پدیده بازیگری دهه نود سینمای ایران که با یکی از متفاوت ترین فیلم های سی و چهارمین جشنواره فجر به عنوان چهره ای تازه وارد به سینما معرفی شد، امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر با نخستین اثر سینمایی اش به عنوان کارگردان در بخش مسابقه حضور دارد. هادی حجازی فر برآمده از تئاتر، در نگاه اول ویژگی های ستاره های پرفروش سینمای این سال ها را ندارد، اما نه فقط به یمن بازی در فیلم های محمدحسین مهدویان (که به دلایل مختلف به آنها توجه شده) بیشتر بواسطه کیفیت بازی و حضورش در این سینماست که به شهرت و محبوبیت رسیده و از بازیگرانی است که وسوسه تماشای بازی اش در هر فیلمی، در قلب سینمادوستان وجود دارد. او بازیگر پرکار سال های اخیر بوده و اغلب تجربه گری هایش نتایجی قابل قبول داشته و گاهی به تنها نقطه قوت بعضی فیلم ها تبدیل شده است. این روزها می توان نقش آفرینی متفاوت او را در فیلم پربازیگر «بی همه چیز» (محسن قرایی) دید و از آن لذت برد.
حجازی فر، هفته های اخیر با چالشی بزرگ روبه رو بوده و تا لحظه نوشتن این یادداشت از این ورطه سربلند بیرون آمده است. تجربه همکاری مشترک او و نیکی کریمی در «آتابای» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، تحسین و ستایش ها را نثار تیم سازنده و کارگردان فیلم کرد. کریمی در بهترین فیلمش تا امروز، اگرچه به مولفه های مورد علاقه خود در سینما وفادار مانده، اما وارد حیطه ای شده که به نظر می رسد نقش و تاثیر حضور و همکاری حجازی فر در آن به وضوح قابل رویت است. خارج شدن از شهر و رفتن به سمت اقلیمی تازه و ساختن فیلم به زبان ترکی (اقلیم و زبان حجازی فر) آشکارترین علائم و نشانه های این حضور است. ضمن اینکه بازی حجازی فر در نقش اصلی فیلم از نقاط قوت آن است. حالا و در اکران عمومی، کارگردان در گفت و گوهایش سعی دارد این نقش و حضور را نادیده بگیرد، دلایل این اختلاف هر چه باشد، رویکرد حجازی فر در پاسخ ندادن و پرهیز از ورود به معرکه در کارنامه حرفه ای او یک نقطه روشن محسوب می شود.
حجازی فر سال گذشته مشغول ساخت سریال عاشورا بود و امسال نسخه سینمایی این سریال را با نام «موقعیت مهدی» به جشنواره فرستاده است. با این فیلم، او که سابقه کارگردانی در تئاتر را دارد، وارد حیطه کارگردانی سینما هم می شود و این آغاز فصلی تازه برای بازیگری است که یکی از بهترین های سینمای ایران در یک دهه گذشته بوده است. نکته جالب اینکه محمد حسین مهدویان دوست و کشف کننده این استعداد هم امسال با فیلم «مرد بازنده» در بخش مسابقه حضور دارد. در غیبت بسیاری از چهره های شاخص فیلمسازی، رقابت این دو رفیق از جذابیت های چهلمین جشنواره فیلم فجر است.
کارگردان: هادی حجازی فر
نویسندگان: ابراهیم امینی و هادی حجازی فر
تهیه کننده : حبیب الله والی نژاد
بازیگران: هادی حجازی فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی فر، معصومه ربانی نیا، وحیدآقاپور، روح الله زمانی
مهدی باکری، فرمانده لشگر ۳۱ عاشورا از برادر کوچکترش حمید می خواهد علی رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و کنار او باشد. حمید می پذیرد و همراه می شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد…
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- حواشی مهدی/ چرا «موقعیت مهدی» درباره موقعیت مهدی باکری نیست؟
- گزارش اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» در شیراز/ حجازیفر: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد
- «موقعیت مهدی»؛ روایت تراژیک برادران باکری
- کدام مهدی؟ کدام موقعیت؟ کدام مردم؟/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود