با وجود گذشت دو روز از اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، بیشترین حاشیهها همچنان مربوط به فیلم «کاناپه» است که بسیاری از روزنامهها نیز در صفحات اول یا هنری خود به آن پرداختهاند.
به گزارش سینماسینما، پس از مشخص شدن فیلمهایی که به بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافتهاند، نبود فیلم جدید کیانوش عیاری در این فهرست بیشترین محل بحث و سوال قرار گرفت تا جایی که دبیر جشنواره در برنامه تلویزیونی «هفت» مجبور شد دقایقی را به طور مشخص درباره فیلم «کاناپه» صحبت کند و دلیل پذیرفته نشدن اثر این فیلمساز را توضیح دهد.
البته همین توضیحات محمد حیدری و حرف و حدیثهایی که درباره فیلم «کاناپه» بیشتر در فضای مجازی منتشر شد، حاشیههای این فیلم را که فقط افراد کمی فعلا توانستهاند آن را تماشا کنند بیشتر و بیشتر کرد، به طوری که بسیاری از روزنامههای سراسری در شماره روز یکشنبه، ۱۹ دیماه خود به این موضوع به طور اختصاصی یا در قالب گزارشی از فیلمهای حذف شده از جشنواره پرداختهاند.
روزنامه اعتماد در صفحه نخست با انتشار عکسی از کیانوش عیاری نشسته بر «کاناپه» خود، تیتر زده است: جنجال «کاناپه»؛ تهدید «عیاری»
روزنامه شرق هم در گزارشی در صفحه هنری خود نوشته است: این جشنواره دیگر «عیاری» ندارد.
روزنامه شهروند در بخشی از یک گزارش با عنوان «جشنواره دست به عصاها» به حرفهای دبیر جشنواره درباره فیلم عیاری و تصمیمگیری درباره «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و آن را اوج جذابیت و حاشیه دانسته است.
همچنین در این گزارش به دیگر فیلمساز حذف شده از بخش رقابتی جشنواره یعنی شهرام مکری آن هم به دلیل ممیزی اشاره شده که وی در صفحه شخصی خود از اینکه در جایی در کنار عیاری قرار گرفته ابراز خوشحالی کرده است.
همچنین روزنامه فرهیختگان در گزارشی به صحبتهای حیدری مبنی بر تصمیمگیری برای «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و روزنامه خراسان هم تیتر «کلاه گیس بازیگران زن، مشکل اصلی «کاناپه» را برای پرداختن به فیلم جدید عیاری انتخاب کرده است.
روزنامه ابتکار در صفحه اول خود با انتشار عکسی از عیاری تیتر «حذف با کلاهگیس» را انتخاب کرده است.
علاوه براینها روزنامههای قدس، جامجم و ایران هم در گزارشهایی با عناوین «در حسرت سیمرغ»، «نیمه پر و خالی جشنواره فیلم فجر» و «جمعه اعتراض سینماگران» به موضوع فیلم «کاناپه»، ممیزیهای آن و نبود کیانوش عیاری در جشنواره امسال پرداختهاند.
روزنامه همشهری نیز در مطلبی با عنوان «آغاز حاشیههای فجر» نوشته است، سرنوشت کاناپه عیاری روشن نیست.
و اما یکی دیگر از روزنامههایی که مطلبی انتقادی هم نسبت به فیلم عیاری منتشر کرده «جوان» است که در صفحه اصلی خود تیتر «کلاهگیس بر سر سینمای ایران» را انتخاب کرده و در بخشی از گزارش خود هم نوشته است: چه کسی به عیاری تضمین و مجوز داده که در سال آخر دولت میتواند قرارداد ۴۰ ساله سینمای انقلاب را به هم بزند؟!
فیلم سینمایی «کاناپه» روایت دو خانواده است که به واسطهی یک کاناپه قدیمی، اتفاقاتی بین این دو خانواده از دو سطح طبقاتی مختلف میافتد.
دوربین عیاری در خانه و کنار محارم شخصیتهای زن آنها را بدون حجاب و با کلاه گیس نشان داده است.
فرهاد آئیش، ابوالفضل پورعرب، بابک حمیدیان، فریبا کامران از بازیگران چهرهی این فیلم هستند که به همراه فرگل فربخش، آتوسا انواریان، تینا عبدی و بیتا بیگی دیگر بازیگران زن فیلم، جلوی دوربین کیانوش عیاری رفتند.
منبع: ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود