با وجود گذشت دو روز از اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، بیشترین حاشیهها همچنان مربوط به فیلم «کاناپه» است که بسیاری از روزنامهها نیز در صفحات اول یا هنری خود به آن پرداختهاند.
به گزارش سینماسینما، پس از مشخص شدن فیلمهایی که به بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافتهاند، نبود فیلم جدید کیانوش عیاری در این فهرست بیشترین محل بحث و سوال قرار گرفت تا جایی که دبیر جشنواره در برنامه تلویزیونی «هفت» مجبور شد دقایقی را به طور مشخص درباره فیلم «کاناپه» صحبت کند و دلیل پذیرفته نشدن اثر این فیلمساز را توضیح دهد.
البته همین توضیحات محمد حیدری و حرف و حدیثهایی که درباره فیلم «کاناپه» بیشتر در فضای مجازی منتشر شد، حاشیههای این فیلم را که فقط افراد کمی فعلا توانستهاند آن را تماشا کنند بیشتر و بیشتر کرد، به طوری که بسیاری از روزنامههای سراسری در شماره روز یکشنبه، ۱۹ دیماه خود به این موضوع به طور اختصاصی یا در قالب گزارشی از فیلمهای حذف شده از جشنواره پرداختهاند.
روزنامه اعتماد در صفحه نخست با انتشار عکسی از کیانوش عیاری نشسته بر «کاناپه» خود، تیتر زده است: جنجال «کاناپه»؛ تهدید «عیاری»
روزنامه شرق هم در گزارشی در صفحه هنری خود نوشته است: این جشنواره دیگر «عیاری» ندارد.
روزنامه شهروند در بخشی از یک گزارش با عنوان «جشنواره دست به عصاها» به حرفهای دبیر جشنواره درباره فیلم عیاری و تصمیمگیری درباره «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و آن را اوج جذابیت و حاشیه دانسته است.
همچنین در این گزارش به دیگر فیلمساز حذف شده از بخش رقابتی جشنواره یعنی شهرام مکری آن هم به دلیل ممیزی اشاره شده که وی در صفحه شخصی خود از اینکه در جایی در کنار عیاری قرار گرفته ابراز خوشحالی کرده است.
همچنین روزنامه فرهیختگان در گزارشی به صحبتهای حیدری مبنی بر تصمیمگیری برای «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و روزنامه خراسان هم تیتر «کلاه گیس بازیگران زن، مشکل اصلی «کاناپه» را برای پرداختن به فیلم جدید عیاری انتخاب کرده است.
روزنامه ابتکار در صفحه اول خود با انتشار عکسی از عیاری تیتر «حذف با کلاهگیس» را انتخاب کرده است.
علاوه براینها روزنامههای قدس، جامجم و ایران هم در گزارشهایی با عناوین «در حسرت سیمرغ»، «نیمه پر و خالی جشنواره فیلم فجر» و «جمعه اعتراض سینماگران» به موضوع فیلم «کاناپه»، ممیزیهای آن و نبود کیانوش عیاری در جشنواره امسال پرداختهاند.
روزنامه همشهری نیز در مطلبی با عنوان «آغاز حاشیههای فجر» نوشته است، سرنوشت کاناپه عیاری روشن نیست.
و اما یکی دیگر از روزنامههایی که مطلبی انتقادی هم نسبت به فیلم عیاری منتشر کرده «جوان» است که در صفحه اصلی خود تیتر «کلاهگیس بر سر سینمای ایران» را انتخاب کرده و در بخشی از گزارش خود هم نوشته است: چه کسی به عیاری تضمین و مجوز داده که در سال آخر دولت میتواند قرارداد ۴۰ ساله سینمای انقلاب را به هم بزند؟!
فیلم سینمایی «کاناپه» روایت دو خانواده است که به واسطهی یک کاناپه قدیمی، اتفاقاتی بین این دو خانواده از دو سطح طبقاتی مختلف میافتد.
دوربین عیاری در خانه و کنار محارم شخصیتهای زن آنها را بدون حجاب و با کلاه گیس نشان داده است.
فرهاد آئیش، ابوالفضل پورعرب، بابک حمیدیان، فریبا کامران از بازیگران چهرهی این فیلم هستند که به همراه فرگل فربخش، آتوسا انواریان، تینا عبدی و بیتا بیگی دیگر بازیگران زن فیلم، جلوی دوربین کیانوش عیاری رفتند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارشی از گیشه جهانی سینما؛ «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» ۱۴۷ میلیون دلار فروخت
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- با تجلیل از استلان اسکارشگورد؛ جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۵ برگزیدگانش را شناخت
- تازهها از جشنواره ونیز ۲۰۲۵/ پروژههای دو سینماگر ایرانی پذیرفته شد
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- نمایش فیلم سینماگر ایرانی در ادینبورگ/ جشنواره بلغارستانی به «زیر سایه بلوط» جایزه داد
- نوجوانان و جوانان اوتیسم در نمایش «سجاد افشاریان»
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت چهار فیلم غیر سینمایی و سه فیلم سینمایی صادر شد
- جشنواره دانانگ به «بازی را بکش» جایزه داد
- نسخهای ناتمام از «فورد در برابر فراری»؛ چرا همکاری برد پیت و تام کروز منتفی شد؟
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- به بهانهی اکران «تنگه» در سینمای ایران/ اثری سرگرمکننده و سطحی
- «بالرین»؛ جهانی سراسر خشونت
- مهدی نادری در اینستاگرامش خبر داد؛ پیگیری سرقت یک فیلمنامه/ چگونه «دندان گرگ» به «پوست شیر» تبدیل شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز مشخص شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- فوت بازیگر فیلمهای تارانتینو؛ مایکل مدسن درگذشت
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- حضور «مردهشور» در بخش مسابقه جشنواره ادینبورگ