کارگردان پیشکسوت سینمایی ایران معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند، نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند.
داریوش مهرجویی با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجود آمده است گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور تنها نهادی است که میتواند به یک فیلم مجوز نمایش بدهد و وقتی این مجوز صادر شد یعنی آن فیلم میتواند به نمایش دربیاید و باید هم نمایش داده شود. از طرف دیگر وزارت ارشاد باید از مجوزهایی که صادر میکند حمایت کند و از فیلمسازانی که برای آنها مجوز صادر شده دفاع کند نه اینکه همه را یک به یک به حال خود رها کند.»
مهرجویی فیلم رستاخیز را اثری قابل دفاع و پرزحمت دانست و افزود: «یک فیلمساز کاربلد و خوشنام فیلم سختی را کارگردانی و ساخته است و مجوز لازم را برای اکران گرفته است حالا نباید نمایش این فیلم تحت تأثیر اعتراضات خیابانی قرار بگیرد. حتی اگر گروهی با این فیلم یا فیلمهای دیگر مخالف هستند نباید مانند چماقداران به خیابان بریزند و اعتراض کنند. حتی اگر چنین اتفاقی افتاد ارشاد نباید از مجوز خود پا پس بکشد. ارشاد باید جلوی چنین رفتارهایی بایستد و اگر لازم شد با حضور پلیس و نیروهای انتظامی، فیلم را اکران کند نه اینکه تا اعتراضی میشود کنارهگیری کند.»
مهرجویی با بیان اینکه اگر ارشاد توان مقابله با این افراد را ندارد باید همانند افرادی که در خیابان اعتراض میکنند، دار و دسته و گروهی برای خود تشکیل بدهد و همانند معترضان در خیابان با آنها مانند خودشان برخورد کند، گفت: «اینکه به خاطر یک مسئله در فیلم، کل فیلم را زیرسؤال ببریم درست نیست. مثلاً گفته میشود نباید چهره حضرت عباس(ع) در این فیلم نمایش داده شود درحالیکه قبل از سینما در هنرهایی همچون شمایلخوانی و تعزیه تمام چهرهای شخصیتهای مهم از پیامبر اسلام(ص) تا امامان معصوم(ع) ساخته و داستانهای آنها تعریف میشد و مورد استقبال مردم نیز قرار میگرفت حتی در تعزیه، بازیگری که نقش اولیا یا اشقیا را بازی میکرد جلوی چشمان مردم لباسهایش را میپوشید و نقشاش را بازی میکرد. در دنیای مدرن این مسئله به سینما منتقل شده است حال اگر امروز گروهی با سینما مخالف هستند باید جلوی شمایلخوانی و تعزیه را نیز گرفت.»
مهرجویی ادامه این روند و رفتار وزارت ارشاد را خطرناک دانست و افزود: «چنین وضعیتی جایگاه قانون و وزارت ارشاد را تضعیف میکند و دیگر چه نیازی است که فیلمسازان و هنرمندان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند بلکه آثار خود را در کف خیابان نمایش میدهند و از آنها مجوز میگیرند.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
آخرین ها
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید