سینماسینما – کیهان نوشت :جای سؤال است که چرا در چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! انتخاب یک مجموعه سینمایی که فضای فرهنگی و متناسب با جشنواره فیلم فجر را ندارد، با واکنشهای اغلب منفی و انتقادآمیز همراه شده است. مطابق تصمیم دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم، امسال مجموعه چارسو بهعنوان خانه جشنواره برگزیده شده است. محلی که بیشتر بهعنوان پاساژ عرضه تلفن همراه شناخته میشود و حال و هوایی تجاری دارد؛ حتی آن زمان هم که جشنوارههایی مثل سینماحقیقت و فجر جهانی در این محل برگزار میشدند، برخی از فعالان سینمایی از فقدان هویت فرهنگی در چارسو انتقاد میکردند. براساس پیگیریهای خبرنگار کیهان، در حالی که قرار بود یکی از دو محل تالار برج میلاد و پردیس سینمایی ملت بهعنوان مرکز جشنواره چهلم فیلم فجر انتخاب شوند، اما بهدلیل عدم همکاری و همراهی برخی از نهادها و فرصت محدود تا زمان برگزاری جشنواره، به ناچار مرکز چارسو برای این رویداد برگزیده شد. نکته درخور تأمل این است که دورانی که جشنواره فیلم فجر توسط دولت روحانی برگزار میشد، نهادهای همسو با دولت – از جمله مدیریت وقت شهرداری تهران- نه تنها سالنهای سینمایی خود را در اختیار جشنواره فجر قرار میدادند که حمایتهای مالی هنگفتی هم از آن به عمل میآمد. اما جای سؤال است که در این دوره که چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر و اولین دوره برگزاری این جشنواره در دولت سیزدهم محسوب میشود و همزمان با تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر، برخی از نهادها پشتیبانی خود از مهمترین رویداد سینمایی کشور را قطع کردند؟! بهطور طبیعی، شأن و اعتبار و محبوبیت جشنواره فیلم فجر، بسیار بالاتر از سایر جشنوارههاست و همین اهمیت، انتخاب چارسو را بهعنوان خانه جشنواره فیلم فجر، نامناسب میسازد. بهویژه اینکه امسال چهلمین دوره جشنواره برگزار خواهد شد و اولین تجربه برگزاری این رویداد در دولت سیزدهم محسوب میشود و انتظار میرود تا همه ظرفیتها بهکار گرفته شوند تا این جشن سالگرد پیروزی انقلاب، با عظمت و شکوه متناسب خودش به مرحله اجرا برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- جایزه بهترین «فیلمساز نوظهور» جشنواره آمریکایی به افسانه سالاری رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- کشف جدیدی درباره پدیده عجیب و غریب سینمای ایران و جشنواره فجر
- سخنان ابراهیم حاتمیکیا در ۲۴مین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- صحبتهای اصغر فرهادی در اختتامیه بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- دومین فیلم مجید توکلی در راه جشنواره فجر/روزی دو میلیون در تهران کلید خورد
- رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
- نگاهی به فیلم “شبی که ماه کامل شد” / فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما
- همزمان با اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» / ۲۳ آزاده و ۲۳ بازیگر فردا به کاخ جشنواره می آیند
- نگاهی به فیلم “سال دوم دانشکده من”|تصویری سطحی از دختران امروزی
- همسر علی نصیریان درگذشت
- بازتاب نمایش فیلم نرگس آبیار / الناز شاکردوست و شکیبا در یک عاشقانه متفاوت
- کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» مطرح کرد: روایتی از “ضحاک” / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست
- رفت و آمد فیلمهای کوتاه به جشنواره فجر/ حرفهایهای امروز، فیلم کوتاه سازان گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود