتیکی در پیشبرد قصه فیلم دارد که این همه صرف آن می شود؟ آیا گلوله به منظور هدف قرار دادن آقای شجاعی فیلمبردار شلیک شده است؟ پرسشی که هیچگاه در فیلم مطرح نمی شود. در پایان فیلم که گلوله با هزار لطایف الحیل از دل دیوار بیرون کشیده شده چه اتفاق تاریخی را رقم می زند که مخاطب از آن بی خبر است؟
پنهان شده گی اثری کشدار و خسته کننده و و ملال آور است که می خواهد فیلم مهمی جلوه کند . که نیست .
«نجات»/ فیلم کاملی نیست
امیرحسین نوروزی در مستند” پل ” که می تواند موقعیتی ملتهب را به خوبی مدیریت کند اما نجات مستندی است که می تواند در نهایت بخشی از یک مستند بلند تلقی شود و خود آن قدر قابلیت ندارد که در مقانم فیلمی کوتاه و مستند عرضه شود.(هر چند در جشنواره فیلم حقیقت همه چیز امکان پذیر است).فیلم با صحنه های از فیلم پل آغاز می شود و کارگردان با همراهی یکی از کاراکتر های آن فیلم جست و جویی تازه را شروع می کند.اما مخاطب در نمی یابد با چه هدفی و چه منظوری این همراهی شروع می شود. در واقع در فیلم شروعی را شاهد نیستیم..البته که فیلم با فصل نجات مردم اسیر در محاصره داعش به پایان می رسد اما در شروع فیلم مخاطب درگیر این قصه نمی شود چرا که به یک باره همه چیز در پایان فیلم شکل گرفت و به پایان رسید.
فیلم اما از صحنه های جذابی برخوردار است همانند صحنه ای که نیروهای مقاومت تلاش می کنند با استفاده از امکانات امروزی همچون پهباد مواضع داعشی ها رصد کرده و به آنها حمله ور شوند.اما یادمان باشد در سینمای مستند شکل گیری داستان برای جذب و همراهی مخاطب اهمیت دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند خوشه طلایی از یک گندمزار/ نگاهی به چند فیلم مستند که در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمدند
- جشنواره حقیقت روی میز نقد «نردبان»/ گفتوگو با کارگردان بهترین فیلم جشنواره در شبکه مستند
- اکران «کودتای ۵۳» در آمریکا و اروپا/ اکران آنلاین در ایران از ۱۷ دی
- گزارش اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت»/ «جاهای خالی پر شود»؛ بهترین فیلم جشنواره
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ مستند «کودتای ۵۳»، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
- اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت» را در کدام پلتفرم ببینیم؟
- پیام تصویری فردریک وایزمن به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت
- کرونا با جشنواره مستندسازان چه کرد؟/ تغییر «حقیقت» به دست طبیعت
- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی: برگزاری آنلاین موجب استمرار در حیات سینمای مستند شد
- مراسم نکوداشت منوچهر طیاب برگزار شد/ فیلمسازی از نسل عقلانیت
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- یادداشتهای چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ یک
- تا پایان روز پنجم جشنواره سینماحقیقت؛ ۱۵ فیلم پرمخاطب و ۱۵ فیلم برتر از نگاه تماشاگران سینماحقیقت اعلام شد
- برنامههای روز هفتم جشنواره سینماحقیقت/ بزرگداشت منوچهر طیاب
- مروری بر رویدادهای روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اسامی آثار نامزدشده بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر اعلام شد
- طباطبایینژاد: مساله فیلم «قاتل و وحشی» در حوزه اختیارات من نیست
- درگذشت بازیگر جوان کرهای/ علت مرگ، نامعلوم
- اسامی فیلمهای راهیافته به بخش «ملی» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش اعلام شد
- آغاز پخش سریال «خوب، بد، جلف: رادیو اکتیو» از جمعه
آخرین ها
- در گلدن گلوب ۲۰۲۱ جایزه سیسیل بی دومیل به جین فوندا اهدا میشود
- آغاز پخش سریال «خوب، بد، جلف: رادیو اکتیو» از جمعه
- درگذشت بازیگر جوان کرهای/ علت مرگ، نامعلوم
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- طباطبایینژاد: مساله فیلم «قاتل و وحشی» در حوزه اختیارات من نیست
- معرفی پروژه جدید رابرت دنیرو/ همکاری با نتفلیکس
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- اسامی فیلمهای راهیافته به بخش «ملی» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش اعلام شد
- «هری پاتر» سریال میشود/ هنوز جزئیات داستان روشن نیست
- تغییرات کرونایی در قوانین «بفتا ۲۰۲۱»
- اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران / گزارش تصویری
- اسامی آثار نامزدشده بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر اعلام شد
- برگزیدگان سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ «اسب سفید بالدار»، بهترین فیلم
- افشاگری آسیا آرجنتو علیه یک کارگردان مشهور
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- آتیلا پسیانی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا برای «جنایت بیدقت» شهرام مکری
- اعلام جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- نمایش «یاماها»/ گزارش تصویری
- نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه فجر۳۹
- تعداد سینماهای مردمی «فجر ۳۹» افزایش مییابد/ اکران تا ساعت ۸ شب
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- کیوان کثیریان: تکصدایی نتیجه سپردن نظارت بر تولید محتوای فضای مجازی به صداوسیماست
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- کودکان کار، جیببر نیستند!/ انتقاد یک فعال حقوق کودک از سریال «ملکه گدایان»
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند