سینماسینما، نیوشا صدر:
«همه انسانها شاهزاده متولد میشوند، سپس پدر و مادر آنها را میبوسند و به قورباغه بدل میکنند» – اریک برن
نظم و بینظمی، هر دو به یک اندازه زندگی نوجوان را تهدید میکنند، شاید مانند هر انسان دیگری. همانطور که نظم کامل و محتوم، از آنجایی که طالب ثبات است، او، استعدادهایش و جوهر انسانیاش را به بند میکشد و روح آزادش را سرکوب میکند، بینظمی کامل نیز تفاوتها را برایش از میان میبرد، قدرت تصمیمگیری و اراده را بیمعنا میکند و به سکون نیروی محرک انگیزهاش منجر میشود. همواره باید خطوط قرمز مشخص و کارآمدی باشند تا حتی عصیان نوجوان در میان این خطوط و با عبور از آنها معنا بیابد. باید نقاط ممنوع روشنی باشند تا هدف عصیان نوجوان قرار بگیرند.
درک اینکه نوجوان کجای مرز میان کودکی و نوجوانی ایستاده است، اغلب برای پدر و مادر دشوار است. مسئولیتهایی بر دوشش میگذارند که درحقیقت بر شانههای نحیف یک کودک سنگینی میکند و پیشفرضهایی نسبت به او، گستره اعمال و حد و حدود امیال و آرزوهایش دارند که شاید مدتها قبل از آن عبور کرده باشد. در عین حال خود او نیز پیوسته در درک قابلیتها و درک جایگاهش سردرگم میشود و نبود قاعده و مرز به این سردرگمی دامن میزند. او ظاهرا قادر است مانند یک بزرگسال تصمیم بگیرد، اما در لحظه آنچه را به نظرش بهتر میرسد، انتخاب میکند. ذهن بیتجربه او هنوز به سنجیدن عواقب خو نگرفته است. تصویری که برزگر از سینای نوجوانش ارائه میکند، تصویر او در چنین شرایطی است که میتوان آن را در واژه بیپناهی خلاصه کرد. هیچکس تکیهگاه عاطفی او نیست و عملا، بدون اینکه کسی در کلام بر آن تاکید کند، طرد شده است. او در دنیایی رها شده که نه قواعدش را میشناسد و نه میتواند از پس آن بربیاید، و از آنجایی که بهطور موقت و با تصمیمهای آنی قادر است همه چیز را در ظاهر متعادل نگه دارد، خودش نیز از این گمشدگی آگاه نیست. او را به خودش سپردهاند و این مسئولیت بسیار سنگین ظاهرا خودش را نیز قانع کرده که باید نقش یک مرد را ایفا کند. سینا دستوپا میزند و در لحظه تمام تلاشش را میکند که در قالب یک مرد با پیشفرضهای آشنایش جای بگیرد. اما بیشتر و بیشتر فرومیرود. حتی تلاش او برای یافتن تکیهگاهی عاطفی و موفقیت ناپایدار آن نیز بیش از پیش به حس طردشدگیاش دامن میزند.
گریه پایانی سینا، بیش از آنکه گریه فرد بالغی باشد از سر خستگی و درد، گریستن کودکی است که به بیپناهی خود آگاه شده است.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید برزگر: جشنواره فیلم کوتاه تهران باید در حذف جریان سانسور کوشا باشد تا بتوانیم جشنوارهای واقعاً جهانی داشته باشیم
- گفتگو با مجید برزگر/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- ابوالحسن داودی رییس انجمن تهیهکننده _کارگردانان سینما شد
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- صدور مجوز نمایش برای ٢ فیلم/ پروانه نمایش «آتابای» صادر شد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- «بچه گرگ های دره سیب» در ۲ بخش جشنواره کودک به نمایش در میآید
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان ایسفا؛ سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۶)
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- گزارشی از روز سوم دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ یک روز مانده به پایان
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- «سینگو» در جشنواره زلین اکران میشود
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- گشتی در جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است