غلامرضا موسوی درروزنامه ایران نوشت:
سرمایه گذاری افرادی که در حوزه سینما سابقه ندارند فی النفسه قابل قبول است و ما هم از آن استقبال می کنیم، اما باید مراقب باشیم تا پولی که وارد سینما می شود سالم باشد و در نتیجه یک تجارت سالم به دست آمده باشد، ما از ورود دیگران برای سرمایه گذاری در سینما استقبال می کنیم اما طبیعتاً همکاران ما باید حواسشان باشد با کسانی همکاری کنند که قصد دارند با پول سالم در سینما سرمایه گذاری کنند. ورود پول سالم به سینما بسیار منطقی و قابل قبول است اما پولی که منشا مشخصی ندارد وضعیت اقتصادی را چه در سینما چه در شبکه خانگی و حتی در ساختمان سازی مختل می کند. به طور نمونه یکی از صحبت هایی که این چند وقت مطرح شده این بوده که کسی یک ملک ۴۰ میلیارد تومانی را از یک دست خریده و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک بانک فروخته است، یعنی در یک معامله، ۱۶۰ میلیارد سود برده است! طبیعتاً این آدم و آدم هایی شبیه به این وقتی وارد سینما و شبکه خانگی شوند اقتصاد این حوزه ها را دچار اضمحلال می کنند و فسادی را به این حوزه ها وارد می کنند که براحتی قابل اصلاح و درمان نیست؛ به طور مثال ورود چنین پولی اثر بسیار سوء روی دستمزدها دارد چون این آدم ها فقط به قصد کار فرهنگی وارد سینما نمی شوند و به دلایل دیگری به این حوزه ها وارد می شوند که بخش عمده ای از آن «پولشویی» است.پول ناسالم آسیب های جبران ناپذیری به بدنه فرهنگ و سینما وارد می کند و به عنوان نمونه امکان فعالیت را از تهیه کنندگان حرفه ای که سال ها در سینما فعالیت داشتند سلب و به اقتصاد این حوزه ها آسیب می زند. آدمی که در یک معامله یک روزه ۱۶۰ میلیارد تومان سود برده برای اینکه بتواند فلان هنرپیشه و فلان کارگردان را خریداری کند مجبور است چند برابر دستمزد بدهد و این کار را می کند چون برای آن پول زحمتی نکشیده و نگران بازگشت سرمایه اش هم نیست؛ پولی بوده که در اثر زد و بند به دست آورده و خیلی راحت دستمزدهای بالاپرداخت می کند چون می داند با یک زد و بند دیگر چند صد میلیارد دیگر سود به دست می آورد و تنها چیزی که این آدم نیاز دارد اعتبار است، یعنی سعی می کند با دستمزدهایی که چندین برابر عرف و معمول است برای خودش اعتبار بخرد؛ ورود پول فاسد به هر جایی وضعیت اقتصادی را مختل می کند اما در حوزه فرهنگ اثراتش به مراتب مخرب تر از جاهای دیگر است. به هر حال من موافق نیستم که وسیله هدف را توجیه می کند!
*عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- پایان استقلال در دوبله؟
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- محمدمهدی عسگرپور: کارشناسی در نهادهای فرهنگی دولتی رو به اضمحلال است/ دو قطبی شدهایم
- نظر متناقض تهیهکننده و کارگردان «کلیله و دمنه» درباره پایان این مجموعه
- علی سرتیپی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی ویاودیها شد
- ۳۱ رسانه صوت و تصویر فراگیر در مرداد امسال مجوز گرفتند
- ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن صنفی ویدئوی برخط انتخاب شد
- تلاش میکنیم محرومیت بازیگر به اکران لطمه نزند/ وزیر ارشاد تلویحا ممنوعیت کار نوید محمدزاده را تایید کرد
- تیتراژ و طراحی لباس؛ دو ویژگی برای «شبکه مخفی زنان»
- کانون کارگردانان سینما به خزاعی نامه نوشت/ برای جلوگیری از بحران بیکاری در سینما تدبیر کنید
- ساترا به مسعود جعفریجوزانی و سید جواد هاشمی مجوز داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند