سینماسینما: سبا حیدرخانی گزارشی درباره شانزدهمین انتخابات هیات مدیره خانه سینما نوشته که در روزنامه هم میهن منتشر شده است. این گزارش را میخوانید:
روزهایی پر التهاب برای خانهای که «حاشیه» همدم همیشگیاش بوده است؛ از روزهای سیاه ریاست جمهوری محمود احمدینژاد و حضور جواد شمقدری برکرسی ریاست سازمان سینمایی تا دولت سیزدهم که دولت قصد کرده تا استقلال «خانه سینما» را از بین ببرد. اما این نهاد صنفی با تصمیماتی که در هفتههای اخیر گرفته، نشان داده که قرار نیست به این آسانی کوتاه بیاید.
انتخاباتی پر حاشیه
انتخابات پرحاشیه شانزدهمین دوره هیات مدیرهی خانه سینما سرانجام روز نهم شهریور با برپایی مجمع عمومی برگزار شد؛ پس از یک دوره تعویق و با اما و اگرهای فراوان. نقطه عطف این حاشیهها به لغو مجمع عمومی و انتخابات در تاریخ قبلی، براساس درخواستی از وزارت ارشاد برمیگردد. قصه از این قرار است که ابتدا قرار بود مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما روز دوم مرداد برگزار شود. اما تنها چند ساعت مانده به شروع مجمع، نامهای از وزارت ارشاد به خانه سینما ارسال شد که در آن تاکید شده بود نامزدهای هیأت مدیره باید توسط این وزارتخانه تایید صلاحیت شوند.
بنابراین با وجود آنکه تاریخ انتخابات از مدتها قبل تعیین و اعلام رسمی شده بود و حتی گفته میشد که رییس سازمان سینمایی در نامهای، نمایندهی سازمان را برای نظارت بر انتخابات به خانه سینما معرفی کرده است، این برنامهریزی لغو و به زمانی دیگر موکول شد.
پس از این ماجرا، هیات مدیره اسامی نامزدهای صنوف را به وزارت ارشاد برای احراز صلاحیت ارسال کرد که در بین آنها فرهاد توحیدی تایید نشد. اگرچه این موضوع هیچ وقت به صورت کتبی و رسمی اعلام نشد، اما نتیجهاش انصراف توحیدی از نامزدی در انتخابات بود؛ همانگونه که پیشتر مجید برزگر هم مجبور به انصراف شده بود.
اما به جز ماجرای تایید صلاحیتها، آنچه اوضاع خانه سینما را به صدر اخبار روزهای اخیر رساند، استعفای ناگهانی مدیرعامل خانه سینما بود که در پنجم شهریور و چند روز مانده به برگزاری انتخابات رسانهای شد.
کارشکنی اقلیت، دوگانگی و استعفا
روز چهارشنبه دوم شهریور منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما از این سمت استعفا داد. استعفایی که خیلی زود پذیرفته و البته با استعفای رئیس هیات مدیره خانه نیز همراه شد. محمدعلی نجفی، رئیس هیات مدیره خانه سینما که پیش از آن در واکنش به استعفای منوچهر شاهسواری گفته بود: «این استعفا فعلاً قبول نمیشود؛ مگر اینکه من خودم نیز به این نتیجه برسم که مصلحت بر این است که من هم در هیئت مدیره نباشم.» روز جمعه چهارم شهریور به دلیل «دوگانگی و تشتّت مستمر در تصمیمگیریهای هیئت مدیره و همچنین شائبه دخالتهای فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»از سمتش استعفا کرد. نجفی در متن استعفای خود تاکید کرده بود که نمیتواند با کارشکنی اقلیت جریانهای متأثر از دخالتهای خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما همراهی کند. او در ادامه نوشت که برخی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند؛ انتخابات و مجمعی عمومی که پیشبینی میشد برگزاریاش با ابهام فراوانی روبهروست، در نهایت روز ۹ شهریور برگزار شد و نتیجه آن پیام روشنی برای دولت داشت.
در اولین جلسه هیئت مدیره خانه سینما که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد، اعضای هیئت مدیره پس از بحث و گفتگو درباره اولویتها، نیازها و برنامههای پیشبینی شده، به اتفاق آرا محمدمهدی عسگرپور را به عنوان رئیس هیات مدیره دوره شانزدهم خانه سینما انتخاب کردند.
بر اساس اعلام سخنگوی هیات مدیره خانه سینما، طی این جلسه علی لقمانی به عنوان نایب رییس، رسول صدرعاملی به عنوان سخنگو و مسعود امینی تیرانی به عنوان دبیر هیات مدیره برگزیده شدند. هیات مدیره متشکل از علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمد مهدی عسگرپور و مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به عنوان اعضای اصلی و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علی البدل هستند.
پیام روشن خانه سینما برای وزارت ارشاد
پس از انتخابات، تحرکاتی برای زیر سوال بردن آن از سوی جریان مخالف خانه سینما شکل گرفت که همچنان نیز تداوم دارد. این تحرکات با محوریت محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و همچنین رئیس یکی از صنوف تهیهکنندگان همچنان تداوم دارد. تحرکاتی شبیه آنچه که پیش از این و در دولت محمود احمدینژاد منتهی به تعطیلی خانه سینما شده بود.
محمدحسین نیرومند در روزهای اخیر در یادداشتی به ابطال مصوبه هیات وزیران درباره تشکیل نهادهای صنفی فرهنگی زیر نظر وزارت کار توسط دیوان عدالت اداری، اشاره و تاکید کرده بود که «خانه سینما باید تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بازگردد تا معافیتهای مالیاتی و کمکها به این نهاد صنفی امکان تداوم پیدا کند.»؛ موضعگیریهایی مشابه دوره ریاست شمقدری بر سازمان سینمایی و این بار با هدف از بین بردن استقلال خانه سینما.
مناقشاتی که سابقه تاریخی دارد اما این بار ابعاد تازهتری یافته و خانه سینما را به آوردگاهی برای این نبرد سینمایی-سیاسی تبدیل کرده است. بسیاری، حضور محمدمهدی عسگرپور را در سمت ریاست هیات مدیره خانه سینما، که قبلا مدیرعامل آن هم بوده پیام روشن این صنف در برابر ماجراجوییهای رییس سازمان سینمایی و مجموعه وزارت ارشاد دانستهاند. کسی که با حضوری فعال در جریانهای سیاسی دولت احمدینژاد و تعطیلی خانه سینما، نشان داده قرار نیست از مواضع صنفی خود کوتاه بیاید. اما آیا این بار کشتی پرتلاطم خانه سینما بدون تلفات، به ساحل آرامش میرسد؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
آخرین ها
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان