یک پخشکننده سینمایی با تاکید بر اینکه “این یک نُقصان بوده که تاکنون اطلاعات فروش فیلمها به صورت رسمی ارائه نمیشد” معتقد است: سامانه فروش بلیت سینمای ایران جلوی بزرگنماییها را خواهد گرفت و به شفافسازی بیشتر سینمایی ایران کمک خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، مرتضی شایسته سخنگوی کانون پخش کنندگان سینمای ایران در ارزیابیاش از سامانه فروش بلیت سینما ایران توضیح داد: راهاندازی این سامانه اتفاق مثبتی بود زیرا در این شرایط سینمادار میداند که چندین نفر امکان نظارت بر فعالیتهای او را دارند و کارهایشان کنترل میشود. از طرف دیگر پخش کنندگان نیز میدانند صاحبان فیلم، کارشناسان و … میتوانند بر روی میزان فروش آثارشان مطالبهگری داشته باشند.
او ادامه داد: علاوه بر آن، درآمد حاصل از فیلم و محاسبه سهم تهیهکنندگان از میزان این فروش، روندی شفاف پیدا میکنند که قطعاً مفید خواهد بود. من تاکنون نکته منفی در اجرای این طرح ندیدم زیرا مدتهاست که تهیهکنندگان و پخش کنندگان به دنبال فروش شفاف فیلمهایشان بودند که از طریق این سامانه به وقوع پیوست.
این پخشکننده سینمایی در ادامه صحبتهایش افزود: در این سالها صاحبان فیلم و پخشکننده به دنبال راهی بودند که بدانند اثارشان در یک سال چقدر فروش داشته است. فیلم هایشان در سانسهای مختلف روز چقدر درآمد داشته، سینماهای شهرستان و تهران چه تفاوتی با هم داشتند و حالا همه این سوالات به صورت رسمی اعلام میشود.
تهیه کننده “آتیش بازی” و “تیکآف” درباره اینکه آیا فیلمسازانی در این چند روز نسبت به فروش آثار، سهم دریافتی از فیلم و … مطالبهگریهایی داشتهاند؟ گفت: هنوز مطالبهگری خاصی صورت نگرفته است اما میدانیم این اتفاق مفید و خوبی خواهد بود که عوامل سازنده یک فیلم از بازیگر تا مدیر تولید و کارگردان و تهیه کنندهای که فیلمهای درحال پخش دارند، از ریز جزئیات فروش آثارشان مطلع شوند.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، این است که با وجود چنین سامانهای که به صورت آنلاین اطلاعاتش به روز میشود، تهیهکنندگان به سرعت به اطلاعات فروش دست پیدا میکنند و در جریان میزان استقبال از اثرشان قرار میگیرند و به این طریق میتوانند برای نمایش آن و بالا بردن تعداد مخاطبان برنامهریزی کنند. در این سالها گاهی پیش میآمد که صاحبان اثر فکر میکردند میزان استقبال از فیلمشان باید خیلی بالا باشد و چنین ادعایی داشتند درحالیکه در واقعیت چنین نبود. اکنون با امکان دسترسی همه به این سامانه و مقایسه فروش روز اول و دوم، خود صاحب اثر با واقعیت مواجه میشود و میفهمد اثرش شرایط خوبی دارد یا ندارد یا میزان فروش پایین آمده، افزایش پیدا کرده، کدام سینما بهتر بوده و چه سینمایی مخاطب کمتری داشته و حتی ساعت سانسهایش را نیز میتواند مقایسه کند و در نهایت حق به حقدار میرسد.
شایسته با بیان اینکه پیش از این پخش کنندهها و تهیه کنندهها به این سامانه دسترسی داشتند اما سطح اطلاعاتی که در اختیارشان داده میشد بسیار کمتر بود، اظهار کرد: در حال حاضر میزان دسترسی به صورت جزئیتری صورت گرفته است و افراد میتوانند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند و اطلاعات به روزتر هستند. موضوع دیگر هم این است که برخی از بازیگران هستند که نسبت به فروش فیلمهایشان حساس هستند و حالا آنها هم امکان دریافت این اطلاعات برایشان ایجاد شد. همچنین مدیران تولید نیز با داشتن این اطلاعات میتوانند سطح فعالیتهایشان را ارتقا دهند.
این پخش کننده با تاکید بر اینکه ” این یک نقصان بوده که تاکنون چنین اطلاعاتی به صورت رسمی ارائه نمیشد” گفت: ما یک پخشکننده قدیمی داشتیم که همیشه فروش فیلمش را به مطبوعات زیادتر از آنچه که بود میگفت و در توجیه حرفش بیان میکرد که من اطلاعاتی را از تمام سینماهایم دارم که شما ندارید! اما الان با وجود این سامانه باید اطلاعات باهم منطبق باشند و در نهایت میشود جلوی همه بزرگنماییها را گرفت و به شفاف سازی بیشتر سینمایی ایران کمک کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست