رسول ملاقلی پور سوم خرداد سال ۸۲ گفت وگوی جالبی با خبرگزاری ایسنا انجام داد که بازخوانی آن به بهانه سالروز آزاد سازی خرمشهر ،همچنان خواندنی است .
به گزارش سینماسینما ،رسول ملاقلی پور به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: سالها پیش وقتی لفظ قهرمانان ملی دفاع مقدس را به کار میبردیم دچار این تهمتها میشدیم که ما مخالف رشادتهای جوانان این مرز و بوم هستیم در حالیکه به اینصورت نبود، ما به عنوان فیلمساز میخواستیم به ماجرا درست نگاه کنیم و برای نسل آینده بگوییم .
وی باتاکید بر اینکه سینمای جنگ در حد جرقهای بیش کار نکرد اظهار داشت: این سینما هیچ تاثیری ،بخصوص در نشان دادن قهرمانان ملی این مملکت نداشت و نوعی به نمایش درمیآید که از اصول دراماتیک برخوردار نیست و طبیعتا اگر بر جوانان امروز تاثیر بگذارد ،تاثیراتی آنی و زود گذر خواهد بود.
کارگردان «قارچ سمی»در ادامه به ایسنا گفت: به عنوان یک فیلمساز، وقتی مرحلهی باز پسگیری خرمشهر شروع شد آرزویم این بود که فتح خرمشهر را همان طور که سقوط آن را دیدم ببینم و دوست داشتم فیلمی از فتح خرمشهر بسازم که این شرایط هرگز به خاطر سیاستگذاران و سیاستمداران فرهنگی پیش نیامد.
وی در ادامه افزود: در این سالها، نگاهها به مقوله جنگ متفاوت بود،یک عده اصلا این مقوله را قبول نداشتند و نگاهشان به جنگ فرق میکرد و کسانی مثل من که به دور از مسائل سیاسی بودیم ، نتوانستیم تشخیص بدهیم ماجرا چیست، به همین دلیل دربارهی خرمشهر فیلمی ساخته نشد، یا بودجهها را به افرادی که توانایی این کار را نداشتند دادند.
رسول ملاقلی پور گفت: اگر اتفاقی، درباره قهرمانان ملی این مملکت نیفتاده به خاطر سیاستمداران و سیاستگذاران فرهنگی است. چون این افراد نخواستند چنین اتفاقی بیفتد و جوانان این مملکت به جوانان گذشته خود افتخار کنند حتی دربارهی قهرمانان دیگر نیز علاقمند نیستند این اتفاق بیافتد.
منبع: ایسنا سال ۱۳۸۲

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرهاد قائمیان از رسول ملاقلیپور گفت/ سینمایی که درک نشد
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار شد/ رسول ملاقلیپور عشق و حماسه را با جامعه و زمانه پیوند زد
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- موانع ساخت فیلم فتح خرمشهر از زبان تهمینه میلانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارشی از گیشه جهانی سینما؛ «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» ۱۴۷ میلیون دلار فروخت
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- با تجلیل از استلان اسکارشگورد؛ جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۵ برگزیدگانش را شناخت
- تازهها از جشنواره ونیز ۲۰۲۵/ پروژههای دو سینماگر ایرانی پذیرفته شد
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- نمایش فیلم سینماگر ایرانی در ادینبورگ/ جشنواره بلغارستانی به «زیر سایه بلوط» جایزه داد
- نوجوانان و جوانان اوتیسم در نمایش «سجاد افشاریان»
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت چهار فیلم غیر سینمایی و سه فیلم سینمایی صادر شد
- جشنواره دانانگ به «بازی را بکش» جایزه داد
- نسخهای ناتمام از «فورد در برابر فراری»؛ چرا همکاری برد پیت و تام کروز منتفی شد؟
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- به بهانهی اکران «تنگه» در سینمای ایران/ اثری سرگرمکننده و سطحی
- «بالرین»؛ جهانی سراسر خشونت
- مهدی نادری در اینستاگرامش خبر داد؛ پیگیری سرقت یک فیلمنامه/ چگونه «دندان گرگ» به «پوست شیر» تبدیل شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز مشخص شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- فوت بازیگر فیلمهای تارانتینو؛ مایکل مدسن درگذشت
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- حضور «مردهشور» در بخش مسابقه جشنواره ادینبورگ
- اپوزیسیونسازی هدفمند؛ خطای راهبردی یا پروژه نفوذ؟