محمد تاجیک :
*اگر چند سال پیش ، تعریف می کردند که در چند سال آینده با آمدن یک دولت انقلابی و اصولگرا و با پرفروش شدن برخی فیلمفارسی ها ، از آن به عنوان دستاورد خود یاد می کنند شاید چندان کسی باور نمی کرد ، اما الان برای خیلی ها این موضوع به واقعیت پیوسته است .
*در چند روز اخیر ، مصاحبه های زیادی از وزیر محترم ارشاد خواندم و دیدم که بسیار بر رونق داشتن سینما تاکید داشت و رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل و شهر هرت را دلیل اصلی رونق سینما دانسته بود .
*کسی با پرفروش شدن برخی فیلمها مثل هتل و فسیل مخالف نیست ، اتفاقا اگر برخی فیلمها مثل هتل و فسیل نبودند خیلی از سینماها ، حقوق کارمندان خودشان را هم نمی توانستند بدهند .اما سینما وقتی رونق دارد که فیلمهای پرفروش و پر مخاطب در همه ژانرها باشد نه فقط یک ژانر خاص .
*از سویی دیگر اکران فیلمهایی مثل فسیل ، هتل و ….با انتقاد تند روزنامه های مهم اصولگرا مواجه شده ، از روزنامه رسالت گرفته تا روزنامه وطن امروز .
*این سواِل مطرح است : اگر رونق سینماها حاصل سیاستهای وزارت ارشاد است چرا فیلم بسیار خوبی مثل جنگل پرتقال از فروش چندان خوبی برخوردار نشده ؟فیلمی که حال خوب کن است و با استقبال منتقدان مواجه شده است .
*دربرخی رسانه ها ودر اظهارات برخی مسئولان ، آنقدر بر این ماجرای رکورد شکنی فیلمها مانور داده می شود که انگار با سیاستها و راهکارهای آنان این اتفاق افتاده ، حتی اگر این اتفاق با سیاستها وراهکارهای آنان اتفاق افتاده باشد خیلی با شعارهای دولت انقلابی و اصولگرا نسبتی ندارد .
*وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ، هرچیزی را مثل رونق کتابخوانی یا استقبال از جشنواره فیلم کوتاه و سینما حقیقت را جزو دستاوردهای خود بدانند ولی رکورد شکنی فیلمهایی مثل هتل و فسیل را به عنوان دستاورد جا زدن ، از عجایب روزگار ماست .حتی اگر بخواهیم خیلی نگاه منفی به دولت اصولگرا نداشته باشیم و نیمه پر لیوان را نگاه کنیم ، مثلا ساخت سالن های جدید را می توان از معدود اقدامات خوب دولت اصولگرا دانست ولی مانور دادن روی رکورد شکنی چند فیلمفارسی ، به هیچ وجهی قابل هضم نیست .

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «پیرپسر»؛ فیلمی درباره روان انسان و پیچیدگیهای قدرت و سلطه
- نگاهی به فیلم «فرشتگان کثیف»/ زنان سرسخت
- فوت هنرمند پیشکسوت؛ محمدعلی تبریزیان (همایون) درگذشت
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به مخالفین اکران فیلم «پیر پسر»/ شرمتان باد، سیه فکران ضد سینما وهنر!
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد